Ga naar inhoud

InPixio ja of nee


Theo2602

Aanbevolen berichten

Ik krijg langs FB reclame over een programma, dat fantastisch zou zijn, als het waar is. er bestaat echter geen mogelijkheid om het uit te testen. Volgens het bijgaande filmpje zou je vreemde voorwerpen uit je foto's kunnen verwijderen, en zou de oorspronkelijke achtergrond te voorschijn komen. Mij lijkt dat ongeloofwaardig.

Het gaat overInPixio

Wie heeft daar ondervinding mee?

 

P.S. IK ga mijn vraag ook op een ander forum zetten, om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ik zet dit er bij, omdat sommige helpers dat als een tekortkoming zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het programmaatje niet , maar werk zelf al een twintig jaar met fotobewerking (niet als job, wel in mijn vrije tijd)

 

In het filmpje lijkt het allemaal makkelijk (maar ze laten wel niet zien HOE het gebeurt) en wordt gezegd: met één klik.

Nu is mijn ondervinding dat werken met een grafisch programma absoluut niet simpel is en (voor zover ik ondervinding heb) het niet 'met één klik' gebeurt (ja: wèl het aanbrengen van een achtergrond bv - maar dan kies je een achtergrond en moet je aan die achtergrond niks wijzigen - je moet hem alleen in je foto gaan plakken - en dàt is natuurlijk met één klik gebeurd.

 

Kijk ook eens naar het filmpje, bij het gedeelte van het meisje dat men een andere achtergrond geeft.

Vlak voor het plakken van die achtergrond (die men bewust dònker genomen is, zodat de fouten achteraf niet zo opvallen) krijg je van het meisje dit  beeld te zien:

image.png.a0e04397a5d35dc628459210dcc77c79.png   Kijk hier eens goed naar (details van) het haar van het meisje, net boven haar schouders ?

Als je dit op een donkere achtergrond zet, lijkt het beeld perfect - maar het is het dus helemaal nièt.

 

'k zou zeggen : surf eens op "inPixio Photo Clip" pros cons    of  "inPixio Photo Clip" "user reviews" of zo en je krijgt beoordelingen te zien.

Laat je eerde leiden door die beoordelingen dan door het filmpje.

 

Maar nogmaals: fotobewerking is niet zo eenvoudig om het onder de knie te krijgen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De naam InPixio kwam me bekend voor. Ik heb daarom net een oud-collega gebeld. Een tijdje geleden was ik bij hem toen hij wat vragen had over zijn computer. Ging een van die vragen misschien over InPixio? Hij keek op zijn computer en ja, dat was de naam van dat programma, bevestigde hij via de telefoon. Hij heeft InPixio Photo Clip 7 (iets ouder dus dan versie 8 die nu te koop is). Hij had het programma gekocht op aanraden van iemand anders, omdat je daarmee heel gemakkelijk ongewenste elementen uit een foto zou kunnen verwijderen. Alleen snapte hij niet precies hoe het werkte.

Ik kende het programma ook nog niet, maar ik bekeek de demo (de tutorial Deleting Objects) en het leek toch echt heel makkelijk. En dat bleek het ook te zijn zolang je niet al te ingewikkelde dingen wilt doen.

We kozen uit de map Afbeeldingen van mijn collega een foto uit van een paar vissers  aan de waterkant. Daar maakte ik eerst een kopie van, want je moet nooit een originele foto gaan bewerken. Altijd eerst een kopie maken. Wanneer er iets helemaal fout gaat tijdens het bewerken, dan gooi je die foto weg. Daarna maak je een nieuwe kopie en dan begin je weer opnieuw.

 

Het was op zich een aardige foto van die vissers, maar op de voorgrond stond in het gras een knalgele emmer met visvoer. Die emmer trok wel erg de aandacht. Die emmer moest dus weg!

En dat bleek uiterst eenvoudig: je selecteert met de rode viltstift het element dat weg moet. Ik kraste dus wat met de rode 'viltstift' over de gele emmer, totdat die helemaal viltstiftrood was. Daarbij mag je best wat 'buiten de lijntjes kleuren'. Daarna een klik op de juiste knop en... het was voor elkaar. De emmer was verdwenen en daarvoor in de plaats zag je gras. Ik vergrootte de foto om te kijken of ik duidelijke scheidingslijnen zag waar eerst de emmer met visvoer had gestaan. Nee, die zag ik niet. Het was echt heel netjes gedaan.

Hoe werkt dit? Het lijkt op klonen, maar het is niet exact hetzelfde. Bij klonen zou je zelf een stukje gras moeten selecteren/kopiëren en dat plak je dan over de emmer met visvoer. Dat vergt enige zorgvuldigheid; je moet immers zelf goed opletten dat je het juiste stukje gras selecteert, even donker/licht en even hoog als waar de emmer staat.

Wanneer je InPixio gebruikt, dan kijkt het programma naar de omgeving van het element dat verwijderd moet worden. Het zorgt er dus zelf voor dat de meest passende achtergrond weer wordt ingevuld na verwijdering van het ongewenste object.

 

Ik liet het toen bij deze demonstratie. Mijn collega begon opnieuw met een nieuwe kopie van die vissersfoto en toen hij het kunstje ook onder de knie had, vertrok ik.

Nu is het verwijderen van een voorwerp uit een grasveld natuurlijk een makkie. Dat zou mij ook met klonen lukken, wanneer ik een gratis programma gebruikte. Maar wanneer je de rest van het filmpje bekijkt dan zie je dat er ook voorwerpen mee verwijderd kunnen worden wanneer de achtergrond wat ingewikkelder is, al moet je dan wel meer handelingen verrichten voor een acceptabel resultaat.

 

In het begin van de tutorial worden een paar vogels uit de lucht verwijderd. Zoiets is makkelijk. De vraag is natuurlijk hoe het programma presteert wanneer de achtergrond niet zo makkelijk correct in te vullen is.

Hoe zouden de resultaten zijn wanneer je bijvoorbeeld een persoon weghaalt die voor een gebouw met veel details staat? Zou InPixio die ontbrekende details dan ook correct in kunnen vullen? Ik vraag het me af...

 

4 uren geleden, Theo2602 zei:

er bestaat echter geen mogelijkheid om het uit te testen.

Toch wel, je kunt een trial downloaden waarmee je het programma eerst kun testen. Het is het bovenste programma (Photo Clip for PC) op deze pagina: https://www.inpixio.com/software-trials/

Ik weet niet hoelang de proefperiode duurt. Dat merk je vanzelf wanneer je de trial hebt geïnstalleerd. Ik neem aan dat je dan duidelijk te zien krijgt hoelang je het programma op proef kunt gebruiken.

 

Hier nog wat korte informatie in het Nederlands over InPixio: https://www.downloaden.nl/foto-apps/inpixio-photo-clip/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vind je er zelf van?

 

Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt voor een eerste test van dit programma.

Wanneer je enkel de glazen asbak verwijderd had, dan zou dat perfect met 1 klik gelukt zijn.

Nu heb je geprobeerd de rol keukenpapier te verwijderen. Achter die rol keukenpapier staat een houten kistje en een plastic trommel (met shag erin? Er lijkt een afbeelding van een zieltogend kindje op te staan).

Het verwijderen van de rol keukenpapier is hier extra moeilijk doordat -vanuit het standpunt van de fotograaf gezien- de rechterkant van kistje en trommel niet zichtbaar zijn. 

Jij weet hoe breed kistje en trommel zijn, maar de software van InPixio kan dat niet weten. Die berekent aan de hand van wat er links en rechts van de rol keukenpapier staat, wat er ingevuld moet worden op de plek waar de rol papier stond. Dat is hier niet goed mogelijk.

 

Zoals het resultaat nu is zou ik ontevreden zijn. Je kunt een beter resultaat behalen, maar dan moet je niet proberen om de rol keukenpapier in één keer weg te halen. Je zou in etappes moeten werken. Maar dan nog, InPixio is geen wondermiddel. Het is uitstekend geschikt om die asbak in 1 klik weg te toveren, maar als de situatie ingewikkeld wordt, dan wordt het toch echt hard en een stuk langer werker voor een tevredenstellend resultaat.

 

Wanneer je het leuk vindt om je meer bezig te gaan houden met fotobewerking én jouw portemonnee goed gevuld is, dan houdt niets je tegen om het programma aan te schaffen. Ik vind het echter vrij duur: € 49,99 of zelfs € 79,99 voor de Pro versie.

Nu kun je met Photo Clip 8 meer dan enkel wat ongewenste elementen uit een foto verwijderen.

Wanneer het jou enkel te doen is om het verwijderen van ongewenste elementen uit een foto, dan zou ik niet gaan voor Photo Clip, maar voor InPixio Photo Eraser 8: https://www.inpixio.com/photo-eraser/

Dat is een versie die enkel dat kunstje van verwijderen van ongewenste elementen doet en daardoor is dat programma een stuk goedkoper: €29,99.

Zou ik een van die programma’s kopen? Nee, het lijkt natuurlijk erg handig om met 1 (of een paar) klik(ken) iets te verwijderen van een foto, maar ik vraag me af hoe vaak ik dat zou willen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi resultaat!

 

1 uur terug, porrelaar zei:

Nu heb je geprobeerd de rol keukenpapier te verwijderen

'k ben eens benieuwd wat Inpixio ervan maakt - want dit is idd niet simpel!

 

en voor de rest sta ik achter de ideeën van Porrelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.