Ga naar inhoud

Kolommen vergelijken


DaveB

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Al een paar dagen ben ik aan het zoeken naar een geschikte formule, maar mijn excel kennis is gewoon niet toereikend om in sommige gevallen zelfs de uitleg te snappen.

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb 3 kolommen met data. A, B, en C.

De afwijkende nummers van B en C t.a.v A zou ik graag in kolom D willen zien. Indien mogelijk ook de afwijkingen van B t.a.v. C in kolom E

Ik heb een vert. zoeken formule geprobeerd maar die laat me de overeenkomsten zien terwijl ik juist graag alleen de afwijkingen zou willen zien. 

Mijn excuus als dit voor sommige mensen een te makkelijke vraag is maar ik kom er niet uit.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, DaveB zei:

De afwijkende nummers van B en C t.a.v A zou ik graag in kolom D willen zien

Wat bedoel je hier precies mee?

Bedoel je daarmee dat de getallen in de kolommen B en C als 1 reeks moeten worden beschouwd en dat moet worden gekeken in hoeverre B en C samen afwijken van de getallen in kolom A? Of wil je het afzonderlijk per kolom weten? In het laatste geval worden dat dan uiteraard 2 kolommen.

9 uren geleden, DaveB zei:

Ik heb een vert. zoeken formule geprobeerd maar die laat me de overeenkomsten zien terwijl ik juist graag alleen de afwijkingen zou willen zien. 

Als je weet dat een getal overeenkomt, dan weet je ook meteen wanneer het niet overeenkomt.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, alpha zei:

Of wil je het afzonderlijk per kolom weten? In het laatste geval worden dat dan uiteraard 2 kolommen.

Deze moeten als 2 afzonderlijke kolommen aan gegevens gezien worden

25 minuten geleden, alpha zei:

Als je weet dat een getal overeenkomt, dan weet je ook meteen wanneer het niet overeenkomt.

Klopt. Echter deze laat ie als *NB zien, waarbij de overeenkomstige nummers getoond worden. Mijn wens is om alleen de nummers te tonen die niet overeenkomen. Dat bespaart mij een grote hoeveelheid aan tijd omdat de kolommen veel data bevatten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typ in D1 en kopieer naar beneden:

=ALS(AANTAL.ALS(B$1:B$9;A1)=0;B1;"")[/b]


Daarmee heb je alle getallen in B1:B9 die niet in A1:A9 voorkomen.

Voor kolom C gaat het (aangepast) op dezelfde manier.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om aan te tonen dat het ook met vertikaal zoeken kan (waar je mee begonnen was), onderstaande oplossing.

Als je gegevens in A1:A9 staan, typ dan dit in (bv.) D1 en kopieer naar beneden:

=als(isnb(vert.zoeken(b1;a$1:a$9;1;0));b1;"")

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulp maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik wil in kolom D de cijfers zijn die niet in C en D voorkomen die wel in A staan. Met jouw formule krijg ik waar / omwaar of helemaal niets te zien

aangepast door DaveB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu formuleer je je vraag anders dan eerst. Je schreef dat de kolommen B en C afzonderlijk moeten worden beschouwd en daaruit begreep ik dat je in kolom D de getallen uit kolom B wil zien die niet in kolom A voorkomen. Daarvan gaf ik de oplossing, te plaatsen in D1 en naar beneden te kopiëren. 'Waar' of 'onwaar' kun je dan niet te zien krijgen, dan heb je een fout gemaakt.


Het is op dit forum gebruikelijk om je vraag te verduidelijken door toevoeging van een Excelbestand, Haije vroeg er hierboven al om. Doe dat dus voortaan; voor deze keer zal ik zelf een bestand bijvoegen.

 

Met je zin hierboven ("Ik wil in kolom D de cijfers zien die niet in C en D voorkomen die wel in A staan.") heb je je vraag alleen maar onduidelijker gemaakt, want wat je daarin vraagt is onmogelijk. Als je bedoelt dat je in kolom D de getallen wil weergeven uit kolom A die niet in de kolommen B en C tezamen voorkomen, dan is het antwoord (zie bijlage kolom D):

 =als(aantal.als(b$1:c$9;a1)=0;a1;"")


 

DaveB.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.