Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Vriendelijk verzoek: whitelist www.pc-helpforum.be in je adblocker.

Beste bezoeker. Je ziet deze tekst omdat een adblocker, plugin of andere software onze advertenties blokkeert. PC Helpforum helpt jaarlijks gratis duizenden mensen met computerproblemen. Deze website en server kunnen we enkel onderhouden dankzij de inkomsten uit advertenties. Vandaar een vriendelijk verzoek: whitelist onze site zodat we jullie gratis verder kunnen helpen. Klik hier om te lezen waarom en hoe je kunt whitelisten.

Aanbevolen berichten

Beste,

Heb een iMac late 2012 is 5 jaar oud is het dan nog interessant  om de hdd te vervangen naar een ssd? 

Is het verantwoord om een nieuw onderdeel in een 'oude'? mac te plaatsen?

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Dank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

@papadoc

Op 28-5-2018 om 09:51, papadoc zei:

Heb een iMac late 2012 is 5 jaar oud is het dan nog interessant  om de hdd te vervangen naar een ssd? 

Is het verantwoord om een nieuw onderdeel in een 'oude'? mac te plaatsen?

Om u een aannemelijk antwoord / advies te kunnen geven, bij deze een verzoek aan u om uw vraag bij een 'echte' macOS computerforum, namelijk MacFreak te stellen.

Bij MacFreak zijn er zeker macOS hardware kenners met ervaring die u correct advies kunnen geven.

Klik op deze link, dan bent u direct in het Hardware - Macintosch forum onderdeel, waar u uw vraag kunt stellen.

Eerlijk gezegd niemand, er zijn te weinig macOS gebruikers die hier op het forum vertoeven.

Zelf ben ik een macOS gebruiker, maar de kennis inzake uw vraag heb ik niet in huis.

Succes toegewenst.

(wellicht overbodig) Vanzelfsprekend dient u eerst te registreren bij MacFreak forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

17 uren geleden, stegisoft zei:

maar uiteraard kan je altijd HD vervangen door SSD.

Of het mogelijk is om de HD te vervangen door een SSD, is niet de kern van de vraag van papadoc.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Of het mogelijk is om de HD te vervangen door een SSD, is niet de kern van de vraag van papadoc

HD bedoeld ik wel HDD. Dat is het zelfde maar de ene zegt HD en de andere zegt HDD

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Dat het mogelijk is om de HDD in een iMac te vervangen door een SSD is duidelijk: dat kan, maar het gaat wel een stuk lastiger dan bij een doorsnee laptop.

De eigenlijke vraag van papadoc was of het nog verantwoord/zinvol was om zoiets te doen bij een 5 jaar oude iMac.

En de eerste reactie van stegisoft gaf daar eigenlijk ook antwoord op. Stegisoft gaf namelijk een link naar een artikel waarin iemand de HDD vervangt door een SSD in een (toen) 7½ jaar oude iMac. Die persoon constateerde daarna dat zijn iMac een stuk vlotter was geworden. Hij was na afloop erg blij.

De iMac van papadoc is nog niet zo oud. Op zijn 5 jaar oude iMac kan nog de modernste versie van MacOS (High Sierra) draaien. Hij mag ervan uitgaan dat zijn iMac nog een paar jaar mee kan. Daarom lijkt mij de investering in een SSD voor zijn iMac nog aanbevelenswaardig als hij het geld daarvoor over heeft en hij behoefte heeft aan een wat sneller opstartende iMac. Niet alleen het besturingssysteem zal daarna een stuk sneller opstarten, ook programma's starten sneller op en updates zijn sneller geïnstalleerd.

Een punt van overweging is wel of papadoc de vervanging van de  HDD door een SSD zelf kan doen. Dan heeft hij alleen de kosten voor het materiaal: een SSD (plus wat speciaal gereedschap, zoals de zuignappen, en eventueel een temperatuursensor), en SSD's zijn tegenwoordig niet zo vreselijk duur meer.

Wanneer hij de vervanging moet laten doen, komen er extra kosten bij. Hij zal dan een prijsopgave moeten vragen en daarna besluiten of hij dat bedrag ervoor over heeft.

Geen zin om de deur uit te gaan met je iMac? Dan kun je het vervangen van de HDD door een SSD zelfs bij jou thuis laten doen: https://www.upgreatest.nl/webshop/complete-ssd-upgrade-op-locatie-imac-215-inch-late-2012/355-ssd-upgrade-imac-215-inch-late-2012.html#/487-geheugen_upgrade-geen_geheugen_upgrade/507-op_locatie-nederland_thuis_of_op_kantoor/699-ssd-samsung_250gb_860_evo_series

De prijzen zijn er dan ook wel naar. Ik heb op die website ingevoerd dat het om een 21,5 inch iMac gaat van Late 2012. Je kunt op die website de opslagcapaciteit van de SSD kiezen. Daarna verandert direct de prijs. Zoals je zult zien, zijn de prijzen in Nederland een stuk lager dan voor klanten in Vlaanderen. Dat komt door de reistijd. Het is een Nederlands bedrijf. Mogelijk dat er ook bedrijven in Vlaanderen zijn die deze service aan huis bieden.

De persoon in het artikel waar stegisoft naar linkte, heeft er dus ervaring mee...

Maar je vroeg naar ervaringen van forumleden. Ik heb zelf een 20 inch iMac (type Early 2008), gekocht in december 2008. Daar ga ik geen SSD in (laten) zetten om de volgende redenen:

1. Hij is zo oud dat High Sierra er niet op geïnstalleerd kan worden. Ik moet me tevreden stellen met El Capitan, wat er nu op staat. Modernere versies van MacOS kunnen niet geïnstalleerd worden

2. De iMac is slechts 1 van mijn computers. Ik heb er hier een aantal staan en meestal ben ik bezig met mijn Windows 10 computers. Wanneer ik alleen maar die iMac had, dan zou ik misschien nog overwegen om er een SSD in te zetten, maar nu doe ik dat niet, omdat ik hem daarvoor te weinig gebruik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

@ papadoc,

Aangezien u zeer goed geholpen bent met nuttige & handige reacties bij de buren & het probleem is opgelost, wordt dit topic afgesloten :locked2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!