Ga naar inhoud

Laptop loopt vast bij opstart na update


Ldnys

Aanbevolen berichten

23 uren geleden, Ldnys zei:

Dag droske

ik heb zonet met de f12-toets er voor kunnen zorgen dat ik opstart vanaf mijn USB.

Ik probeerde de stapjes te volgen die in jouw link beschreven stonden en dat ging eerst goed maar zit nu vast bij "geavanceerde opties" daar zou ik moeten kiezen voor "deze pc opnieuw instellen" zodat ik dan daarna voor "mijn bestanden behouden" kan kiezen. Alleen zie ik nu dit scherm (zie foto) en kan ik dus niet op "deze pc opnieuw instellen" klikken...

image.jpg

Kies in bovenstaand venster eens voor Teruggaan naar vorige versie. Ik vrees echter dat je in dezelfde procedure verzeilt geraakt dan eerder met "Windows rollback". Proberen kost echter niets.

 

Als dit geen resultaat oplevert dan raad ik je aan een Windows 7 Live CD aan te maken.

https://www.pc-helpforum.be/topic/59525-windows-7-live-cd-usb-stick/

 

Door hiermee op te starten kom je in een Windows 7 omgeving terecht. Dat laat je toe een back-up te maken van de data waarvan je nog geen back-up had.

Daarna kunnen we andere methoden aanwenden om je pc terug in orde te krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dag Droske

teruggaan naar vorige versie levert niets op.

Ondertussen heb ik via de site van microsoft een manier gevonden om mijn bestanden op mijn externe harde schijf te zetten.

Ik ga naar geavanceerde opties en dan naar opdrachtprompt en voer daar in 'notepad.exe' en kom zo in 'kladblok' terecht. Op die manier kan ik via 'open' in een soort van windows verkenner geraken en vond ik mijn bestanden terug op mijn harde schijf. Door dan te rechtermuisklikken kon ik die op mijn harde schijf zetten.

Nu alles op mijn harde schijf staat denk ik dat het veilig is om gewoon een clean installatie te doen van windows 10 met mijn usb.

Wat denk jij?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als al je data veilig zijn ondergebracht op een externe harde schijf dan kun je inderdaad een clean installatie van Windows  uitvoeren aan de hand van de usb-stick die je eerder gemaakt hebt. Ook gedacht aan je favorieten en (of) bladwijzers (van bv Chrome of Firefox)?  vergeet ook je e-mail bestanden niet, tenzij je altijd via webmail werkt of met een IMAP account.

 

Als Windows 10 reeds bij aankoop op je pc stond en je wenst alle originele drivers en meegeleverde software terug te hebben dan voer je beter een fabrieksherstel uit i.p.v. een clean installatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag droske

 

ik was het woordje "externe" inderdaad vergeten. Dankje voor de tips. Ik ben aan de slag gegaan en heb nu Windows 10 opnieuw kunnen installeren. Zo meteen eens kijken of het allemaal afgerond is en werkt en dan alles van mijn externe harde schijf weer op mijn laptop zetten en zo.

pfff tis toch heel wat allemaal! Ik heb weer veel bijgeleerd en da vooral dat backups maken erg belangrijk is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag droske

 

mag ik nog een vraagje stellen?

Ik ben nu terug bezig op mijn herstelde laptop. :)

Alleen vind ik Word, Excel en PowerPoint niet meer terug. Hoe kan ik dat weer in orde maken?

Of stel ik deze vraag beter in een nieuw topic?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Ldnys zei:

Ik heb weer veel bijgeleerd en da vooral dat backups maken erg belangrijk is...

Jammer dat er daarvoor zich eerst accident moet voordoen, hoewel je er nog goedkoop vanaf bent gekomen. Het had veel erger kunnen zijn.

 

Dus... BACK-UPS, BACK-UPS en nog eens BACK-UPS!!!

 

Denk er aan dat het verstandig is om een tweede gebruikersaccount aan te maken als reserve. Maak een gewone lokale account MET administrator rechten. Via een reserve account met administrator rechten krijg je nog altijd toegang tot je pc wanneer je basis account beschadigd geraakt en je via die account geen toegang meer hebt tot je pc.

Van zodra je pc na deze nieuwe installatie helemaal terug gebruiksklaar is gemaakt maak je best ONMIDDELLIJK een systeem back-up en een volledige schijf back-up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ldnys zei:

Ik ben nu terug bezig op mijn herstelde laptop. :)

Alleen vind ik Word, Excel en PowerPoint niet meer terug. Hoe kan ik dat weer in orde maken?

Of stel ik deze vraag beter in een nieuw topic?

Mag in dit topic verder behandeld worden.

 

Na een nieuwe installatie van Windows ben je ALLE programma's kwijt, dus ook je Microsoft Office (Word, Excel, enz.). Deze moet je opnieuw installeren.

Bij fabrieksherstel behoud je alle door de fabrikant meegeleverde programma's.

 

Opgelet: Als je laptop van een SSD schijf voorzien is, plaats dan je data op een afzonderlijke partitie op de traditionele interne harde schijf. Dit is zeer belangrijk !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oei, dan heb ik dus toch "nieuwe installatie" gedaan.

Hoe kan ik Microsoft Office er nu weer op krijgen?

Wat is dat van die SSD-schijf en data op een afzonderlijke partitie zetten? Dat is nogal chinees voor mij... :(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik heb mij hier ingelogd op de microsoft office pagina en kan dat daar gewoon weer downloaden. Waar moet ik nu mijn microsoft office opslaan of maakt dat niet zo uit?

Sorry als ik domme vragen stel hoor, ik doe mijn best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Ldnys zei:

oei, dan heb ik dus toch "nieuwe installatie" gedaan.

Dat is niet zeker want dat kan ik niet zien. Op een nieuwe tref je zelden of nooit een Microsoft Office met licentie aan. Meestal wel een TRIAL (test) versie, maar daar heb je niets aan.

 

18 minuten geleden, Ldnys zei:

Oh ik heb mij hier ingelogd op de microsoft office pagina en kan dat daar gewoon weer downloaden.

Wellicht beschik je over een licentie die je via het onderwijs bekomen hebt. Dat kan ik enigszins afleiden uit wat je hier boven zegt.

Bij de installatie wordt de bestemming automatisch geregeld.

 

PS.

Ben sinds enkele uren terug thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.