Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Had dit eigenlijk wel verwacht. Je zal dan toch moeten gaan voor lagere instellingen in dat profiel.

 

Ik heb een paar commerciële dvd's gecontroleerd (VOB 1 GB, speelduur ca. 20 min) en daarvoor gebruikt men als bitrate 7000 à 9000 kbps (in plaats van 16000 bij jou).

 

Daarom zou je best met MediaInfo (dus toch :xd: ) kijken naar de originele bitrate en in jouw profiel iets nemen dat daar in de buurt ligt (8000 bvb): dit zal de bestandsgrootte al halveren.

Ook de framerate verlagen van 29.97 naar 25 fps - gebruikt op europese DVD's - zal het bestand verkleinen, en waarschijnlijk zal dat niet zichtbaar zijn op de beeldkwaliteit.

 

Je zal dus zeker nog een paar testjes moeten doen: exporteer eerst eens naar een bitrate in de buurt van die van het origineel. Is het bestand nog te groot, verlaag dan ook de framerate naar 25. (En controleer natuurlijk ook de kwaliteit!)

 

(En eigenlijk zou je dat dus, zoals in het begin vermeld, voor elk origineel afzonderlijk moeten aanpassen :( )

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

REsultaten:

 

a. met VSDC : bitrate op 7000 en framerate op 25   >> 25 min duurde de conversie - de mp4 is ong 1,5 Gig (is al wat beter)

 

b. Met Prism: 3 min conversie, 500Mb groot

 

de settings bij Prism:   image.png.4767716e2399ffada5ded8e1103112d9.png  image.png.eac6be089321df4b98471106411e917e.png

(het tweede scherm zette ik er maar bij, maar 'k denk niet dat het veel vertelt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

a. Dit benadert het formaat op een dvd: 1GB per 18 à 20 min.

 

b. Bij Prism heb je niet echt zélf controle over de kwaliteit : Video Quality/Bitrate = Default Quality/Filesize.


Prism gaat hier dus zelf een compromis zoeken tussen bestandsgrootte (niet te groot) en kwaliteit (standaard kwaliteit).
Bekijk eens de eigenschappen van het geconverteerde bestand met MediaInfo: waarschijnlijk ligt de bitrate veel lager dan  7000 kbps en ook de resolutie zal lager zijn dan 1920x1040.

 

Als je vertrekt van een bestand van 1 GB en het resultaat is maar de helft daarvan, kan je niet verwachten dat de kwaliteit even goed is. Kwaliteit kost nu eenmaal iets, in dit geval schijfruimte.

 

(Het tweede scherm van Prism is hier idd. van geen belang omdat geen enkel vakje - resize, limit FR - aangevinkt is : Het originele formaat en framerate blijven behouden)

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, nokiaprox zei:

Bekijk eens de eigenschappen van het geconverteerde bestand met MediaInfo

ja: het is duidelijk:  image.png.5897d085c240e447d6cd8a545929eced.png

 

bitrate nog geen 3000.  Logisch dat het bestand zo klein is en dat het zo snel geconverteerd werd.

 

 

Dacht ik net: kan ik Prism niet wat aanpassen en koos dus voor deze settings:

 

image.png.531b0e7cebc6bf4d68e938e16b4774c3.png     image.png.a24dbfd6f8676c7081678cbc89a53a35.png

 

en zette hem in gang - en idd: nu zou het proces ook 25 minuten in beslag nemen.  Geen (tijds)winst dus, ik kan beter VSDC blijven gebruiken.

 

Toch nog een vraagje: die oude films hebben natuurlijk niet het formaat 1920 x 1080 - als je ze afspeelt krijg je dergelijk beeld:

image.thumb.png.602ad0a800c7c7e7edf31a24150df891.png

 

links en rechts heb je dus nog een deel zwartruimte - 'k heb zo'n stil vermoeden dat je deze ruimte bij het converteren ook gaat converteren en dat daar dus ook wat (onnodige) tijd voor nodig is.

 

Met VSDC kan ik het beeld 'croppen' en die zwartruimte dus niet mee laten opnemen in het eindresultaat.

 

Vraag: heeft dit nadelen? Zo niet, dan vermoed ik dat ik er tijd mee ga uitsparen... ?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.