Ga naar inhoud

Controle formule weekend vs week vs feestdag vs voormiddag, namiddag en nacht


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!!

 

Om documenten te sorteren, doen ik dit adhv bepaalde gegevens (weeknr, datum, uur, (on)even week, feestdag). Zo komen we tot 5 gesorteerde stapels (A,B,C,D,E) . Mijn formule is bijna klaar, alleen kom ik niet tot de stapels D en E in de kolom "Stapels?"ūüßź. Ik vermoed dat het gaat om de positie waarin bepaalde geneste IF functies staan... De stapel waarvan het weekend WAAR is (zie roze cellen) zou voor cel F2 stapel E moeten zijn, voor cel F4, stapel D, voor cel F9 is dit stapel E en voor cel F11 is dit stapel E. Zou iemand me kunnen helpen en aangeven waar het verkeerd is gelopen?¬†

 

In bijlage mijn probeersel¬†ūüėē

 

Bedankt alvast voor jullie feedback!¬†ūü§ď

 

 

Grtjs Piene

 

 

Documentenvragenbak.xlsx

Link naar bericht
Delen op andere sites


Hoi Alpha!

 

Het gaat om een fictieve prijsberekening dat wanneer er documenten worden opgemaakt in het weekend of op een feestdag (tussen bepaalde uren) dit meer kost dan in de week. Dus de prijs van de documenten van stapel A is goedkoper dan stapel D.

 

 

Grtjs Piene

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Welkom op PC Helpforum

  • Leden statistieken

    • Aantal leden
      40.006
    • Meeste online
      1.765

    Nieuwste lid
    Immesoete Patrick
    Registratiedatum
  • Gerelateerde inhoud

    • Door Rik123
      Beste leden,
       
      Voor mijn werk ben ik een Excel bestand/dashboard aan het maken. Momenteel wordt van alles handmatig een rapportage gemaakt. Omdat ik dacht dit kan handiger ben ik gaan knutselen.
      Ik ben erg ver gekomen en tevreden met mijn resultaat.
       
      Nu kan het altijd beter. Het dashboard werkt namelijk voor een hele maand. In de ideale wereld kan ik zelf een datum invullen en het dashboard laat dan alleen de data zien van die datum. Of nog beter 2 datums en dashboard laat de data tussen deze twee datums zien.
       
      Het gaat in het bestand om de datum in cel A2 >
       
      Ik ben benieuwd of dit mogelijk is of dat er andere suggesties zijn.
      Alvast bedankt voor de moeite!
       
      (PS ik heb het bestand dusdanig aangepast zodat geen privé gegeven erin staan..)
      Voorbeeld bestand voor forumhelp.xlsx
    • Door Vanessa_DB
      Hallo,
       
      Ik probeer in een Excel bestand gegevens uit een ander Excel bestand op te halen.
      Op zich weet ik hoe dit moet en lukt dit. Maar nu was het idee / noodzaak om de formule die ik gebruik aan te passen zodat door een paar gegevens in cellen te wijzigen, ook de formules met de linken in in het werkblad zich automatisch zouden aanpassen en de gegevens zouden ophalen uit het gewenste bestand.
       
      Ik zal het even verduidelijken :
       
      Huidige situatie :
       
      - Bestand_1.Werkblad_1 : bevat een tabel met gegevens : Kolom1 (=namen, dezelfde naam kan in meerdere rijen voorkomen en gegevens hebben in Kolom2) ; Kolom2 (=cijfers)
                                              de range van de namen is van (A)2 tot (A)2000, die van de cijfers ook (B2 tot B2000) ...
       
      - Bestand_2.Werkblad_1 : bevat een tabel met in Kolom1 namen (die overeen zouden komen, maar nu alfabetisch gerangschikt en slechts één maal ) met de namen uit Bestand_1.Werkblad_1.Kolom1
       
       
      Nu haal ik met de formule SOM.ALS gegevens op uit Bestand_2 (deze formule bevindt zich in Bestand_2.Werkblad_2.KolomB :
       
                           =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
       
      Dus een voorbeeld, (ik laat 'Werkblad_1' hier even weg omdat beide bestanden toch slechts 1 werkblad hebben, in de formule moet ik die wel zetten natuurlijk)
       
      Bestand 1 :
       
      Rij      Naam     Cijfer 
      2         Jan             5
      3         Kris           13
      4         Tom            1
      5         Jan             7
      6         Tom            8
      7         Tom            1
      8         Kris             5
      9         Jan              5
      10       Tom            9
       
      Wanneer in Bestand_2 in de eerste kolom de naam "Jan" staat, gaat de formule in Bestand_1.Werkblad_1 zoeken in de eerste kolom naar dezelfde naam (Jan) en de waarden in kolom2 die dan telkens gevonden worden, optellen bij elkaar. In bovenstaand voorbeeld resulteert dat in de waarde 17.
       
      Dat loopt allemaal goed.  
       
      Nu wil ik de formule meer "dynamisch" of "aanpasbaar" maken door een paar cellen te hebben (in Bestand_2) die aanpasbaar zijn en daardoor de formule naar een ander bestand kunnen laten wijzen.
       
      Formule :      =SOM.ALS([Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
      Cellen :      D1    met waarde      C:\Gegevens\Jaar_
                       D2    met waarde      2019
                       D3    met waarde      Bestand_1.xls
                       D4    met waarde      Werkblad_1
                      
                       D6    samenvoeging van bovenstaande cellen met tekst.samenvoegen en hierin het toevoegen van de tekens die normaal gezien bij een verwijzing horen  - bijvoorbeeld  [ en !   - etc
                               alsook de range geeft dus volgende formule   =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";"[";D3;"]";D4;"!";"$A$2:$A$2000) en dit geeft dus eigenlijk als resultaat : 
                              
                               C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000
       
      de formule wordt dan :      =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$B$2:$B$2000)
       
      Het is ook de bedoeling van hetzelfde te doen voor cel D7 maar met een andere range ($B$2:$B$2000 = de range van de cijfers) zodat er uiteindelijk zou komen te staan :
       
      ¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† =SOM.ALS(D6;TEKST($A2;"#############");D7) en bij uitbreiding zowel de cellen D6 als D7 een naamsverwijzing geven, maar in eerste instantie hoop ik het zo al te doen werken ūüėČ
       
      Door middel van bijvoorbeeld de cellen D2 naar 2020 en D3 naar Bestand_x.xls aan te passen zou de formule dan ipv naar  C:\Gegevens\Jaar_2019\[Bestand_1.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000
      naar C:\Gegevens\Jaar_2020\[Bestand_x.xls]Werkblad_1!$A$2:$A$2000 gaan kijken om gegevens op te halen.
       
      Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en notaties proberen aanpassen om deze formule te doen werken maar ik kom er niet uit ...
      Ik heb ook al even getest met de HYPERLINK functie en daar werkt het wel !   Daar zet ik bijvoorbeeld de formule :  HYPERLINK(D8) waarbij in cel D8 volgende formule staat :
       
      =TEKST.SAMENV(D1;D2;"\";D3;"#";D4;"!$A$2")       en dit geeft de waarde       C:\Gegevens\Jaar_2019\Bestand_1.xls#Werkblad_1!$A$2:$A$2000 
       
      Wanneer er op de cel met de formule HYPERLINK geklikt wordt, opent dit effectief het juiste bestand.
      Gezien de notatie in de functie HYPERLINK verschilt ( o.a. gebruik van het # - teken) van de notatie met mijn andere formule vermoed ik dat het aan de notatie ergens zal liggen dat mijn SOM.ALS formule niet werkt wanneer ik ze dynamisch / makkelijk aanpasbaar wil maken.
       
      Iemand die ziet waar het fout loopt of een oplossing weet ?
       
      Alvast h√©√©√©√©√©l erg bedankt (ben hier "nog maar" een weekje mee aan het sukkelen ūüėČ )
       
       
       



       
       
       
       
       
       
       
    • Door bennieboef
      Hallo Allemaal,

      Mijn macro zoekt in een windows map op de volgende manier : "prd." + <cell value> + ".dld"
      Het probleem is dat er niet wordt gezocht in inderliggende bmappen

      Hier de macro :

      Option Explicit

      Sub Find_DLD()
      Dim AckTime As Integer, InfoBox As Object
      Dim iRow As Integer ' ROW COUNTER.
      Dim sSourcePath As String, currentpath As String
      Dim sDestinationPath As String
      Dim sFileType As String
      Dim sFileType1 As String

      Dim bContinue As Boolean

      bContinue = True
      iRow = 2

      ' THE SOURCE AND DESTINATION FOLDER WITH PATH.
      sSourcePath = "S:"
      sFileType = ".dld" ' TRY WITH OTHER FILE TYPES LIKE ".pdf".
      sFileType1 = "prd."


      ' LOOP THROUGH COLUMN "B" TO PICK THE FILES.
      While bContinue

      If Len(Range("E" & CStr(iRow)).Value) = 0 Then ' DO NOTHING IF THE COLUMN IS BLANK.
      Set InfoBox = CreateObject("WScript.Shell")
      AckTime = 1
      Select Case InfoBox.Popup("Klaar.", _
      AckTime, "Hieperdepiep", 0)
      Case 1, -1
      Exit Sub
      End Select
      Else
      ' CHECK IF FILES EXISTS.

      If Len(Dir(sSourcePath & sFileType1 & Range("E" & CStr(iRow)).Value & sFileType)) = 0 Then
      Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Geen kantprogramma"
      Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = True
      Else
      Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Kantprogramma bestaat!"
      Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = False

      End If
      End If
      iRow = iRow + 1 ' INCREMENT ROW COUNTER.
      Wend
      End Sub

      Het zou fantastisch zijn al iemand deze code zo kan aanpassen dat de macro ook in de onderliggende mappen van s:\ gaat zoeken.

      Alvast bedankt voor jullie hulp.
       
      Bijlage :  bestand met macro.
      Controle dxf + kantprogramma.xlsm
    • Door Benjaplus
      Hoi hoi,
       
      Ik ben bezig met het opstellen van een factuur in Excel alleen heb ik nog niet al te veel ervaring met Excel en ik kan niks vinden over mijn probleem op internet.
       
      Mijn probleem:
      Ik wil deze zin onderaan mijn factuur: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van (Bedrag uit H36(volledig uitgeschreven in euros)) voor (VANDAAG+14) over te maken op NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: (nummer uit A14)
       
      Alle ( ) moeten formules worden
       
      Dingen die vet gedrukt zijn moet dat ook zijn in excel
       
      Ik kom zelf tot: ="U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van ‚ā¨"&H36&" voor "&VANDAAG()+14&"¬†over te maken naar¬†NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam¬†onder melding van factuurnummer: "&A14&""
       
      Dan krijg ik: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van¬†‚ā¨254.1¬†voor 43775 over te maken naar¬†NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam¬†onder melding van factuurnummer: 2001
       
      ‚ā¨254.1 moet¬†‚ā¨254.10¬†worden (komt door getalnotaties)
      43775 moet 06-11-19 worden (komt door getalnotaties)
      en de andere moet vet gedrukt worden
       
      Het is veel gevraagd, ik weet het, maar ik kom er niet uit. Misschien is het gewoon niet mogelijk, laat het maar weten.
       
      Alvast enorm bedankt!
    • Door Kadoim
      Is er een manier in Excel om automatisch te laten berekenen welke kolommen de minste overlap hebben?
      Ik heb een draaitabel (mijn eerste...) gemaakt van de inschrijvingen in bepaalde opleidingen. De opleidingen gaan altijd door op maandagnamiddag.
      Door het toevoegen van slicers kan ik één voor één bekijken welke opleidingen géén overlappende inschrijvers hebben, maar voor het opmaken van de opleidingskalender, zou ik ook graag automatisch te zien krijgen welke opleidingen de minste overlappers hebben - aangezien het niet altijd haalbaar is om de opleidingen te plannen zonder enige overlap.
       
      Ik heb een bestandje toegevoegd als voorbeeld.
      Vertaald naar dat voorbeeld zou ik dus graag weten of het mogelijk is om op een snelle, geautomatiseerde manier te weten te komen welke twee kolommen de minste overlappende 1'tjes hebben, zodat ik weet dat ik die opleidingen eventueel op eenzelfde dag kan laten doorgaan.
       
      Alvast bedankt voor de hulp!
      Voorbeeld voor pc helpforum draaitabel.xlsx
√ó
√ó
  • Nieuwe aanmaken...