Ga naar inhoud

Format C....


Jive1

Aanbevolen berichten

Hey!

Ik 'herinstalleer' regelmatig mijn Windows om dan telkens met een volledig clean system te kunnen starten.

Met Windows 10 is dat echt wel wat moeilijker dan met alle vorige versies van Windows!

Windows heeft weliswaar een eigen systeem om herstellingen/vernieuwingen te doen, maar dat is steeds zonder format C! En dan is er geen garantie dat de C-drive inderdaad clean is
 

Mijn vraag: welke stappen volg ik best als ik dat met Windows 10 wil doen?

Ikzelf denk als volgt te kunnen gaan...

1. Alle  bestanden die ik achteraf nodig heb eerst backuppen, vooral emailadressen van Outlook, bepaalde instellingsbestanden van gebruikte programma's, bv de FS9.cfg die voor Flight Simulator de basis instellingen bepaalt, en nog enkele ander kleinigheden.

2. Vanuit mijn huidige instellingen mijn C-drive formatteren, zodat werkelijk alles weg is

3. Met de oorspronkelijke CD van Windows 10 een nieuwe Windows 10 installatie uitvoeren

4. Tenslotte al mijn gebruikte programma's opnieuw installeren

Of is er een betere procedure mogelijk?

Groeten

Jive1 - Belgium

 

 

(Gormat > format in titel - Passer)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, de titel moet zijn Format C en niet Gormat C

 

Echter is er na pun 3 hierboven ook nog en extra punt, namelijk de CD die meegeleverd werk met het moederbord van de PC, moet ik die eveneens herinstalleren, en wanneer juist, vlak na de herinstallatie van Windows 10, of op een ander moment?....

 

Groeten

Jive1 - Belgium

aangepast door Jive1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu juist de grootste fout: Windows opnieuw installeren zodat het beter werkt.

Hoe meer je dat doet hoe langzamer Windows wordt.

Het is een fabeltje dat door Windows steeds opnieuw te installeren dat het beter werkt.

In begin is dat wel zo maar dat is maar van korte duur.

Het is veel beter zo te denken: hoe komt het dan alles langzamer is.

Dat komt helemaal niet door Windows 10 hoor.

Normaal gezien komt dat door vele rommel op uw pc.

 

Een tweede fantasie: door te formateren is alles weg.

Juist helemaal niet want bijna alles kan terug gehaald worden.

 

Als je toch zoiets wilt doen kan je beter een backup maken van de harddisk of SSD als je Windows + programma's had geïnstalleerd.

 

Nota: door steeds dezelfde Windows te installeren moet je ook steeds de nieuwste update installeren.

Uw DVD Windows is echt veroudert als je installeert.

 

Hoe komt het dat ik echt uiterst zelden Windows opnieuw moet installeren en jij bijna altijd? (ik denk vanaf Windows XP een 2 tal keer)

Toch werkt mijn computer prima na jaren.

Windows op mijn pc is van 2015 en nog nooit opnieuw geïnstalleerd en toch heb ik Windows 2018 door de vele update's.

Dankzij de update werkt mijn pc juist veel beter.

 

Zelf doe ik ook geen back-up.

Back-up van de echte data wel maar niet van software of Windows.

Data is zoals Word documenten, Excel bestanden, database enz.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Wat u daar zegt in uw eerste paragraafje, dat klopt allemaal niet helemaal, denk ik.

Ik wil trouwens niet mijn Windows 10 'beter doen werken', dat kan ik toch niet, ik wil alleen van al die rommel af die sowieso in mijn systeem binnengeslopen is in de loop der tijden. Ik wil enkel en alleen maar opnieuw beginnen en "clean", en naar ik begrijp kan dat alleen na een format c, tenminste dat heeft mijn werken met alle vorige versies van Windows mij geleerd.

Ik weet heus wel dat alles terug kan opgehaald worden na een format c, maar dat is niet wat ik wil doen.

Wanneer ik een backup maak van de harddisk, dan zit alle rommel, denk ik dan, mee in de backup en ben ik dus niet van die rommel af!

Dat mijn DVD Windows nu verouderd is, is me ook bekend, maar dan zorgen de updates van Microsoft wel voor zoveel mogelijk aanpassingen naar de laatste versie toe, of klopt dat niet?

Mijn computer werkt inderdaad eveneens zoals die van u prima, ook zonder of met herinstallatie, maar het is alle rommel die me na verloop van tijd problemen oplevert, die me doen besluiten om met een cleane Windows te herbeginnen.

Dat u geen backup doet, daar kan ik inkomen, dat wil ik trouwens ook niet doen, dat is trouwens alleen maar een hulpmiddeltje voor mindervaliden op gebied van computerkunde. De zuiverste manier om je pc clean te houden, wat je toch niet echt kan, er zullen steeds nadelige zaken aan verbonden zijn, is volgens mij alleen mogelijk met een format c te doen, maar dat is veel werk en alleen te doen door mensen die er de daarvoor nodige kennis over computers hebben, en er de tijd willen aan besteden. Maar je nodige data moet je uiteraard backuppen ofwel moet je echt helemaal opnieuw beginnen mat alles wat je in de loop der tijden hebt bewaard....

Laat me toe voorlopig uw raadgevingen wat in twijfel te brengen, en af te wachten tot iemand me beters te vertellen heeft....

Groeten

Jive1 - Belgium

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, stegisoft zei:

Dat is nu juist de grootste fout: Windows opnieuw installeren zodat het beter werkt.

Hoe meer je dat doet hoe langzamer Windows wordt.

'k denk dat we onderscheid moeten maken tussen een 'herinstal' (met behoud van eigen instellingen) en een 'clean install'.

Bij de eerste heb je dat gevaar, bij de tweede dus niet.

 

Beste procedure (in het kort, langer en heel lang uitgelegd: klik ! ) - CD van Windows heb je niet eens nodig. (en 'verouderd' zoals Stegisoft al schrijft)

(Met media creation tool haal je de laatste, nieuwste versie binnnen)

 

Enne: formateren?  is in dit geval voor niets nodig toch? waarom zou je het doen? - omdat 'alles weg zou zijn'? dat is het na een clean install sowieso...

 

Denk ook aan backups van je favorieten, ev. kalenders en synck-programma, je eigen dokumenten, ...

 

1 uur terug, stegisoft zei:

Hoe komt het dat (enz)

tja, de een rommelt blijkbaar wat meer mijn zijn computer dan een ander hé? :xd:

 

(en idd: formateren haalt alleen maar de begincluster van bestanden weg en de rest is 'recupereerbaar' - al ga je na een clean install toch wel niet veel meer kunnen teurghalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jive1 zei:

 

Ik wil trouwens niet mijn Windows 10 'beter doen werken', dat kan ik toch niet, ik wil alleen van al die rommel af die sowieso in mijn systeem binnengeslopen is in de loop der tijden. Ik wil enkel en alleen maar opnieuw beginnen en "clean", en naar ik begrijp kan dat alleen na een format c, tenminste dat heeft mijn werken met alle vorige versies van Windows mij geleerd.

Ik weet heus wel dat alles terug kan opgehaald worden na een format c, maar dat is niet wat ik wil doen.

 

 

Als je bovenstaande wil uitvoeren moet je eerst de laatste versie van Windows 10 downloaden, je kan die dan op een DVD of USB stick plaatsen.

Handleiding hier: 

 

 

Het installeren van Windows 10 en bij de installatie formatteren kan je ook. je dient de aangepaste installatie te volgen waar je de mogelijkheid geboden wordt om te formatteren. zie volgende handleiding:

 

 

De afbeeldingen in de handleiding en volgorde tijdens installatie zal nu tijdens deze installatie wel anders zijn dan toen de handleiding aangemaakt is omdat Microsoft vaak aanpassingen doet in de installatieprocedure.

 

2018-07-05_13h22_14.thumb.png.1fc7ef0cd8b445e3fcdda50c8ec4bc91.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig, Passer!

Mooi is dat ik mijn C eerst kan herformatteren, die mogelijkheid zit in de herinstallatie inbegrepen, en dat wist ik niet.

Ik ben eigenlijk klaar met de laatstnieuwe Widows10 versie op USB, ik kan zo beginnen te installeren, alle nodige data zijn gebackupt en die kan ik weer inladen als Win10 vernieuwd is, en als de Antivirus Bullguard eveneens geïnstallerd is.....

Alleen dit dus nog... Wat doe ik met de CD die meegeleverd werd met de PC, en wanneer doe ik dat dan, direct na installatie van Windows.

Ook dit nog, mijn pc heeft een SSD als C-drive, moet ik op een of ander letten dat anders kan verlopen dan met een gewone HD?

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Partitie verwijderen en dan opnieuw aanmaken is beter want dan is alles weg.

Je kan dat doen door op verwijderen te klikken en dan weer aanmaken en daarna installeren.

 

SSD is precies hetzelfde denkpiste als HD.

Je kan ook SSD in partities maken enz.

Het is wel stiller en sneller.

 

'k denk dat we onderscheid moeten maken tussen een 'herinstal' (met behoud van eigen instellingen) en een 'clean install'. 
Bij de eerste heb je dat gevaar, bij de tweede dus niet. 
  

Geen verschil tussen beiden.

Ik snap maar niet dat mensen Windows steeds opnieuw moeten installeren.

En maar denken dat het sneller is en 1 week later is het weer van dat.

Leer opruimen en indelen.

Met indelen bedoeld ik dit:

C: is enkel voor Windows en software en niks anders..

Data op een ander partitie of zoals ik doe enkel op usb-stick

Is er onweer op komst en haal ik gewoon de usb-stick eruit.

Download op een ander partitie zetten.

Zo kan je alles overzichtelijk houden.

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Jive1 zei:

Mooi is dat ik mijn C eerst kan herformatteren,

'k weet eigenlijk niet of Windows dat bij een clean install doet, maar er wordt bij een clean install zoveel overschreven ( 30 gig + nog de ruimte om tijdelijke bestanden en updates te zetten) , dat er volgens mij niet veel meer te achterhalen valt (zeker niet voor 'een gewoon sterveling')

 

49 minuten geleden, Jive1 zei:

Wat doe ik met de CD die meegeleverd werd met de PC

die heb je niet meer nodig - enfin, als het om een windows 10-installatie gaat.

Want ondertussen is (zoals Stegisoft dus ook al schreef) die versie al lang 'verleden tijd' . Moest je die toch gebruiken, dan moet je achteraf nog veel meer updates gaan  binnenhalen om je windows op het niveau van nu te krijgen. Gebruik je Media Creation Tool, dan haalt die de laatste versie binnen (en moet achteraf nog maar weinig geüpdate worden)

 

52 minuten geleden, Jive1 zei:

Ook dit nog, mijn pc heeft een SSD als C-drive, moet ik op een of ander letten dat anders kan verlopen dan met een gewone HD?

Nee, verloopt hetzelfde (alleen sneller dan een HDD)

tenzij je (zie Stegisoft) die wil indelen, dan kan je dat best vooraf doen - 'k weet niet hoe groot je SSD is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! Stegisoft….

Wat zou ik partities moeten verwijderen?

Ik werk al vele jaren zo, C dient voor programma's, en alles rommel die ik vergaar in de loop der tijden staat allemaal op andere drives.

Met 'rommel' bedoelde ik hoger, de ongewilde kleine programmaatjes die mee binnengesmokkeld worden door softwareverdelers en reclameboodschappen van onbetrouwbare ongekende bedrijven, malware etc. Ik kom nogal op vele verschillende websites om software voor mijn Flight Simulator te zoeken, vandaar dat er soms zaken mee binnensukkelen die ik niety wil hebben. Ik kan die proberen te vinden en te verwijderen, maar dat kan niemand echt goed doen, tenzij met véél extra werk. Een format C doet daar wonderen dan...

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.