Ga naar inhoud

hirens op bootable USB zetten


Keppetje

Aanbevolen berichten

Een vraag die ik mezelf stel: kan die PC windows 10 wel aan? (indien niet, dan is een herinstallatie maar gewoon tijdverlies natuurlijk)

 

Dus: vraag het haar eens of ga anders eens naar deze pagina waar o.a. verwezen wordt naar een plaats met de upgrade-assistent zodat je kan zien of die PC inderdaad Windows 10 wel aankan.

 

(Nu, we kunnen het ook gewoon rechtstreeks uittesten door de installatie te laten beginnen - dan weet je het direct - alleen: als niet niet lukt, sta je daar met een nog minder bruikbaarder PC)

 

Wat denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste,

 

Mijn excuses voor het late antwoordt. Het is nogal druk op mijn werk. vandaag een dagje thuis, normaal.

De pc draait al een tijdje op windows 10. Heeft altijd goed gewerkt op windows 10. Ik vrees dat mijn tante er teveel in geprutst heeft en dat hij daarom zo traag is.

Denk zelfs dat ze nooit een virusscan gedaan heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem hoor - doe maar op eigen tempo (doe ik ook op het forum :) )

 

Goed, de pc kan dus rustig windows aan en dus hier de werkwijze:  (normaal moet je niet echt een virusscanner apart installeren, want die van Windows (Windows defender heet de antivirus) staat de laatste tijd ook bekend als goed zijnde)

 

Ga maar aan de slag dan :xd: :

 

Hieronder 3 toelichtingen: een korte, een iets uitgebreidere en een link naar en nog meer uitgebreide toelichting (met plaatjes en al)
Waarom die 3 verschillende handleidingen? Omdat ik al merkte dat sommige mensen ‘verdrinken’ in de gegevens als je het uitgebreider gaat uitleggen - door de bomen het bos dus niet meer zien. Je kan dus kiezen wat je wil lezen.


Hoe ga je tewerk?

 

Kortste uitleg:    Kort gezegd: download het hulpprogramma, laat het uitvoeren. Nu verloopt alles voor een groot deel ‘automatisch’ en slechts heel af en toe moet je dingen beantwoorden / keuzes maken. (zie hiervoor de volgende teksten)

 

 

Al wat uitgebreider:

 

1 Het nodige programma ervoor downloaden:
   https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
    (klik daar op : Deze pc met het hulpprogramma upgraden naar Windows 10 (klik voor meer of minder informatie) (tenzij je een stick moet maken om op een andere computer te gebruiken, dan kies    je voor de tweede optie je hebt dan een stick van 6 Gig of meer nodig)
    Houd in de gaten wààr jij het bestand op je computer laat downloaden.

    Wil je met een stick werken: Steek nu je stick in je systeem en laat de gedownloade exe uitvoeren
    Rechtstreeks: ga naar je download (in verkenner) en zet de exe in gang (op dubbelklikken of rechts op klikken en kiezen voor Openen

    Het programma gaat zich nu uitvoeren - dit vraagt even tijd en soms lijkt de installatie te blijven hangen op vb 30%? Maar geen nood: je systeem is data/gegevens aan het binnenhalen - geef het er maar de tijd voor. Dit kan wel 5/10 minuten duren, afhankelijk van je systeem en je internetverbinding(snelheid), maar daarna schiet het wel terug in gang.
    (Als je toch twijfelt of alles nog doorgaat:  kijk naar het ledje van je computer: zolang dat blijft branden/flikkeren zit je goed.)

 

    Hoe het bij mij verliep, dit punt 1:

        1.    downloaden hulpprogramma
        2.    keuze: ofwel installatie herstellen (hiervoor kiezen) ofwel: installatie op usb om te gebruiken op een ander systeem
        3.    downloaden downladbestanden duurt wel 15 min
        4.    (dan krijg je verschillende meldingen vb: )controle download (maar hier moet je niets aan doen, laat het ding zijn werk maar doen)
        5.    media voor windows maken
        6.    er wordt netjes opgeruimd
        7.    updates downloaden (duurt even)
        8.    we bereiden een paar zaken voor
        9.    (akkoord?) < wat was dit?
        10.    (opnieuw) naar updates zoeken (ondertussen was ik al 25/30 min ver sinds het begin)
        11.    installatie wordt voorbereid
        12.    controleren vrije ruimte
        13.    scherm met : je gaat installeren - windows wordt volleig vernieuwd of: je pers bestanden en programma’s worden behouden (volgens keuze die je maakte)
            Dit moet je gaan bevestigen - je bent ondertussen al 35 min ver.

 

 

2 Je windows vernieuwen / opnieuw installeren: (het vorige was eigeniijk maar 'voorbereiding')


    > Vanaf dezelfde computer:
    Ga in verkenner naar het gedownloade bestand en zet de exe ervan in gang. Nu gaat je systeem zich vernieuwen:  Windows wordt dan hersteld.

    Hier even het tijdsverloop zoals ik het ondervond een paar maand geleden:

    Installatieverloop 2018
    9.10    exe vanop usb stick , vanuit Windows in gang gezet
        controle + media voor win 10 maken (< deze meldingen krijg je vanzelf)
    9.30     downloaden gedaan, controle download, voorbereiden, updates zoeken, controleren, downloaden
    9.50    Nu pas hiermee voorbij de 20% - de rest is snel (direct > 75 en naar 100)
        Nu pas: installatie wordt voorbereid
    9.55    Hier krijg je de keuze voor ofwel een herstelinstallatie (met behoud van instellingen) ofwel (onderaan, 3de lijntje:) aanpassen - Hier staat de mogelijkheid Clean install: ‘niets behouden’ - HIER MOET JE DUS DE VOOR JOU GEPASTE KEUZE MAKEN !
        Dan gaat hij direct updates zoeken en dowloaden - hij blijft op 0% staan tot alles (één bestand?) binnen is - dit duurde bij mij 35 min. Je hebt het idee dat hij vastgelopen is - alhoewel: het cursortje bleef in beweging!
    Als Windows er terug op staat, krijg je op zeker ogenblik de vraag om een mailadres in te vullen voor MS en voor ... (?) Dit deed ik niet - ergens (toen onderaan) is ook de optie voor een ‘offline account’ en daar ging ik mee verder, ‘k moet geen MS account

 

    >Vanaf een usb-stick: hiervoor moet je rebooten en opstarten vanaf die stick - je moet dus in je bios die stick als eerste opstartmedium aangeven (maar daar wijd ik hier even niet over uit)

       De werkwijze blijft trouwens - eenmaal het programma in gang gezet werd - hetzelfde


LET OP : bij het rebooten: NIET de stroom afzetten en/of je MCT-stick verwijderen  (ook niet in het bios-scherm !) - anders kan je van nul af aan terug beginnen ! !

Deze herinstallatie vraagt 2/3 u tijd en als het eenmaal bezig is, lijkt alles soms stil te vallen, maar geef je systeem er rustig de tijd voor: er moeten tenslotte geregeld grote (update)bestanden binnengehaald en geïnstalleerd worden !

Ook als je op het einde op je bureaublad komt, is het nog niet gedaan en is je systeem nog druk bezig (met het binnenhalen van bijkomende updates). Wacht dus tot je computer enkele minuten ‘stil’ valt... Soms is dit snel voorbij, soms duurt het ook een half uurtje.
 

>>>  Ps: print misschien best  (stukken van) deze uitleg uit zodat je hem bij de hand hebt  <<<


Uitgebreide handleiding (met dank aan Droske:)

https://www.pc-helpforum.be/topic/67940-windows-10-vernieuwen-met-behoud-van-je-persoonlijke-bestanden-en-apps-programma’s/

 

Succes !

 

PS : Achteraf is het misschien niet slecht van het maken van backups te overwegen.. ?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat deze pc er veel langer gaat overdoen. Ik heb net de USB stick in de pc gestoken en ben nog aan het wachten tot hij de stick vindt. :winked:

Ik laat zeker iets weten wanneer ik het programma start en wanneer alles afgelopen is...

aangepast door Keppetje
Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het al te laat, maar bij een clean install (zoals jij gaat doen), moet je zorgen dat je vooraf de serials / keys van vb office, .... bij de  hand houdt achteraf

 

(als die installatiecodes op haar systeem alleen staan, ben je ze kwijt natuurlijk. Je kan ze dan nadien - via contact met de site / mail - toch nog terugkrijgen, maar het is eenvoudiger dat je ze ergens bij de hand gehouden hebt...

 

Als het te lang zou duren, kan je nog overwegen van op jouw systeem zo'n usb te maken en die dan bij haar PC te gebruiken.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het programma op de usb gezet. Ik heb hem vervolgens in de pc gestoken en ben nog steeds aan het wachten tot de pc de usb stick herkent. Ik weet dat dit heel lang kan duren bij deze pc. Maar nu komt er blijkbaar een beetje schot in de zaak...  :xd:

de verkenner wordt op dit moment geopend, ook dit kan lang duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.