Ga naar inhoud

PC Helpforum wenst u fijne feestdagen!

PC Helpforum wenst u een fantastisch en gezond 2021 toe!

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen ^^

Ik heb hulp nodig met mijn pc ; die crasht heel erg vaak. Hij valt dan simpelweg uit zonder melding, bluescreen of restart.

Het gebeurt het vaakste bij het laden van dingen, zoals het opstarten van een spel, maar ook bij het spelen van een zwaarder spel als subnautica. Ik denk dat het iets te maken zou kunnen hebben met het oververhit raken van de processor ofzo alleen heb ik daar nog geen bewijs voor kunnen vinden. Als het erg warm is en ik start hem meteen weer op na een crash lukt dat niet en crasht hij opnieuw voor dat hij bij de desktop kan komen. 

Hier nog wat specs :

Grafisch : AMD Radeon R9 200

Processor : AMD FX- 4100 Quad core processor, 3,6GHz

8 Gb Ram

x64 besuringssysteem en processor

Moederbord : asus hybrid cfx

Alles behalve de videokaart is wel al zes jaar oud...zal er zeker iets mee te maken hebben. 

Hier twee screens van de betrouwbaarheidsgeschiedenis en het Event log van windows.

Alvast bedankt!

Tom

screen 1.png

screen 2.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De processor wordt veel te warm en schakelt dan zichzelf uit.

Wellicht zit het koellichaam van de processor vol stof.

Je zult dus de kast moeten openen om alle stof te kunnen verwijderen.

Uiteraard haal je de pc van de stroom en koppel je alle externe hardware af.

Lees ook hier: https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3484

en hier: https://www.pc-helpforum.be/topic/28044-hoe-maak-ik-mijn-pc-laptop-stofvrij/

aangepast door droske
Tweede link toegevoegd
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit heb ik al een aantal keer gedaan maar ik lees nu pas dat ik een aantal dingen verkeerd heb gedaan ; ik heb de koelpasta niet vervangen en ook de fans laten draaien tijdens het stofzuigen. Kortom, ik had hier eerder naar moeten vragen alvorens zelf aan de gang te gaan :winked:

Die koelpasta en dus de rest laat ik liever doen door een professionnal ; ik heb al die chemische spullen niet om dat hier te doen.

Heel erg bedankt!

Link naar bericht
Delen op andere sites
42 minuten geleden, Tom6960 zei:

ik lees nu pas dat ik een aantal dingen verkeerd heb gedaan

Verzin eer je begint. :xd: Bevraag je hier alvorens te gaan experimenteren. We helpen je GRATIS.

43 minuten geleden, Tom6960 zei:

Die koelpasta en dus de rest laat ik liever doen door een professionnal

Dat is verstandig Tom.

Hoe je ons op de hoogte van het verdere verloop?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zal ik zeker doen, bedankt voor de hulp! ^^

Nog één vraagje...is het de moeite wel om alles echt helemaal schoon te laten maken op een PC die al best oud is? :P

En ten slotte zal het wel even duren voordat ik naar een ICT'er kan ; ik woon in de Ardennen en heb nog geen rijbewijs dus "even naar de computerwinkel" is meer zoiets als "30 min in de auto naar de computer winkel" haha, maar ik hou jullie op de hoogte! ^^

Fijne avond ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, Tom6960 zei:

Nog één vraagje...is het de moeite wel om alles echt helemaal schoon te laten maken op een PC die al best oud is?

6 jaar is nog niet stokoud hé.

Ik ga er vanuit dat je het stof toch echt wel grondig verwijderd hebt. Ook in de voeding en de koeling van de videokaart hé.

Doordat de koelpasta langdurig heeft bloot gestaan aan een hoge temperatuur is deze verhard en kan deze de warmte niet voldoende afvoeren naar het koelelement.

Vervangen van de koelpasta is voor een kenner een routineklusje en zal niet veel kosten. Toch moet je vooraf altijd naar de kostprijs vragen zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
      39.913
    • Meeste online
      1.765

Nieuwste lid
    IkWeetNiks
    Registratiedatum
  • Gerelateerde inhoud

• Door jmn
      Hallo,

Mijn laptop kan meestentijds niet zonder netvoeding draaien.
      De accu is gewoon vol, althans dat geeft ie aan.
      Soms lukt het even, maar dan valt hij daarna ineens weer uit. Op een manier zoals door oververhitting of kortsluiting.

Me lijkt dat er iets is in stroomvoorziening vanaf de accu, omdat hij het met adapter wel gewoon doet.
      Maar hoe controleer ik dat? Ik heb 'm al opengeschroefd, maar er was niks bijzonders te zien. Dat is natuurlijk vaak zo...

Hoe kan ik bijv. controleren of de accu nog goed is? Is daar software voor, of moet dat echt met externe meetapparatuur?

Het betreft een Asus R540U.
      Ben benieuwd.

Groeten,
      Johan Nijsse
    • Door spike666
      Hallo,

Mijn pc is onlangs gecrasht. De harde schijf werkte totaal niet meer.

Hij werkte met windows 7 en outlook2010.
      In outlook had ik een aantal archiefmappen waarin emails gesorteerd en bewaard werden. Ook de agenda werd ingevuld (en loopt terug tot 2003). 
      Normaal maak je een pst bestand om te exporteren (backup) naar een externe harde schijf.
      Om een of andere reden is de laatste backup niet gemaakt en is de vorige verdwenen van de externe hd.
      Probleem dus.

Na datarecuperatie heb ik een lijst aan bestanden van de gecrashte schijf. 
      Kan ik daarmee iets aanvangen, hoe ga ik te werk, waarnaar ga ik op zoek?

• Door grayskull70
      Hallo,

Al een hele lange tijd heb ik problemen met dat mijn PC zomaar uitvalt. Ik heb van alles gedaan en ik heb  tot nu toe nog niks erover gevonden, misschien dat iemand mij hier kan helpen.

Alvast bedankt.

Logboek:
      Bron: Kernel-Power
      Gebeurtenis-ID: 41
      Taakcategorie: 63

Eventdata:
          BugcheckCode 0     BugcheckParameter1 0x0     BugcheckParameter2 0x0     BugcheckParameter3 0x0     BugcheckParameter4 0x0     SleepInProgress 1     PowerButtonTimestamp 131892697460975455     BootAppStatus 0     Checkpoint 0     ConnectedStandbyInProgress false     SystemSleepTransitionsToOn 1     CsEntryScenarioInstanceId 0     BugcheckInfoFromEFI false     CheckpointStatus 0  

• Door SealWithIt
      Goedenavond,

Ik heb sinds kort een groot probleem met mijn computer, elke keer als ik mijn computer opstart begint mijn monitor vage versies van de bijhorende beelden te laten zien. Het is lastig uit te leggen dus hier heb ik een paar afbeeldingen.

Telkens als deze vakjes op het beeldscherm verschijnen, is er geen motie naast het bewegen van mijn muis, bij sommige gevallen word het beeldscherm zwart en na een aantal keer re-start mijn computer automatisch. 

Ik heb denk ik 2 mogelijke aanleidingen gevonden.

Optie 1: Elke keer als het beeldscherm zwart wordt krijg ik dit bericht: Display Driver has stopped working and has recovered. Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode, Version 416.34 stopped responding and has recovered.
      Ik denk dat het mogelijk hier mee te maken kan hebben.

Optie 2: Ik heb een onbetaalde gedownloade versie van Windows 8.1 die misschien niet al te goed functioneert

Ik kan dus maximaal een halve minuut mijn computer bedienen totdat hij re-start. Ik kan wel zonder problemen in de bios dingen veranderen.

Mijn onderdelen zijn:
      amd fx 8350 wraith
      asus 970 pro gaming/aura
      gigabyte geforce gtx 1060

Ik weet voor de rest niet hoe ik dit probleem kan oplossen, daarom hoop ik graag een antwoord terug te krijgen.
      Alvast bedankt.
    • Door N1bby
      Hey beste mensen,

Zoals de titel zegt heb ik al even problemen met men ouwe pc die willekeurig vastloopt. Het scherm freezed willekeurig en ik kan niets meer doen buiten de pc te herstarten.
      Soms wilt hij helemaal niet meer opstarten. Enkel in veilige modus lukt het nog om de pc aan de praat te krijgen zonder te crashen.

Er is ook is een berichtje opgekomen bij het opstarten dat er een bleu screen was met code 116. Op het internet vond ik wat informatie dat het met de grafische kaart te maken had.
      Ik heb dan de drivers proberen updaten maar dat heeft helaas niet geholpen.

Ik heb ook een systeemherstel geprobeerd maar dat bracht ook niets op.

Specs : -Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
                 - Core i7 920
                 - Intel x58 chipset
                 - NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
                 - 12 GB ram
                 - 931GB Seagate ST31000528AS ATA Device (SATA)    
                   232GB Western Digital WDC WD2500JD-00HBB0 ATA Device (SATA)    
                   931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA)

Hopelijk kan hij nog hersteld worden. Ik gebruik hem vooral voor muziek te producen en het zou zonde zijn dat ik allemaal mijn werk kwijt ben :/

Dankuwel

• Nieuwe aanmaken...