Ga naar inhoud

JEANSPANJE

Aanbevolen berichten

Ik heb enkele vragen bij het in gebruik nemen en de HANDLEIDING van AIMEI backupper:

1.  Er is aangegeven dat " bij ingebruiname van een neiuwe pc is het vertandig een IMAGE (kopie) van je SYSTEEMPARTITIES te maken en op een externe harde schijf opslaan"

Ik heb een externe harde schijf met een capacteit van 1Tb.  Maar hoe maak ik die IMAGE van alle SYSTEEMPARTITES aan?

Als ik een systeemback up maak krijg ik volgend beeld te zien. Zie knipsel.  Wat is die 3de regel (donkerblauw gekleurd) en die moet ik waarschijnlijk niet gebruiken maar hoe verwijder ik die?

 

2.  verder is onderstreept in de handleiding om die "eerste volledigeimage NOOIT TE VERWIJDEREN".  Advies zegt: crêeer een image van een stabiel en zo volledig mogelijk geconfigureerd systeem vervolgens op regelmatige tijden backups maken zodat je steeds met een recente reservekopie v/h qyqteem en belangrijke bestanden hebt.  Wil dit zeggen dat ik op regelmatige tijdstippen een VOLLEDIGE BACKUP van mijn SYSTEEM en BESTANDEN moet maken (bv: 1 x per week)???  Als ik dit doe wat is dan nog het nut om die EERSTE IMAGE BAKCUP te bewaren??

 

3.  De backup op mijn externe schijf eindigt op .adi terwijl ik met Easeus .pdb had op het einde.  Wat moet ik doen?

 

4.  Als ik een SYSTEEM back up maak kopieert hij achtereenvolgens volume o - volume 1 en volume 2.  Zijn dit de verschillende partities van mijn laptop?

 

5.  Backup heeft 5 verschillende opties.  Moet ik die ALLEMAAL UITVOEREN?  Zo ja, moeten die steeds ook op dezelfde frekwentie ingesteld worden? (bv 1 x per week??)

 

6.  In afbeeling 012 van de handleiding staan enkel Disk backups - Partites backup en Systeem bacckup aangevinkt.  Wil dit zeggen dat ik de andere NIET moet uitvoeren?

 

7.  Als ik nu op mijn externe harde schijf een backup aanklik vraagt hij "hoe moet u deze map openen" doorzoek windos store!!

    Met welk programma moet ik die backups openen?

 

Later heb ik nog meer vragen maar voorlopig hou ik het er hier bij.

Graag antwoord op ieder punt.

Mvg

Capture.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

AOMEI Backupper is een interessant en degelijk back-up programma. Maar dat is EaseUS Todo back-up ook. Het verbaast me daarom dat je de overstap maakt naar AOMEI backupper. Naast deze twee programma's is er nog een ruim aanbod van goede programma's. Zo denk ik dan al direct aan Macrium Reflect Free, maar je moet keuzes maken en niet om de haverklap van gedacht veranderen omdat Jan, Pier of Klaas  zijn eigen favorietje bewierookt.

Nu goed, over tot je vragen.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

1.  Er is aangegeven dat " bij ingebruiname van een neiuwe pc is het vertandig een IMAGE (kopie) van je SYSTEEMPARTITIES te maken en op een externe harde schijf opslaan"

Ik heb een externe harde schijf met een capacteit van 1Tb.  Maar hoe maak ik die IMAGE van alle SYSTEEMPARTITES aan?

Als ik een systeemback up maak krijg ik volgend beeld te zien. Zie knipsel.  Wat is die 3de regel (donkerblauw gekleurd) en die moet ik waarschijnlijk niet gebruiken maar hoe verwijder ik die?

Wanneer je voor een systeemback-up kies dan selecteert het programma AUTOMATISCH alle partities die deel uit maken van het systeem. in uw geval zijn dat drie partities waarvan je C partitie de belangrijkste partitie is maar ook die twee andere (onzichtbare) partities aan je systeem gekoppeld zijn. Je hoeft zich daar dus geen vragen bij te stellen. Wat het programma als systeempartities selecteert is OK.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

2.  verder is onderstreept in de handleiding om die "eerste volledigeimage NOOIT TE VERWIJDEREN".  Advies zegt: crêeer een image van een stabiel en zo volledig mogelijk geconfigureerd systeem vervolgens op regelmatige tijden backups maken zodat je steeds met een recente reservekopie v/h qyqteem en belangrijke bestanden hebt.  Wil dit zeggen dat ik op regelmatige tijdstippen een VOLLEDIGE BACKUP van mijn SYSTEEM en BESTANDEN moet maken (bv: 1 x per week)???  Als ik dit doe wat is dan nog het nut om die EERSTE IMAGE BAKCUP te bewaren??

Inderdaad, de eerste image (Systeem of disk) die je maakt van een STABIEL en degelijk werkend systeem (bij voorkeur een nieuwe installatie) is van goudwaarde en mag je nooit verwijderen.

Je moet echter niet op regelmatige basis een VOLLEDIGE back-up van je systeem en (of) bestanden maken. Op basis van je eerste VOLLEDIGE back-up kun je op regelmatige basis een incrementele of differentiële back-up maken (Het verschil tussen beide is in de handleiding duidelijk uitgelegd). Eenmaal je ofwel een incrementele of differentiële back-up gemaakt hebt op basis van een VOLLEDIGE back-up worden al je incrementele of differentiële back-ups onbruikbaar van zodra je de basis back-up (VOLLEDIGE back-up) zou verwijderen. Overigens... verwijder nooit back-ups vanuit de verkenner maar altijd vanuit het programma (hier dus AOMEI Backupper). Incrementele back-ups mag je NOOIT verwijderen want dat zou de ganse keten onbruikbaar maken. Differentiële back-ups kun je naar willekeur uit de keten verwijderen. Heb je per ongeluk (?).. een incrementele back-up verwijderd, verwijder dan maar de ganse keten want deze heeft toch geen waarde meer en sla jezelf een flink voor de kop voor de gemaakte blunder.

 

 

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

3.  De backup op mijn externe schijf eindigt op .adi terwijl ik met Easeus .pdb had op het einde.  Wat moet ik doen?

De benaming van een extensie is programma gebonden. Een Microsoft Office Word bestand heeft ook niet de extensie .pdb maar .docx (of het oudere .doc)

Wat je hiermee moet doen?... Niets natuurlijk, er is niets mis mee.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

4.  Als ik een SYSTEEM back up maak kopieert hij achtereenvolgens volume o - volume 1 en volume 2.  Zijn dit de verschillende partities van mijn laptop?

Dat zijn niet noodzakelijk alle partities van je laptop. Het zijn echter wel ALLE partities die deel uitmaken van je systeem (Windows) en die dus door het programma automatisch voor u geselecteerd worden wanneer je kies voor het maken van een systeem back-up.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

5.  Backup heeft 5 verschillende opties.  Moet ik die ALLEMAAL UITVOEREN?  Zo ja, moeten die steeds ook op dezelfde frekwentie ingesteld worden? (bv 1 x per week??)

AOMEI Backupper herbergt meerdere back-up functies. Je beslist zelf welke voor u van belang zijn, en dat is gebruikers afhankelijk. Omdat ik uw computer en computer gebruik niet ken kan ik je daarin niet optimaal adviseren.

Grosso modo kun je stellen dat de volgende back-ups voor iedereen van belang zijn:

  • Een volledige schijf back-up. De beste volledige schijf back-up is deze die je gemaakt hebt nadat de pc (ik bedoel eigenlijk je systeem, dus je Windows) voor het eerst gebruiksklaar is gemaakt. Naarmate de gebruikstijd vordert vermindert de kwaliteit van je systeem. Eén volledige schijfbackup volstaat !!! Stel dat je harde schijf crasht. Het terugzetten van je enige disk (schijf) back-up naar een nieuwe schijf volstaat om terug te keren naar de situatie zoals die was ten tijde dat je die volledige schijf back-up gemaakt hebt. Maar OK, je snapt het wel, dat is een terugkeer in de tijd maar wel een terugkeer in de tijd dat je pc nog perfect werkte (indien het een back-up is van een goed werkende installatie), zij het met de  instellingen, programma's en data van die datum.  Indien je na het terug zetten (herstellen) van een dergelijke disk (schijf) back-up je recentste (of beste) systeem back-up overheen terug zet (herstellen), dan heb je ook je instellingen en programma's terug die je wenste. Rest er dus nog je recentste data. Wel zet daarna een de recentste back-up van data terug (herstellen) en alle leed is geleden !!!
  • Je beschikt dus best ook over een VOLLEDIGE systeem back-up van een uitstekend werkende systeem en de daarop volgende Incrementele of Differentiële back-ups.
  • Ten slotte zijn de mest recente back-ups van je data misschien wel het belangrijkst van al.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

6.  In afbeeling 012 van de handleiding staan enkel Disk backups - Partites backup en Systeem bacckup aangevinkt.  Wil dit zeggen dat ik de andere NIET moet uitvoeren?

Dat zie je dan toch niet goed. Die zijn niet aangevinkt. Ze zijn als voorbeeld van een map indeling op de externe harde schijf getoond waarbij je eventueel zou gebruik maken van alle vijf back-up functies..

Afbeelding 12 is dus slechts een voorbeeld van een map-indeling van je AOMEI back-up map op je externe harde schijf indien je ALLE back-up functies zou benutten. En laten we eerlijk zijn, zelfs die sub-mappen hoef je vooraf eigenlijk niet eens aan te maken omdat het programma die mappen zelf aanmaakt op basis van de naam die je aan je back-up geeft. Standaard stelt AOMEI Backupper zelf een naam voor, maar die kun je naar wens wijzigen tijdens de back-up wizard procedure. Het is uiteraard wel belangrijk dat je op je externe harde schijf op zijn mint een map hebt gemaakt met de naam die naar je back-up programma genoemd is. In dit geval dus AOMEI backups. In die map horen alle back-ups van AOMEI backupper terecht te komen en nergens anders.

 

13 uren geleden, JEANSPANJE zei:

7.  Als ik nu op mijn externe harde schijf een backup aanklik vraagt hij "hoe moet u deze map openen" doorzoek windos store!!

    Met welk programma moet ik die backups openen?

Sorry hoor, maar voor één keer ga ik dit eens als een domme vraag aanzien.:( Als je de handleiding volledig had doorgenomen en in de praktijk had omgezet dan was deze vraag absoluut overbodig geweest.

 

Met welk programma heb je dat back-up bestand gemaakt? Juist... met AOMEI Backupper. Wel als je de inhoud van dat bestand wil inkijken (verkennen / mounten) doe dan DIT.

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Droske,

Hartelijk dank voor Jou gedetailleerde uitleg.

De reden dat ik Easeus niet meer wens te gebruiken is alleen omdat ik geen betaald programma wens te gebruiken en AOMEI lijkt volgens Uw medewerker Calviuss een vollediger back up.

Verder even te verduidelijking over mijn vragen:  Ik ben 81 jaar oud en daarbij nog gehandicapt ook waardoor mijn verstand niet meer zo snel werkt als het Uwe. Wel is verstandelijk nog alles in orde hoor! Ik vraag hiervoor een beetje begrip.

Ik kom even terug op alle punten uit mijn topic.

1.  Bij het maken van mijn EERSTE complete backup (is dit dan de IMAGE BACKUP die ik nooit mag verwijderen?) wordt alles AUTOMATISCH GEDETECTEERD wat op mijn systeem staat.

 

2.  Maar ik heb een grote capaciteit op mijn externe harde schijf en kan dus beter iedere week bv een volledige backup maken van mijn systeem.  Dan hoef ik toch die 1ste IMAGE back up  niet te bewaren zeker????  Graag bevestiging.  Het gebruiken van incridementele en/of differentiele backups  is dan toch niet nodig???  Bevestiging graag.

U zegt mij dat het beste en veiligste is om na de IMAGE BACKUP (dit is toch die eerste VOLLEDIGE BACKUP?) het beste de DIFFERENTIELE BACKUP WORDT GEBRUIKT.  Zo is er minder gevaar om dingen te wissen dan bij incrediementele back ups?? 

 

3.  Uw antwoord is duidelijk.  Ik kan dus nooit een backup vanuit mijn externe harde schijf bekijken maar alleen van uit mijn AOMEI backupper?  U hebt mij verder uitgelegd hoe dat moet in 1 van volgende punten door "gereedschappen" te gebruiken.

 

4.  Uw uitleg is mij duidelijk.

 

5.  een volledige schijf backup volstaat zegt U maar dewelke is dit?  Ik veronderstel dat U bedoelt een BESTANDS BACKUP.  Ik wil hier ALLE MAPPEN backuppen.  Wat moet ik dan in de lijst toevoegen plaatsen?  Mijn foto's en video's staan bv in GOOGLE FOTO's en dit is een app. van Google.  Worden dan alle apps ook gebackupt?

Kan ik alle mappen toevoegen door eenvoudig schijf C (ACER) toe te voegen (dit is namelijk mijn laptop naam.

Hoe kan ik MIJN FAVORIETEN LIJST toevoegen?

Moet ik een Disk backup een Partitie Back up en een Bestandssynchronisatie back up maken?  Zijn die  iet in de 1ste IMAGE BACKUP automatisch toegevoegd?  Wat raad U mij aan.  Met Eassus had ik enkel een FILE BACKUP EN EEN SYSTEM BACKUP gemaakt.

 

In een volgend bericht stuur ik U nog enkele vragen over het aanvinken van meerdere punten in AOMEI Instellingen.

Hartelijk dank alvast.

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij stuur ik U nog enkele vragen i.v.m. AOMEI bestands backup.

 

1.  Bestand toevoegen:  in de lijst links staat SHARE/NAS en als ik erop klik vraagt hij "voeg share of NAS device toe".  Wat moet ik hiermee?  Wat is dit?

 

2.  Hoe kan ik in "bestands backup " in " bestand toevoegen" mijn volledige C(ACER) in 1 klik toevoegen?  Wat moet ik doen?

 

3. Backup instellingen.  Algemeen:  moet ik "inschakelen e-mail notificaties" aanstippen en hoe moet ik precies tewerk gaan.  Het is mij niet duidelijk?

                                  Compressie:  "normaal" staat aangestipt.  Moet dit zo blijven en is dit de beste instelling volgens U voor een gebruiker zoals ik (thuisgebruiker)?

                                                      Als ik een herstel van een gecomprimeerde backup maak wat moet ik preciees doeen dan?

                                  Splitsen: "automatissch" is aangestipt  Moet dit zo blijven?

                             Ik heb eronder aangestipt "sla op in algemene instellingen".  Is dit o.k?

 

4.  Schema instellingen:  Algemeen: Ik heb als volgt ingesteld: wekelijks op zondag om 10:29u.

                                    Uitgebreid:  Ik heb volledige back up aangestipt omdat dit de eerste bestands back up is

                                    Dan staat er " installeer de service niet, gebruik de Windows taakplanner ...........enz"  Dit is niet aangestipt en moet volgens mij zo blijven                                             omdat de volgende service WEL aangestipt isnl "installeer een service om geplande taken te draaien"

                                    Ook is aangestipt "draaigemiste backup bij de volgende systeemstart".  Dit lijkt mij o.k. maar wat bedoelt men met een systeemopstart?  Is dit                                       een nieuwe opstart van de laptop of van AOMEI backupper?

Ten slotte, ik maak geen Disk backup, geen Partitie backup en geen Bestadssynchronisatie backup.  Ook KLOON heb ik niet nodig denk ik of toch wel volgens U?

Moet ik die aanmaken en moet dit 1-malig of ook planmatig met de systeem- en bestands backup?

Als ik een herstel wil maken van mijn Systeem- en Bestands backup, moet ik dan ook eerst bv di Disk backup, Partie backup en Bestandssynchronisatie back up uitvoeren?

 

Als laatste vraag, hoeveel van iedere backups moet ik bewaren?  Ik kan dit in de free versie niet plannen.  Hoe moet ik tewwerk gaan?

Moet ik voor het maken van eennieuwe backup kijken of mijn externe schijf nog voldiende ruimte heeft en eventueel de oudste versie verwijderen van mijn externe schijf?

 

Ik denk dat ik nu alle vragen m.b.t. AOMEI gesteld heb en wacht dus op Uw reaktie waarvoor mijn oprechte dank.

Mvg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar dingen toch m.b.t. AOMEI back up instellingen in het onderdeel MENU.

1.  Intelligente sector:  deze is aangestipt maar moet dit zo blijven?

 

2. VSS:  gebruik VSS (aanbevolen) is aangestipt.  Is het niet beter om "AOMEI's ingebouwde techniek" aan te stippen?  Dit lijkt mij logischer.

 

3.  Anders: "controleer de backup automatischals dezee voltooid is"  Ik enk dat het nuttig is om dit aan te stippen.  Wat denkt U hierover?

 

Dit is alles.

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

1.  Bestand toevoegen:  in de lijst links staat SHARE/NAS en als ik erop klik vraagt hij "voeg share of NAS device toe".  Wat moet ik hiermee?  Wat is dit?

Een SHARE kan een via een netwerk gedeelde andere computer zijn. Als dat voor u niet van toepassing is dan heb je daar ook geen bestanden beschikbaar om te back-uppen. Dat geldt ook voor een NAS. Ik denk niet dat je een NAS hebt. Dus...

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

2.  Hoe kan ik in "bestands backup " in " bestand toevoegen" mijn volledige C(ACER) in 1 klik toevoegen?  Wat moet ik doen?

Zo iets doe toch niet mijn beste JEAN!!! Je wil toch een bestand back-up maken en geen "Systeem back-up" . Ik denk dat ik in de handleiding duidelijk heb gemaakt wat je onder bestand back-up moet verstaan.

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

3. Backup instellingen.  Algemeen:  moet ik "inschakelen e-mail notificaties" aanstippen en hoe moet ik precies tewerk gaan.  Het is mij niet duidelijk?

                                  Compressie:  "normaal" staat aangestipt.  Moet dit zo blijven en is dit de beste instelling volgens U voor een gebruiker zoals ik (thuisgebruiker)?

                                                      Als ik een herstel van een gecomprimeerde backup maak wat moet ik preciees doeen dan?

                                  Splitsen: "automatissch" is aangestipt  Moet dit zo blijven?

                             Ik heb eronder aangestipt "sla op in algemene instellingen".  Is dit o.k?

Lees eens de NOTA die ik toegevoegd heb onder afbeelding 056

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

4.  Schema instellingen:  Algemeen: Ik heb als volgt ingesteld: wekelijks op zondag om 10:29u.

Als dat voor u een aanvaardbare interval is en een geschikt tijdstip, dan is dat in orde zo.

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Uitgebreid:  Ik heb volledige back up aangestipt omdat dit de eerste bestands back up is

Bij deze instelling wordt er wekelijks een VOLLEDIGE back-up gemaakt en ik denk niet dat dit uw bedoeling is. Als het uw bedoeling is om wekelijks een incrementele of differenriële back-up te laten. Dan moet je naar keuze één van beide aanvinken. Het programma is zelf slim genoeg om als eerste een volledige back-up te maken. De volgende bac-ups zullen al naargelang de keuze die je gemaakt heb incrementele of differentiële back-ups zijn.

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Dan staat er " installeer de service niet, gebruik de Windows taakplanner ...........enz"  Dit is niet aangestipt en moet volgens mij zo blijven                                             omdat de volgende service WEL aangestipt isnl "installeer een service om geplande taken te draaien"

                                    Ook is aangestipt "draaigemiste backup bij de volgende systeemstart".  Dit lijkt mij o.k. maar wat bedoelt men met een systeemopstart?  Is dit                                       een nieuwe opstart van de laptop of van AOMEI backupper?

Dat zijn inderdaad de beste instellingen. En ja, een systeemopstart is een opstart van de computer. :(

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Ten slotte, ik maak geen Disk backup, geen Partitie backup en geen Bestadssynchronisatie backup.  Ook KLOON heb ik niet nodig denk ik of toch wel volgens U?

Een éénmalige Disk back-up raad ik echter WEL sterk aan. De KLOON functie is er voornamelijk voor wanneer je bestaande schijf tekenen van sleet vertoond of wanneer je schijf te klein is geworden en je naar een groter wil overstappen. Op dat moment kun je de bestaande schijf naar een nieuwe klonen.

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Moet ik die aanmaken en moet dit 1-malig of ook planmatig met de systeem- en bestands backup?

Kies voor planmatig (automatisch op een bepaalde tijdsinterval). Een systeem back-up bv maandelijks en een bestand back-up wekelijks, maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.

 

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Als ik een herstel wil maken van mijn Systeem- en Bestands backup, moet ik dan ook eerst bv di Disk backup, Partie backup en Bestandssynchronisatie back up uitvoeren?

Ik merk dat je hier helemaal niets van begrijpt. Door gewoon even logisch na te denken ben je al een heel eind weg.

Een disk back-up zet je terug naar een nieuwe harde schijf wanneer je huidige harde schijf je eensklaps in de steek laat doordat ze kapot is gegaan. Klonen kan dan immers niet meer. Vandaar het belang om een Disk back-up achter de hand te hebben.

Stel dat je die vreselijke pech overkomt dan zet je dus eerst de Disk back-up terug naar een nieuwe schijf. Je hebt dan terug een perfect werkende computer, ten minste indien je computer perfect in orde was toen je destijds die Disk back-up gemaakt hebt. Vandaar dat ik er in de handleiding de nadruk op leg dat je best een al meteen een Disk back-up maakt van zodra je een nieuwe computer gebruiksklaar hebt gemaakt. (heel belangrijk!!!!). Na het terugzetten van een Disk back-up zijn echter zowel de instellingen, geïnstalleerde programma's en data verouderd.

Geen probleem, zet nu ook één van je Systeem back-ups terug die je maandelijks gemaakt hebt. De oudste zal de meest frisse zijn maar is niet up-to-date. Dat kun je echter wel weer bijwerken. Kies je voor de laatste dan is je systeem zo goed als volledig up-to-date. Misschien mis je de recentste data nog maar ook dat hoeft dan geen probleem te zijn omdat je wekelijks een back-up hebt gemaakt. Maak een goed doordachte keuze. Zet dus indien gewenst ook je laatste Data back-up terug. En voila, alle leed is geleden!

 

Als enkel je Windows (systeem) gebreken vertoont, dan zet je een systeem back-up terug van ten tijde dat je systeem nog perfect werkte. Als je daarvoor vrij ver terug in de tijd bent moeten gaan dan moet je ook je recentste data back-up terug zetten. Omdat je niets hebt aan systeem back-ups van een systeem dat niet goed meer werkte dan verwijder je die uiteraard.

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Als laatste vraag, hoeveel van iedere backups moet ik bewaren?  Ik kan dit in de free versie niet plannen.  Hoe moet ik tewwerk gaan?

Je kunt het aantal te maken back-ups in dit programma niet plannen. Met de Professional versie kan dat wel via de extra functie "SchemaBckp/Ruimtebeheer".

Disk Back-up: Maak en bewaar één Disk backup van een goed werkend systeem (computer).

Systeem back-up: Hier moet je een onderscheid maken al naargelang het om incrementele back-ups of differentiële back-ups gaat.

  • Incrementele back-ups: Het voordeel van incrementele back-ups is dat ze een pak minder ruimte in beslag nemen dan differentiële back-ups. Daardoor kun je lang doorgaan met je taal alvorens je in schijfruimte nood geraakt. Van zodra dit toch staat te gebeuren dan is het verwijderen van een deel van de incrementele back-ups geen optie omdat dan de ketting onderbroken is en alle incrementele back-ups van een recentere datum dan de verwijderde waardeloos zijn geworden. Mijn voorkeur gaat er in dit geval naar uit om ALLE incrementele bac-ups te verwijderen (via het programma!!!) maar laat de eerste (volledige) staan. Deze heeft nog een belangrijke waarde. Stel nu een nieuwe incrementele back-up taak in onder een andere naam (heel belangrijk, dat heb je al met EaseUS kunnen ervaren).
  • Differentiële back-ups: Het nadeel hiervan is dat deze een pak meer schijfruimte in beslag nemen dan incrementele. Daartegenover staat een bijzonder groot voordeel dat je straffeloos (altijd via het programma) een onbeperkt aantal differentiële back-ups kunt verwijderen van zodra je in schijfruimte nood geraakt. Je verwijderd dan uiteraard de baack-ups die je het best kunt missen. Om die keuze te kunnen maken gelden persoonlijke criteria zoals bv, wanneer heb je een belangrijk programma geïnstalleerd waarvan je het installatiebestand niet meer hebt of waarvan je de productsleutel niet meer hebt. Ik hoef eigenlijk niet meer te zeggen dat de eerste VOLLEDIGE systeem back-up NOOIT mag verwijderd worden want dan zouden alle (differentiële) backups waardeloos worden. Deze zijn namelijk geënt op de eerste volledige back-up.
2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Moet ik voor het maken van eennieuwe backup kijken of mijn externe schijf nog voldiende ruimte heeft en eventueel de oudste versie verwijderen van mijn externe schijf?

Deze vraag is in de vorige al beantwoord.

 

Ik merk dat je tot driemaal toe een post hebt gedaan met vragen zonder te wacht op een antwoord op je eerste vragen. Zo stel ik nu vast dat je al vragen had gesteld in een eerder onderwerp dan datgene waar ik nu op heb geantwoord. Dat vind ik niet leuk en is in strijd met de forum regels. Gelieve daar in de toekomst rekening mee te houden.

 

Nu je laatste vragen:

2 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Nog een paar dingen toch m.b.t. AOMEI back up instellingen in het onderdeel MENU.

1.  Intelligente sector:  deze is aangestipt maar moet dit zo blijven?

 

2. VSS:  gebruik VSS (aanbevolen) is aangestipt.  Is het niet beter om "AOMEI's ingebouwde techniek" aan te stippen?  Dit lijkt mij logischer.

 

3.  Anders: "controleer de backup automatischals dezee voltooid is"  Ik enk dat het nuttig is om dit aan te stippen.  Wat denkt U hierover?

 

 

1. Ja. Zo niet worden ook de ongebruikte sectoren geback-upt en daar heb je eigenlijk niets aan. Het vergroot nodeloos de back-up grootte waardoor ook het back-uppen langer duurt.

2. Gebruik VSS (Aanbevolen)

3. Het is een extra garantie dat de back-up foutloos is als je die controle laat uitvoeren. Nadeel is dat daardoor de Back-up procedure haast dubbel zolang duurt. 't Is maar dat je het weet...

 

 

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JEANSPANJE zei:

Hallo Droske,

Hartelijk dank voor Jou gedetailleerde uitleg.

De reden dat ik Easeus niet meer wens te gebruiken is alleen omdat ik geen betaald programma wens te gebruiken en AOMEI lijkt volgens Uw medewerker Calviuss een vollediger back up.

Verder even te verduidelijking over mijn vragen:  Ik ben 81 jaar oud en daarbij nog gehandicapt ook waardoor mijn verstand niet meer zo snel werkt als het Uwe. Wel is verstandelijk nog alles in orde hoor! Ik vraag hiervoor een beetje begrip.

Ik kom even terug op alle punten uit mijn topic.

1.  Bij het maken van mijn EERSTE complete backup (is dit dan de IMAGE BACKUP die ik nooit mag verwijderen?) wordt alles AUTOMATISCH GEDETECTEERD wat op mijn systeem staat.

 

Enz......

 

In hoeverre zijn je vragen uit die post beantwoord in mijn vorige antwoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijna alles onder de knie maar ik heb nog volgend probleem.

Waarschijnlijk weer een domme vraag.

Ik heb op mijn Google Chrome werkbalk bovenaan mijn favorieten staan.  Ik wil die met een icoon plaatsen op mijn bureaublad maar vind geen oplossing.

Mijn foto's van "Google foto's" staan nu wel met een overeenstemmend icoon op mijn bureaublad.

De reden dat ik die vraag stel is omdat ik in AOMEI een bestands backup van mijn bureaublad wil maken waarin ik dan al mijn foto's en FAVORIETEN KAN TERUGVINDEN.

 

Een andere vraag nog:  moet ik bij het maken van backups aanvinken "inschakelen e-mail notificaties"  Ik heb dit gedaan en op de knop test geklikt maar antwoord is dat dit niet kan.

Tenslotte nog een vraag over HERSTEL.  U had mij gezegd dat dit steeds vanuit AOMEIbackupper moet gebeuren maar als mijn pc gecrasht is en ik geen enkel knop meer kan bedienen of misschien zelfs niet meer kan opstarten hoe komt dan van op mijn externe harde schijf AOMEI backupper zichtbaar en bedienbaar.

 

Dank nogmaals voor Uw geduld en medewerking.

Mvg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gevonden dat ik een bootable AOMEI USB stick moet maken om te kunnen heropstarten bij een crash.

Ik heb dit gedaan maar de downloadsnelheid is veel te laag (ongeveer een kwartier blijft de download steken op 27%)

Eronder staat dat kan klikken om te downloaden en uit te pakken naar de installatiemap van de software.

Op een bepaald moment kreeg ik een bericht dat dit niet mogelijk is op mijn laptop.

Ik stuur U hierbij een screenshot van het uitgepakte PE bestand maar wat moet ik daarmeedoen? (zie knipsel)

Mvg

Capture.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.