Ga naar inhoud

Unieke waarden in een rij optellen


Jamjo

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ben al een tijdje bezig met een urenregistratie in Excel dat op een enkel probleempje na prima werkt.

De personeelsleden werken op één dag vaak bij verschillende clienten b.v een dagdeel in de ochtend, een dagdeel tussen de ochtend en middag in en een dagdeel in de middag,

Voor ieder dagdeel wordt er een activiteit geschreven wat betekent dat er meerdere keren de dezelfde dag van de maand voorkomt.

Het probleem is nu dat voor de loonadministrateur geldt dat meerdere activiteiten op één dag telt voor één gewerkte dag. (logisch)

Een stukje van de werkmap heb ik als voorbeeld bijgesloten. De waarden bij de activiteiten zijn resultaten van de DAG functie.

De bedoeling is dat in elke rij het aantal unieke dagen wordt bepaalt, b,v. rij 7 daar zijn 10 activiteiten ingevuld maar er zijn maar 5 unieke dagen.

Mijn Office versie is 2016.

Gaarne zie ik hier een passende oplossing.

 

M.vr.g. Jamjo

 

urenregistratie_aantal_dagen.xlsx

aangepast door Jamjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bucky,

Bedankt voor de snelle reactie, in Excel 2016 (stand alone) werkt het geweldig precies wat ik zocht.

Ook gebruik ik SpreadSheets van Google (in Google Suite) maar hier werkt het niet goed, krijg verkeerde waardes maar géén foutmeldingen.

Bijgevoegd een pdf file, een geexporteerde xlsx heeft geen zin omdat als je deze importeert in Excel dan komen er weer de goede waardes uit.

Vermoedelijk gaat Google iets anders om met deze formule.

 

Groetjes van Jamjo

spreadsheet_google_urenregistratie_aantal_dagen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besta Alpha,

 

Ook bedankt voor een snelle reactie, jouw oplossing werkt ook goed in Excel 2016 maar ook niet goed in Google Spreadsheets.

Nadeel is wel dat je het gehele bereik opgeeft in de formule, het bereik is niet vast maar dynamisch (schuivend)

 

Groetjes van Jamjo

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jamjo zei:

jouw oplossing werkt ook goed in Excel 2016 maar ook niet goed in Google Spreadsheets.

Nadeel is wel dat je het gehele bereik opgeeft in de formule, het bereik is niet vast maar dynamisch (schuivend)

De formules van Bucky en die van mij werken prima in zowel Excel 2016 (en voorgaande versies) als in Google spreadsheets, en ook met de Nederlandse functie 'Interval' (zojuist nog eens getest). Als ze dat bij jou niet doen dan heb je ze niet als matrixformule ingevoerd (via Ctrl-Shift-Enter), hoewel ik in mijn  eerste bericht toch duidelijk schreef dat je dat behoort te doen.

Wat bedoel je met "Nadeel is dat je het gehele bereik opgeeft..."?  Hoe wil je waarden in een bereik tellen als je niet elke cel in de telling betrekt? En de formules van Bucky en mij zijn zo dynamisch als maar zijn kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bucky,

Even terzijde: mijn formule is in wezen dezelfde (doet hetzelfde) als de jouwe. Toen ik mijn formule hier plaatste, had ik de jouwe nog niet gezien, moest dat wel het geval geweest zijn dan had ik de mijne niet geplaatst (ik denk dat we onze berichten kort na elkaar geplaatst hebben, of ik moet over jouw bericht heen gekeken hebben).

Zowel jouw formule als de mijne zijn (m.i.) matrixformules, alhoewel de mijne zowel in Excel als Google spreadsheets goed functioneert zonder gebruikmaking van Ctrl-Shift-Enter (maar dat is toeval; mijn advies blijft: bij beide formules Ctrl-Shift-Enter gebruiken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Ben er intussen wel achter, ik werk n.l. op Apple MacOS en moet in Spreadsheets  de toetscombinatie CMD+Shift+Enter geven en dan werkt de formule  van Bucky wel.

Waarom dat in Excel niet hoeft, wie het weet mag het zeggen.

De formule in SpreadSheets ziet er dan zo uit:  =ArrayFormula(SOM(ALS(INTERVAL(BT1100:CC1100;BT1100:CC1100)>0;1)))

De formule van Alpha geeft nog steeds verkeerde resultaten, ga dit nog uitzoeken.

Thanx voor het meedenken.

 

groetjes van Jamjo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.