Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Ik vrees dat, als je gaat croppen, het beeld bij weergave uitgerekt zal zijn, want de verhoudingen kloppen niet meer.
Trouwens, welke waarde moet je dan kiezen voor de breedte? Het is moeilijk in te schatten hoeveel pixels die zwarte banden beslaan. Bovendien zit je dan met een excentrieke beeldverhouding (geen 16:9 en geen 4:3), de vraag is of apparatuur dit binnen 20-30 jaar nog zal kunnen verwerken zonder vervormingen.

 

Om de kwaliteit te behouden zou je toch best de originele breedte, hoogte, bitrate blijven gebruiken (en dan zou het geconverteerde niet veel groter mogen zijn dan het originele bestand).

 

Ofwel, als je toch gaat voor het 16:9 formaat, kan je ipv 1920 x 1080 (zg. Full HD) gebruik maken van 1280 x 720 (zg. HD Ready). Dit is duidelijk lager van kwaliteit, maar de bestanden worden uiteraard kleiner.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met croppen houdt hij wel zijn verhoudingen

 

 

image.thumb.png.5c0c2ce92860614c275d193b1a1aab22.png

je kan op de grepen rechts en links klikken en die naar binnen trekken

 

dan krijg je (na exporteren) dit resultaat: 

image.thumb.png.eeb8c83bb5161e982ccf42d4bf84fdcc.png

 

Merk je: a. de verhoudingen zijn nog hetzelfde

            b. het eigenlijke filmpje is hier kleiner geworden (ik liet opzettelijk links en rechts nog een stuk van het geblurde gedeelte van het origineel)

 

En dus denk ik dat het minder groot zal zijn - maar 'k moet het nog uitproberen

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k moet het nog verder onderzoeken, maar 'k heb het idee dat het kroppen van de zijboorden alleen, alleen gaat in de optie Create profile - en dus niet via die knop bovenaan Video converteren (of hoe is de term er ook al weer?) - in die optie lijk je alleen maar tegelijk hoogte èn breedte te kunnen kroppen.

 

15 uren geleden, nokiaprox zei:

Bekijk je het beeld ook eens op een breedbeeldtelevisie ?

euh .. neen: want zo iets heb ik niet ...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, nokiaprox zei:

Dus als ik het goed begrijp blijft het resultaat altijd 16:9 óf 4:3 ? Er zal nog heel wat getest moeten worden... :(

'k moet het dus nog eens goed gaan uittesten (en letten op mijn settings), maar 'k dacht van wel.

 

en ja, er zal hier nog wel wat uitgetest gaan worden. Nu, als we er maar geraken hé? Grote bomen groeien langzaam toch? :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er niet slecht uit. Als de beeldkwaliteit er goed uit ziet (op volledig scherm) zou je dit kunnen gebruiken.


Heb je dit gedaan met Prism? Je zou dan nog eens hetzelfde kunnen overdoen met VSDC en kijken of dit nog enig verschil maakt in bestandsgrootte en/of conversieduur, al denk ik dat het niet veel zal uitmaken.


En dan kan je beginnen archiveren. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh.... hier is ergens iets misgegaan: Het bestandje is amper 3MB groot en heeft nergens de eigenschappen die je hierboven beschreven hebt:

 

5ae588fe1cff8-_stukje-eigenschappen_bewe

 


(Ik koos Beeld -> Boomstructuur in MediaInfo  :))

 

Foutje bij het selecteren en opslaan van het stukje ? Ik zou eigenlijk een bestandje van rond de 40 MB verwachten (ca. 1MB per seconde).

 

Ondanks alles is de kwaliteit nog redelijk voor zulke lage waarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.