Ga naar inhoud

Tabbladen verversen


Karen1974

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hoop dat iemand mij kan helpen en dit hier in het juiste topic staat, zo niet hoor ik het wel.

Ik heb sinds kort een nieuwe harde schijf in mijn laptop en als ik bezig ben zit ik vaak met meerdere tabbladen open in chroom. (FB, verschillende groepen, spelletjes)

Met het wisselen van tabbladen (dus van de ene naar de andere) wordt het blad ververst wat soms erg irritant is. Dit gebeurt dan bij elk tabblad.

Met mijn vorige harde schijf had ik hier geen problemen mee maar sinds de nieuwe wel, of het hieraan ligt heb ik ook geen idee van.....

Kan iemand mij vertellen of dit een instelling ergens in is of.......waar dit aan kan liggen.

Hoop dat iemand mij kan helpen want ik wordt er zo onderhand knetter gek van.....

 

Gr Karen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest Engelse zoektermen gebruiken om jouw probleem (plus een oplossing daarvoor) te vinden: How to Stop Chrome from Reloading When You Switch Tabs: https://www.laptopmag.com/articles/stop-chrome-reloading-pages-switch-tabs

Je moet dus de functie Automatic tab discarding uitschakelen. Hoe je dat doet wordt in het artikel uitgelegd.

 

En waarom dat gebeurt: Chrome gebruikt dan zoveel werkgeheugen dat de inhoud van andere tabbladen geleegd wordt uit het RAM. Wanneer je terugkeert naar een ander tabblad moet de inhoud opnieuw opgehaald worden.

Het lijkt dus niets te maken te hebben met je nieuwe harde schijf, maar met een tekort aan RAM (werkgeheugen).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Browsers zoals Chrome en Firefox staan er bekend om dat ze veel werkgeheugen gebruiken. Hoeveel werkgeheugen ze gebruiken kun je zien met Taakbeheer. Klik dan op het kopje 'Geheugen', zodat de grootverbruikers van het werkgeheugen bovenaan staan:

 

5b41e0c8df3f3-2018-07-08_taakbeheer_brow

 

Met 5 geopende tabbladen gebruikt Firefox ruim 1.000 MB van het aanwezige werkgeheugen.

Met slechts 1 tabblad (alleen de pagina chrome://flags/#automatic-tab-discarding) open gebruikt Chrome al 233 MB van het werkgeheugen.

 

Controleer hoeveel werkgeheugen er in jouw computer zit en of het mogelijk is om de hoeveelheid werkgeheugen uit te breiden.

Sluit in Chrome de tabbladen af die je niet meer gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx porrelaar voor het opzoeken.

 

Heb de link gevolgd en aangepast, helaas heeft dit niet het juiste effect :-( 

Ik heb 8,00 GB ram geheugen waarvan 2,88 nog beschikbaar. Waar de rest is geen idee zo veel staat hier nog niet op. 

Bij de tabel geeft hij tussen de 80-85% geheugen aan bij chroom.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Karen1974 zei:

Heb de link gevolgd en aangepast, helaas heeft dit niet het juiste effect :-( 

Je hebt Automatic tab discarding dus op Disabled gezet? En toch blijven de tabbladen vernieuwd worden wanneer je een ander tabblad aanklikt? Vreemd. Heb je Chrome al eens afgesloten en opnieuw opgestart nadat je Automatic tab discarding op Disabled had gezet? Dat zou niet moeten hoeven, maar toch..

 

Blijkbaar wordt bij jou in Taakbeheer het gebruikte werkgeheugen per programma niet in MB weergegeven, maar in een percentage. Je kunt dat zelf wijzigen, zodat voortaan het aantal MB per programma wordt weergegeven in Taakbeheer.

Rechter muisklik op een vrije plek in de taakbalk > kies Taakbeheer.

Rechtermuisklik op Geheugen > Bronwaarden > Geheugen > kies dan Waarden in plaats van Percentages.

 Met een afbeelding ter illustratie:

 

5b42246e70de5-geheugengebruik_in_MB.png

 

Op zich moet 8 GB werkgeheugen voldoende zijn voor normaal gebruik van een computer.

Dat Chrome bij jou voor maar liefst 80-85% van het gebruik van het werkgeheugen zorgt, vind ik wel erg veel. Hoeveel is dat in MB (dus niet als percentage)?

 

Naast het algemene taakbeheer (te starten via een rechtsklik op de taakbalk) heeft Chrome ook zijn eigen taakbeheer.

Dat eigen taakbeheer van Google Chrome kun je op 2 manieren openen:

1. Klik met de rechter muisknop op een lege plek naast het meest rechtse tabblad van Chrome en kies dan Taakbeheer.

2. Maak gebruik van de sneltoets (toetsencombinatie) Ctrl + Esc, wanneer Chrome is geopend en op de voorgrond staat.

 

Je krijgt dan het eigen taakbeheer van Chrome te zien. Heel handig, want dan kun je goed zien hoeveel processen er van Chrome actief zijn:

 

5b422983b79fb-Taakbeheer_Google_Chrome.p

 

De browser Chrome zelf is een apart proces. Ieder tabblad dat je geopend hebt is een apart proces. En iedere extensie is een apart proces.

Van ieder proces zie je precies hoeveel KB van het werkgeheugen daarvoor gebruikt wordt. Dat lees je in de kolom Geheugenvoetafdruk.

Dus hoe meer extensies je aan Chrome toevoegt, hoe meer van het werkgeheugen gebruikt zal worden door Chrome.

 

10 minuten geleden, Karen1974 zei:

Volgens mij werkt het nu wel.....is ff afwachten .....

Oké, ik ben benieuwd. Je kunt het een of twee dagen aankijken en dan melden of het nog steeds goed gaat, d.w.z. dat je tabbladen niet meer steeds vernieuwd worden wanneer je ze aanklikt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, ik had alleen chroom opnieuw opgestart omdat die dat aangaf en toen deed hij het nog dus heb later de hele laptop opnieuw opgestart en nu doet hij het wel goed. Ik kijk het even aan en zal het morgen of overmorgen even melden als het ECHT goed gaat :D

 

Chroom verbruikt bij mij rond de 1.400 mb, snap dat dit veel is maar het spel wat ik speel neemt veel in heb ik gezien en weet ik ook.  

Dat geeft op zich ook niet heb er verder geen last van alleen wel als de tabbladen telkens vernieuwen :D

 

Enorm bedankt en je hoort nog van mij :top:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.