Ga naar inhoud

16-mm archieffilm overzetten naar computer + VOB's > MP4


Passer

Aanbevolen berichten

Bedankt voor de verduidelijking en sorry voor de verwarring: Ik had er de eenheid moeten bij vermelden.

 

14 uren geleden, nokiaprox zei:

Bitrate : minstens 16000

Die 16000 zijn kbps (zoals het in VSDC - hetgeen Passer gebruikt - aangegeven wordt). In PowerDirector spreekt men trouwens over 16 Mbps.


En inderdaad, die FR van 25 of 29,97 zal in de praktijk niet veel uitmaken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben even voor mezelf alles op een rijtje aan het zetten:

 

a. met MediaInfo de nodige gegevens achterhalen

b. deze bij VSDC aanpassen (makkelijkst via tabblad Export project -mm dit ken ik, ik exporteerde al wel eens wat filmjes in een ander verband)

c. klikken op apply en dan gewoon exporteren.

 

Kiezen voor volgende waarden:

Framebreedte : 1920
Framehoogte : 1080
Framerate : 29.97 fps
Bitrate : minstens 16000

 

Voor de audio :
Sample rate : 48000
Bitrate : 192 of 256 kbps
Kanalen : 2 (stereo)

 

 

16 uren geleden, nokiaprox zei:

Je zou kunnen kiezen voor een vast profiel

Je bedoelt: een 'standaard'project (jij noemt het profiel, in VSDC spreken ze van project - klopt?) aanmaken en daarin dan de filmpjes invoegen?

 

Het hele gedoe leek me vrij ingewikkeld, maar als het dàt is, valt het nogal mee..

 

Heb ik het goed 'op een rijtje gezet' ?  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nokiaprox (of Hensyr) :

 

Nokiaprox, je schreef in dat andere topic: "IFO (info)-bestanden bevatten informatie over bv. hoofdstukken, afspeelvolgorde van bestanden, tijdsduur, aantal audiokanalen "

 

Vraag: als ik die vob's omzet, moet ik dan de IFO's mee in VSDC importeren of kan het alleen door gewoon de VOB's om te zetten.

 

Ik bedoel: ik kan een bestand importeren of ik kan een map importeren. Bij het eerste wordt alleen de VOB verwerkt, bij het tweede kan je in die map dus ook de IFO's  mee vermelden. Is dit laatste nodig? (reikt je kennis zo ver?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het in dit geval voldoende is om de VOB-bestanden te importeren.

 

Maar voor dit specifiek geval, heeft VSDC een speciale functie aan boord, ik weet niet of je die al gevonden hebt?


Klik in  het startscherm bovenaan op Tools (1) en klik op Video converter (2). Er opent dan een nieuw, kleiner venster.
Met de knoppen Add folder / Add DVD (3) kan je bvb een folder VIDEO_TS (of andere) op je PC of een DVD in je DVD-lezer openen. VSDC gaat dan de file VIDEO_TS.IFO inlezen.
Het exporteren gaat dan net zoals het converteren van files (de hele film wordt als 1 bestand weggeschreven): je stelt gewoon zoals anders met de knoppen Change name en Edit profile (4) de locatie en het uitvoerformaat in. Iets minder omslachtig dan files te moeten importeren. :)

 

5adb7549f0023-_dvd_conversie.PNG

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, nokiaprox zei:

Ik vermoed dat het in dit geval voldoende is om de VOB-bestanden te importeren.

 

'k heb op die manier al eens een test gedaan en het filmpje leek me OK - maar 't was er eentje van een half uur en 'k had geen zin (geduld) om dat ding een half uur lang te zitten bekijken...

Alleen zat ik te denken: als die IFO's niet nodig zijn, betekent het dat alle gegevens dus in het vob-bestand zitten - waarom zijn die IFO's dan eigenlijk nog nodig ? ?

(dat deed me dus twijfelen aan: je moet alleen de vob hebben om te kunnen converteren)

 

 

14 minuten geleden, nokiaprox zei:

ik weet niet of je die al gevonden hebt?

Nee, had ik nog niet gezien, 'k werkte altijd met de opties van het beginscherm

 

En die optie Add Folder had Prism ook (heb ik er eens gebruikt)

 

Maar ik denk dat ik hetzelfde bereik op een andere manier:  (beginscherm) Blanc Project > (tabblad links boven) Add object > video   en dan kom je  in verkenner en kan je meerdere bestanden aanklikken.

En ook daar worden de bestanden dan als één film weggeschreven.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het hier moeilijk uittesten, omdat ik enkel commerciële DVD's heb, en daarop staan heel veel files, waarbij het niet altijd duidelijk is waar de film begint of welke files trailers ed. zijn. Bovendien wil VSDC de meeste bestanden niet inladen omdat ze beveiligd zijn. Met die 'Video converter' zoekt VSDC zelf uit wat de hoofdfilm is. (Die info zit dus alvast in VIDEO_TS.IFO)

 

35 minuten geleden, Passer zei:

waarom zijn die IFO's dan eigenlijk nog nodig

Die IFO's zijn (volgens mij) enkel belangrijk als je een DVD afspeelt op een DVD-speler. Daar krijg je keuze-menu's om bv. de hele film af te spelen of een bepaald hoofdstuk, instellingen voor de klank (stereo of 5.1...), taalkeuze van ondertitels... Die informatie (wat waar te vinden is) wordt uit de IFO's gehaald.  Dit heb je natuurlijk allemaal niet nodig als je gaat converteren naar 1 bestand met enkel beeld en 1 geluidskanaal.

 

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar aangezien je de test gedaan hebt, zal het wel OK zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, nokiaprox zei:

Met die 'Video converter' zoekt VSDC zelf uit wat de hoofdfilm is. (Die info zit dus alvast in VIDEO_TS.IFO)

ah, goed om weten !

 

4 minuten geleden, nokiaprox zei:

Die IFO's zijn (volgens mij) enkel belangrijk als je een DVD afspeelt op een DVD-speler

Je zou het daar wel eens bij het rechte eind kunnen hebben: die bestanden zijn idd uiteindelijk niet gemaakt voor computers, maar om op dvd-spelers afgedraaid te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog enkele algemene vragen:

  • er zitten ook een boel flv, wma, webm's in - het heeft niet veel zin die naar MP4 om te zetten vermoed ik?  (kwaliteitsverbetering ga je er toch niet mee krijgen?)
  • er zitten ook VHS-opnamen bij (dat weet ik uit een samenvattende lijst) : heeft een VHS misschien de mappen Video_RM en Video_TS ?  (want iets met die mappen ontdekte ik in verkenner ook al. Vraag: omzetten zoals DVD? dus gewoon de vob's omzetten?  (in de Video_RM zitten dub, dat en ifo bestanden
  • In een ander map zit dan weer een submap VIDEO_TS (met vob-, ifo- en bup-bestanden) en een tweede submap ULEADDMF (met een dwz-bestand in plus ook hier een (lege) submap ULEAD_ARCHIVE) - ook hier wellicht werken met de vob's?
  • dit is een detailke, maar: ik merk dat het lettertype van MediaInfo bij jou anders is dan bij mij (het mijne vind ik moeilijker leesbaar   image.png.c1866635b3f54901a57bd6567fb9fdda.png  en bij mij: image.png.8dd6692ae7c3f2d333546491a674c6d3.png - 'k heb in MediaInfo al gezocht om het te wijzigen, maar 'k vind het niet. Vraag: is het te wijzigen? (zo niet, moet ik eerder bij de Windows instellingen gaan zoeken)
  •  
  • 'k deed al een testje (deze keer vanuit Tools - videoconvertor en 'k merk dat het systeem dan al vanzelf een aantal gegevens van het bronbestand overneemt:Plaatje-1.thumb.jpg.b671bbd5a26c5ec993fe5f5c93a7ab25.jpg (links VSDC, rechts MediaInfo. Nu moet er dan bij bv bitrate nog wel een en ander aangepast worden, maar dat gaat ook makkelijk door op Edit Profile te klikken want dan krijg je dit venster (alles bijeen :-) ): imageproxy.php?img=&key=facf5dcbcaae494cimage.png.6174a641d4ebcdcedee36a86369cce23.png
aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.