Ga naar inhoud

Dual boot Windows 7 prof en Windows 10


fatman

Aanbevolen berichten

Het functioneerde al jaren uitstekend mijn dual boot van Windows 7 prof en Windows 10, doch ineens werkt het niet meer, via de bios lukt het nog na enkele pogingen om  Win 7 te starten of Win 10 Daar heb ik in systeemeigenschappen /geavanceerd / opstart en herstel instellingen in zowel 7 als 10 gekeken en daar staat alles goed.

Er blijkt iets mis te zijn met de MBR, ik heb een herstel USB gemaakt om te repareren maar helaas ik krijg de melding dat het herstelt zou zijn maar nee, het werkt niet.

Heeft er iemand ervaring of oplossing hiervoor.

Bvd Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel bij Windows 7 als bij Windows 10 kan je bij msconfig (systeemconfiguratie) instellen wat er moet gestart worden bij tab computer opstarten.

Maar Windows 10 kent geen mbr maar wel BCD

 

Je kan zoals jij noemt mbr herstellen met cmd:

bootrec.exe /rebuildbcd
bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot

 

Je kan ook easyBCD downloaden en dan op edit boot menu klikken om aan te passen

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, stegisoft zei:

Zowel bij Windows 7 als bij Windows 10 kan je bij msconfig (systeemconfiguratie) instellen wat er moet gestart worden bij tab computer opstarten.

Maar Windows 10 kent geen mbr maar wel BCD

 

Je kan zoals jij noemt mbr herstellen met cmd:

bootrec.exe /rebuildbcd
bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot

 

Je kan ook easyBCD downloaden en dan op edit boot menu klikken om aan te passen

 

cmd commando's ook al geprobeerd eveneens easyBCD niet werkt.

Ik kan allen opstarten via EUFI Bios waar staat WINDOWS BOOT MANAGER P5 (mijn  SSD met 7 erop) en dit werkt NIET, ga ik in hetzelfde  boot menu waar dezelfde P5 staat zonder de vermelding WINDOWS BOOT MANAGER lukt het wel.

Als ik niet naar de bios ga en gewoon op start krijg ik de fout melding WINDOWS\SYSTEM32\WINLOAD.EFI met 3 mogelijk heden waar er maar 1 van werkt, terug naar de Bios alwaar ik weer de P5 in het boot menu selecteer en dan kan ik kiezen tussen W 7 of W 10.

180609134233.BMP

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, stegisoft zei:

Wat staat bij er bij msconfig (systeemconfiguratie) bij computer opstarten?

Moet je in de bios niet op F8 drukken?

Er staat bij SSD EUFI maar was dat vroeger ook zo?

Bij mij is dat niet zo.

 

Je zegt dat easyBCD niet werkt maar wat werkt niet?

 

Door EasyBCD te gebruiken starte mijn PC helemaal niet meer op, ik heb het gebruikt in Win 10 en Win 7 het resultaat was dat de PC helemaal niet meer opstarte , via USB met de herstel functie heb ik het kunnen herstellen en vervolgens EasyBCD verwijderd. Ik heb in het verleden (niet op deze PC) heb ik toch al trammelant gehad met EasyBCD,.

Nu lukt het mij via P1 (SSD waar Win 10 op te starten met het keuze menu 7 of 10, maar de boot van P5 (wat jaren goed werkte) lukt niet en krijg de melding Winload.efi in de directory Windows\system32\winlaod.efi is niet te vinden terwijl hij er wel staat ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, stegisoft zei:

EasyBCD werkt alleen in Windows en niet bij opstart.

 

bcdedit.jpg.8c76141daf10f9818e6ca041a780b277.jpg

 

Meer uitleg vind je op deze pagina (klik) hoe je kan toevoegen enz.

ik heb EasyBCD ooit jaren geleden op een andere PC gehad en had daar slechte ervaring mee, ik heb het op nu op mijn PC gezet en kwam van de drup in de regen en startte helemaal niet meer op, via een herstel USBstick heb ik na veel gedoe lukte het mijn PC toch weer op te starten in  W7, meteen EasyBCD er met Revo grondig verwijderd.

Vervolgens in Systeemeigenschappen bij Geavanceerd/Opstart en herstelinstelling/Instellingen het een en ander in te stellen en nu lukt het weer. Ik zit nog steeds te rommelen in de EUFI bios daar zit het oorspronkelijke foutje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EasyBCD kan nooit het probleem geweest zijn.

Trouwens heb je revo totaal niet nodig om te verwijderen want dat kan simpelweg via configuratiescherm / programma en onderdelen.

Ik heb EasyBCD gedownload en geïnstalleerd en het werkt perfect.

De fout ligt totaal elders.

 

Heb je een opstartbare usb-stick met Linux of zo.

Probeer dan eens op die manier usb-stick te laten opstarten als je pc opstart.

Als het dan wel werkt is er iets mis met uw harddisk of moet er bij update van Windows versie 1803 is gebeurd zijn dat BCD veranderde.

 

Trouwens wat ik niet goed begrijp:

Waarom heb je Windows 7 en Windows 10 terwijl je perfect met Windows 10 kan werken?

Begrijp niet goed wat je met de ouderwetse Windows 7 wilt doen.

Ik zelf zo nooit terug naar Windows 7 want Windows 10 is fanatisch.

Alle programma kunnen werken onder Windows 10 inclusief oude programma's

Ik heb van de week nog programma opgestart dat geschikt is voor XP in Windows 10

Bovendien is vanaf versie 1803 nog beter geworden dan welke Windows ooit.

Zelfs de start / apps heb ik totaal niet nodig in Windows 10

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-6-2018 om 23:20, stegisoft zei:

EasyBCD kan nooit het probleem geweest zijn.

Trouwens heb je revo totaal niet nodig om te verwijderen want dat kan simpelweg via configuratiescherm / programma en onderdelen.

Ik heb EasyBCD gedownload en geïnstalleerd en het werkt perfect.

De fout ligt totaal elders.

 

Heb je een opstartbare usb-stick met Linux of zo.

Probeer dan eens op die manier usb-stick te laten opstarten als je pc opstart.

Als het dan wel werkt is er iets mis met uw harddisk of moet er bij update van Windows versie 1803 is gebeurd zijn dat BCD veranderde.

 

Trouwens wat ik niet goed begrijp:

Waarom heb je Windows 7 en Windows 10 terwijl je perfect met Windows 10 kan werken?

Begrijp niet goed wat je met de ouderwetse Windows 7 wilt doen.

Ik zelf zo nooit terug naar Windows 7 want Windows 10 is fanatisch.

Alle programma kunnen werken onder Windows 10 inclusief oude programma's

Ik heb van de week nog programma opgestart dat geschikt is voor XP in Windows 10

Bovendien is vanaf versie 1803 nog beter geworden dan welke Windows ooit.

Zelfs de start / apps heb ik totaal niet nodig in Windows 10, 

 

 

 

Ik gebruik Revo omdat die ALLES verwijderd, als ik dit in via configuratiescherm / programma en onderdelen blijft er teveel troep achter (ervaring) .

Met een opstart USB opstart met Linux heb ik een en ander kunnen herstellen, daarbij heb ik geen Harddisks ik gebruik uit SSD's alleen heb ik nog enkele HD's voor opslag van Doc, foto's ed

En Win 10 gebruik ik niet standaard ik blijf erbij dat dat W7 een goede en stabiele versie, versie 1803 heb ik sinds begin April en tot vorige week geen problemen gehad, op de zaak wordt W7 gebruikt en ook de systeem beheerder en de leverancier PC's en software raden aan om het niet om te zetten naar W 10, sowieso wordt in het bedrijfsleven weinig gebruikt gemaakt van W10

Dat Win 10 zo goed zou zijn is uw mening, alle Windows versie's vanaf Win 3.10 heb ik gehad (geprobeerd) ook de slechte (Vista, 8,0, 8.1) en daar hoort tot op heden ook W10 bijna bij.

Inmiddels ben ik erachter dat het opstart probleem in de EUFI Bios zit en nergens anders 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.