Ga naar inhoud

Virtual Technology compatibel


ward01

Aanbevolen berichten

Bedankt Ward. Hier staan de specificaties van jouw laptop volgens Tweakers: https://tweakers.net/pricewatch/433216/hp-pavilion-15-p255nb/specificaties/

 

En volgens de website memorycow zou er in totaal maximaal 16 GB RAM in jouw laptop kunnen. Je hebt 2 slots, dus 2 x 8 GB: https://www.memorycow.co.uk/ram-memory-upgrades/laptop/hp/hp-pavilion-15-p255nb-laptop

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een SSD van 500 GB voldoende is kan alleen jij bepalen.

Maar goed, ik heb even gekeken hoeveel schijfruimte er nu al gebruikt wordt. Je harde schijf van 1 TB (931 GB volgens Windows) is verdeeld in 2 partities (+ een recovery partitie):

C : 449 GB, waarvan 62 GB gebruikt is.

D : 457 GB, waarvan 98 GB gebruikt is.

Even optellen... momenteel gebruik je dus 160 GB van je harde schijf. Ja, dan zal een SSD van 500 GB wel genoeg zijn.

 

Stelt de opleiding ook nog andere eisen aan de processor, naast dat hij virtual technology moet ondersteunen? Je processor (AMD A8-6410) is namelijk niet bijzonder krachtig. Als jij een SSD plaatst in deze laptop en 12 GB werkgeheugen, dan wordt de processor de bottleneck. Misschien even navragen bij de opleiding, voordat je een SSD en werkgeheugen gaat bestellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/9/2018 om 19:56, porrelaar zei:

Stelt de opleiding ook nog andere eisen aan de processor, naast dat hij virtual technology moet ondersteunen? Je processor (AMD A8-6410) is namelijk niet bijzonder krachtig. Als jij een SSD plaatst in deze laptop en 12 GB werkgeheugen, dan wordt de processor de bottleneck. Misschien even navragen bij de opleiding, voordat je een SSD en werkgeheugen gaat bestellen?

Nee, geen eisen processor. 

Ben je zeker dat die dan de bottleneck wordt? Hoe zou ik dat kunnen vermijden? SDD moet sowieso. Iets minder RAM werkgeheugen mss? Of kan processor aangepast? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een computer is altijd 1 onderdeel het zwakst. Dat kan bijvoorbeeld de grafische kaart zijn. Stel dat je de grafische kaart vervangt, dan zal daarna en ander onderdeel de zwakste component zijn geworden. Dat bedoel ik er mee.

En nee, je moet zeker niet kiezen voor minder werkgeheugen. Omdat een processor met virtual technology vereist is, vermoed ik dat je tijdens de opleiding tot netwerkbeheerder zult gaan werken met meerdere besturingssystemen op je computer die tegelijkertijd draaien. Misschien met behulp van VirtualBox of met VMware. Dat betekent dat het geïnstalleerde werkgeheugen verdeeld zal moeten worden tussen de host (Windows 8.1 in jouw geval) en het andere draaiende besturingssysteem. En dan is 8 GB werkgeheugen eigenlijk wel het minimum. Meer mag zeker!

 

De processor in je laptop kan in principe niet worden aangepast. Gewoon zo laten.

 

Nog even over het werkgeheugen:

Op 26/9/2018 om 15:44, porrelaar zei:

En volgens de website memorycow zou er in totaal maximaal 16 GB RAM in jouw laptop kunnen. Je hebt 2 slots, dus 2 x 8 GB: https://www.memorycow.co.uk/ram-memory-upgrades/laptop/hp/hp-pavilion-15-p255nb-laptop

Ga je dat werkgeheugen zelf bestellen en monteren? Natuurlijk kan dat, maar misschien is het handig om het te laten doen bij een computerwinkel bij jou in de buurt. Dan kan daarna meteen in de winkel gecontroleerd worden of al het geïnstalleerde werkgeheugen ook daadwerkelijk herkend wordt door Windows. Je kunt van tevoren vragen hoeveel het plaatsen en controleren extra kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Windows 10 werkt het zo (en in Windows 8.1 zal het niet veel anders gaan, maar die versie van Windows heb ik zelf niet op een van mijn computers):

  • Open de Verkenner
  • In de linker kolom klik je met de rechter muisknop op Deze pc, waarna je in het contextmenu klikt op Eigenschappen
  • Daarna kijk je wat er staat achter Geïnstalleerd geheugen

 

Hieronder een afbeelding hoe dat er  uitziet op mijn Windows 10 laptop:

 

5bae0209667f0-Geinstalleerd_geheugen.png

 

Probeer dat ook eens op jouw laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, ward01 zei:

Sorry voor de vragen

Nee, niet sorry zeggen. Blijf vooral vragen stellen. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

 

Ik zal mijn antwoord over het herkennen van het geïnstalleerde werkgeheugen wat verder toelichten.

In jouw laptop zitten twee werkgeheugenmodules, een van 4 GB en een van 2 GB. Ze worden ook wel geheugenreepjes genoemd, omdat de werkgeheugenmodules in een desktop pc qua vorm op een reep lijken.

Stel dat jij het reepje van 2 GB vervangt door eentje van 8 GB. Daarmee kom je op een totaal van 4 + 8 = 12 GB.

Je maakt de laptop weer dicht en je plaatst de accu weer terug (ja, altijd eerst de accu verwijderen, voordat je gaat sleutelen aan je laptop). Daarna zet je de laptop aan en je gaat naar Eigenschappen van Deze pc.

Wanneer je dan achter Geïnstalleerd geheugen niet 12, maar slechts 4 GB ziet staan, dan weet je dat het nieuwe reepje van 8 GB niet door Windows herkend wordt.

Sommige computers zijn erg kieskeurig wat het te plaatsen werkgeheugen betreft. Daarom mijn suggestie om het door een pc winkel te laten doen. Wanneer het nieuwe werkgeheugen niet wordt herkend, kan in de winkel direct een ander merk werkgeheugen geprobeerd worden. Dat voorkomt een miskoop.

Zelf heb ik dat nog nooit aan de hand gehad, wanneer ik werkgeheugen bijplaatste of verving, maar ik lees er soms wel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.