Ga naar inhoud

EXCEL 2007 - Hoe vaak zijn de waardes in de ene kolom (F) groter dan de waardes in de andere kolom (H) als een aantal rijen (10 tot en met 20) wordt vergeleken


Cristof M.

Aanbevolen berichten

Graag ben ik nog gebaat bij de ontleding voor de formule { =AANTAL(ALS(F10:F20-H10:H20>2;F10:F20)) }.

Mijn kennis van Excel is basis en dan wordt het al gauw erg lastig om verder mee aan de slag te gaan. Gelukkig heeft dit forum me al goed geholpen. 

Voor de verwerking van sportstatistieken en het ontdekken van algoritmes loop ik tegen Excel vraagstukken aan. In dat kader is het raadzaam dit onderwerp nog niet af te sluiten of is het ten bate van het overzicht gewenst om een nieuw topic te starten?

Door alle info verder op het net ben ik wat mijn vragen betreft in ieder geval niet veel wegwijs geworden dus als iemand nog een goede bron heeft waar ik mijn Excel kennis mee kan uitbreiden dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Cristof M. zei:

Graag ben ik nog gebaat bij de ontleding voor de formule { =AANTAL(ALS(F10:F20-H10:H20>2;F10:F20)) }

Als we het tussenstuk van de formule even weglaten, blijft er over: =AANTAL(F10:F20)
Daarmee wordt het aantal cellen geteld in F10:F20 waarin een getal staat; dat zijn 11 cellen.
> betekent 'groter dan'
Met ALS(F10:f20-H10:H20>2 wordt aangegeven: tel in F10:F20 alleen díe cellen waarvoor geldt dat: F10-H10>2, F11-H11>2, F12-H12>2....F20-H20>2. Dat zijn 11 berekeningen. Door de functie in te voeren via Ctrl-Shift-Enter worden die 11 berekeningen in 1 keer uitgevoerd en wordt de gehele formule een zogenaamde matrixfunctie. Het resultaat wordt dan het aantal cellen in de F-kolom (in F10:F20) waarvoor geldt dat het getal meer dan 2 groter is dan het getal in de overeenkomstige cel (in dezelfde rij) in de H-kolom.

Voor een overzicht van álle functies in Excel, klik in een geopend Excelbestand op de F1-toets (of klik in een geopend Excelbestand rechtsboven op het vraagteken) om de helpfile op te roepen. Typ dan linksboven als zoekopdracht: 'Lijst met werkbladfuncties' en druk op Enter. Klik daarna in de rechterkolom op diezelfde tekst - 'Lijst met werkbladfuncties(alfabetisch)' -  en je ziet alle functies verschijnen. In de linkerkolom staan ze met blauwe tekst onderverdeeld per categorie. Klik bv. op 'Statistische functies' als je alleen alle statistische functies wil zien. Om er mee te leren omgaan, moet je niet alleen de beschrijving van de functies lezen, maar moet je er langdurig mee werken. Alleen dán kun je Excel leren.

Haije heeft hierboven al verwezen naar een goede website voor beginners in Excel. Aan functies besteedt die website niet zo veel aandacht, maar wel aan andere zaken die je ook moet weten om met Excel te kunnen werken. Op die website is de gele tekst steeds aanklikbaar.
Succes ermee!

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.