Ga naar inhoud

Laptop een upgrade geven


Aanbevolen berichten

Aan laptops is weinig te upgraden, Nick.

Wat kun je vervangen in een laptop? Meestal alleen de harde schijf en het werkgeheugen (RAM). Daarmee houdt het op. De processor en de grafische kaart van een laptop zijn meestal niet te vervangen, of alleen tegen zeer hoge kosten.

 

Als je een computer wilt hebben, waarin je later diverse onderdelen wilt kunnen vervangen, dan moet je geen laptop kopen, maar een desktop pc.

 

In je afbeelding laat je de minimale eisen zien voor het spel Realm Royale. Daaraan voldoet jouw laptop. Maar betekent dat ook dat je het spel soepel kunt spelen, zoals jij wilt? Dat kan alleen jijzelf beoordelen.

Misschien kun je in het spel kiezen voor 'lage instellingen'. Dan ziet het er wat minder fraai uit, maar kun je het spel nog wel soepel spelen.

 

Ik moest even zoeken naar de Aanbevolen (Recommended) eisen voor dit spel. Die vond ik hier: https://www.metabomb.net/realmroyale/gameplay-guides/realm-royale-system-requirements-pc-2

Wanneer de computer voldoet aan de Aanbevolen eisen, dan kun je het spel ook soepel spelen op hoge instellingen.

Wanneer je echter op die link klikt, dan zul je merken dat die aanbevolen onderdelen (processor en grafische kaart) bestemd zijn voor een desktop pc en niet voor een laptop.

 

De enige zinnige upgrade die ik nu kan verzinnen, is je harde schijf vervangen door een SSD. Daarna zal Windows sneller opstarten. Ook je programma's zullen sneller opstarten, en nieuwe levels van Realm Royale zullen sneller geladen worden. Het spel zelf zal je niet soepeler kunnen spelen.

 

Ik hoop voor jou dat andere forumleden positievere reacties voor jou hebben, maar ik vrees ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je best een paar SSD's aanraden, maar dat betekent niet dat je er direct een moet gaan bestellen. Ik ben absoluut geen hardware kenner, al heb ik zelf wel een paar keer een SSD gekocht en in een laptop of in een desktop pc geplaatst.

Ik ga zelf niet voor de allergoedkoopste en ook zeker niet voor de allerduurste SSD's.

 

Jij hebt een laptop, dus je kunt die SSD er niet bij zetten. Jij moet de oude harde schijf eruit halen en daarvoor in de plaats de SSD monteren. Dat betekent dat je moet nagaan hoeveel opslagruimte jij nodig hebt. Je huidige HDD (= traditionele harde schijf) is een Seagate met een opslagcapaciteit van 640 GB.

Controleer in de Verkenner  hoeveel van die ruimte nu in gebruik is. Dat doe je door in de Verkenner met rechts te klikken op de C: schijf en dan op Eigenschappen te klikken.

 

Wordt er nu zo'n 250 GB van die harde schijf gebruikt (ik doe maar een gooi), dan kun je volstaan met een SSD van 500 GB.

Ha, ik heb even gekeken in jouw Speccy rapport. Jouw Seagate harde schijf is verdeeld in twee partities: C: en D:, maar jij gebruikt de D: partitie helemaal niet.

(Normaal wordt de C: partitie gebruikt om Windows en alle programma's op te installeren. De D: partitie wordt dan gebruikt als opslag voor al je persoonlijke bestanden, zoals foto's, films, video's, Word bestanden enz.)

Van de C: schijf wordt nu slechts 132 GB gebruikt. Dat betekent dat je zou kunnen kiezen voor een SSD van slechts 250 GB. Toch raad ik je er een aan van 500 GB. Mocht je laptop ooit kapot gaan, dan kun je de SSD eruit halen en meenemen naar een nieuwe pc. Een SSD van 500 GB is tegenwoordig niet zoveel duurder dan eentje van 250 GB.

 

Ik zou dan zelf een van de volgende SSD's kiezen:

1. https://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html

2. https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html

 

Die krijgen als score (rapportcijfer) allebei een 8 van de website Tweakers. Voor rond de € 100 ben je dan klaar.

Het heeft mijn voorkeur om daarna het besturingssysteem (Windows 7 Home Premium met Service Pack 1, 64-bit in jouw geval) en alle programma's opnieuw te installeren op die SSD. Dus niet gaan klonen, want dan kloon je de eventueel aanwezige fouten ook mee.

 

Wacht zeker nog reacties van andere forumleden af, die meer verstand hebben van hardware dan ik.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van tevoren moet je een kopie maken van al je persoonlijke bestanden. Kopieer die naar een externe harde schijf of naar een USB stick met een flinke capaciteit. Denk niet alleen aan foto's, video's, muziek en Word bestanden, maar ook aan installatiebestanden en licentiesleutels van programma's die je misschien gekocht hebt

 

Je hebt een installatie dvd van Windows 7 Home Premium nodig. Heb je die?

Zet de laptop uit. Koppel de adapter los van de laptop. Haal de accu uit de laptop. Maak de laptop open en vervang de HDD door de SSD. Daar heb je meestal een fijne kruiskopschroevendraaier voor nodig.

Zet de accu weer in de laptop.

Sluit de adapter aan.

Zet de laptop aan en kijk goed op welke toets je moet drukken om in het bios te komen. Dat wordt heel kort getoond wanneer je de laptop aanzet. Je moet dus snel zijn.

Mogelijk moet je in het bios nog regelen dat je laptop opstart van die dvd. In de opstartvolgorde (tabblad Boot in het bios) zet je het dvd-station bovenaan.

Regel dat; stop de dvd in het dvd-station en laat de laptop dan doorstarten.

De laptop moet dan opstarten van de installatie-dvd. Volg daarna de aanwijzingen die je in beeld krijgt.

Tijdens de installatie zal gevraagd worden naar de product key van Windows 7. Gebruik de key (= licentiesleutel) die op een sticker op je laptop staat. Controleer van tevoren of die product key nog goed leesbaar is!

 

Nota bene: je kunt beter nu al controleren hoe je in het bios komt en hoe je kunt regelen dat de laptop kan opstarten van een installatie-dvd.

 

Wanneer de product key op de sticker niet meer goed leesbaar is, heb je een probleem...

Je zou er dan voor kunnen kiezen om de inhoud van de HDD te klonen naar de SSD. Daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Bovendien heb je er bij een laptop extra apparatuur voor nodig.

In een desktop pc kun je de SSD er even bijhangen en dan de HDD klonen naar de SSD, maar dat is natuurlijk niet mogelijk bij een laptop.

 

Dus voordat je ook maar iets gaan doen of bestellen controleer je de volgende 2 zaken:

1. Heb je een installatie dvd van Windows 7 Home Premium 64-bits of kun je die lenen van iemand in jouw omgeving?

2. Is de volledige product key van Windows 7 nog leesbaar op de sticker die op de laptop zit?

 

 

Ik weet niet hoe handig jij bent. Als jij er tegenop ziet om dit allemaal zelf te doen, dan kun je ook naar een computerzaak bij jou in de buurt gaan. Vertel wat je wilt, koop de SSD bij die zaak op voorwaarde dat zij dan de SSD monteren in de laptop en Windows 7 op de SSD zetten (of de inhoud van de HDD klonen naar de nieuwe SSD). Natuurlijk kost dat wat meer, maar je hebt immers een budget van € 200,-? :D

Altijd eerst een prijsopgave vragen voor het volledige karwei. Dan weet je waar je aan toe bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit moet wel lukken, heb al eerder met @droske het e.e.a. gedaan. Ook een Windows 7 installatieschijf gemaakt met Windows ISO downloader, deze kan ik gebruiken? Maar ook de laptop opnieuw geïnstalleerd, dus dit moet ook vast lukken!

Ik kan de product key nog goed lezen.

 

Dus wat jou betreft is 100€ voor SSD het meer dan waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Nick de Waard zei:

Ook een Windows 7 installatieschijf gemaakt met Windows ISO downloader, deze kan ik gebruiken?

Ja!

 

39 minuten geleden, Nick de Waard zei:

Dus wat jou betreft is 100€ voor SSD het meer dan waard?

En wederom: Ja!

 

Wat hieronder volgt is mijn persoonlijke mening. Anderen zullen er misschien anders over denken...

 

Ik was gewend om de 5 jaar een nieuwe computer te kopen. Wanneer ik een pc 5 jaar had, dan vond ik hem traag worden. Met nieuwe zwaardere programma's leek de pc moeite te krijgen enz.

Mijn huidige pc is nu 5½ jaar oud. Toch pieker ik er niet over om hem al te gaan vervangen. Waarom niet? Omdat ik deze pc 2 jaar geleden zelf heb voorzien van een SSD  (een SSD van 240 GB voor € 65,-). Daarop heb ik toen Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. (Later heb ik nog de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd) De gewone HDD (van 2.000 GB) gooide ik niet weg, maar liet ik zitten en die gebruik ik nu als opslag voor mijn persoonlijke bestanden.

Dankzij de SSD start mijn pc lekker vlot op. Ook programma's worden snel geopend; daarnaast verloopt ook het updaten van Windows sneller dan vroeger. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf van die SSD.

 

33 minuten geleden, Nick de Waard zei:

Ben ook wel benieuwd wat de experts op dit forum aanraden:

  • De 860 EVO van Samsung
  • Of de Crucial MX500

Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar bedenk wel dat er nog heel veel andere SSD's zijn. Andere merken, types, opslagcapaciteit enz. Het is dus best mogelijk dat de kenners jou een geheel andere SSD aan zullen raden.

Ik zou geen haast maken met je keuze. Trek er wat tijd voor uit. Doe ook zelf wat onderzoek: lees reviews van verschillende SSD's enz. Je werkt immers al jaren met een gewone HDD in je laptop. Een paar weken langer zal ook best lukken.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, porrelaar zei:

Wat hieronder volgt is mijn persoonlijke mening. Anderen zullen er misschien anders over denken...

 

Ik was gewend om de 5 jaar een nieuwe computer te kopen. Wanneer ik een pc 5 jaar had, dan vond ik hem traag worden. Met nieuwe zwaardere programma's leek de pc moeite te krijgen enz.

Mijn huidige pc is nu 5½ jaar oud. Toch pieker ik er niet over om hem al te gaan vervangen. Waarom niet? Omdat ik deze pc 2 jaar geleden zelf heb voorzien van een SSD  (een SSD van 240 GB voor € 65,-). Daarop heb ik toen Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. (Later heb ik nog de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd) De gewone HDD (van 2.000 GB) gooide ik niet weg, maar liet ik zitten en die gebruik ik nu als opslag voor mijn persoonlijke bestanden.

Dankzij de SSD start mijn pc lekker vlot op. Ook programma's worden snel geopend; daarnaast verloopt ook het updaten van Windows sneller dan vroeger. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf van die SSD.

Precies dit ja, heb ik ook. Nu, na 5/6 jaar denk ik, oké er moet iets veranderen aan mijn laptop. Dus ga je opzoek naar wat er beter kan. De hardware doet het nog prima dat in de laptop zit, bovendien heb ik laatst nieuwe koelpasta geplaatst waardoor de laptop ook weer een slag sneller gaat en niet zo warm wordt. Scheelt flink! Jij gebruikt Windows 10, waarom geen Windows 7? Wordt je niet helemaal gek van al die vlakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.