Ga naar inhoud

phishing mails


elvee

Aanbevolen berichten

De laatste weken ontvang ik regelmatig phishing mails, zogezegd van Argenta of Belfius.  Ik zend ze onmiddellijk door naar "safeonweb", en verwijder ze daarna.  Ze blijven terugkomen.  Is dat doorzenden voldoende ?

 

aangepast door elvee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phishing mails kan je niet veel aan doen.

Gewoon weggooien is het beste.

Maar ook opletten dat je niet zomaar overal mails achterlaat.

Ik werk meestal zo:

Is het een betrouwbaar site dan geef ik de echter mails adres.

Soms moet je dat doen om bestelling te kunnen doen.

Indien het niet zo of je weet niet goed dan geef ik normaal gezien een tweede mailadres

Indien ik dan teveel phising mails krijgt dan kan ik gewoon de tweede mailadres verwijderen en een nieuwe aanmaken met een andere naam.

 

Kan je onderstaande even doen voor de zekerheid:

 

Download AdwCleaner by Malwarebytes naar het bureaublad.

Klik met de rechtermuisknop op AdwCleaner en kies voor de optie Als administrator uitvoeren.

  • Klik vervolgens op de knop Nu scannen. (scan now)

  • Wanneer de scan gereed is klikt u vervolgens op de knop Reiniging en Reparaties. (Clean & repair)

  • Klik vervolgens in het informatiescherm op Schoonmaken en nu opnieuw opstarten. (clean & restart now)

  • Nadat de computer opnieuw is opgestart wordt AdwCleaner automatisch geopend, klik op Logbestand bekijken. (view log file)

  • Plaats dit logbestand als bijlage in het volgende bericht.

  • (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, elvee zei:

Ze blijven terugkomen.  Is dat doorzenden voldoende ?

Twee dingen: één maal doorzenden is voldoende om de echte afzenders te verwittigen dat in hun naam phishingmails worden verstuurd

 

 

 

ze blijven terugkomen: afhankelijk van je mailprovider kan je het zo regelen, dat jij ze in je mailprogramma niet meer ziet.

(vb: zelf surf ik met Telenet - ik heb enkele regels zo gemaakt dat - als ze bij Telenet toekomen - ze gewoon direct verwijderd worden (en dus niet meer doorgestuurd naar mij)

 

voorbeeldje: image.png.2a3e7c1513f3d15024a8b2d803a44538.png

 

LET OP:  in jouw geval moet je natuurlijk niet selecteren op het mailadres van Argenta of Belfius (want dan krijg je van hen nooit geen mails meer aan ~al sturen die maar zelden mails (nooit?))  - maar je kan ook gaan definiëren op woorden uit de titel of uit de mail-zelf.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lukt mij niet.  Ik ben als senior dan ook niet zo bedreven in computeraangelegenheden.

Wel kan ik zeggen dat ik de volledige Adw-procedure heb uitgevoerd.  Na het scannen werd 1 bedreiging gevonden : Rogue.Forced Extension, en deze werd verwijderd.  Daarna heb ik de rest van de procedure afgewerkt.  Als de bedreiging verwijderd is, is het dan niet in orde ?
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.