Ga naar inhoud

Geen ruimte op tablet met Windows 8.1


Betje

Aanbevolen berichten

Goedenavond, 

Ik heb een Asus tablet met Windows 8.1 als besturingssysteem.

De beschikbare ruimte is 20,8 GB. 

Vorig jaar had ik nog weinig vrije ruimte over. 

Ik heb alles gewist en opnieuw de tablet geïnstalleerd.

Nu heb ik opnieuw hetzelfde. Een rode balk met de melding, dat er nog slechts 287 MB beschikbaar is van de 20,8 GB.

Afgelopen week heb ik de TomTom ge-update.

Ik denk, dat er allerlei backups zijn gemaakt, die voor een volle schijf zorgen.

 

Op ons andere tablet met Android besturingssysteem heb ik nergens last van............

Ik begrijp niet hoe dit ontstaat..............

 

Hoe kan ik weer meer werkruimte verkrijgen ?

 

Met vriendelijke groet, Betje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gebruik geen tablet om Tomtom te updaten want als je backup van maakt is dat maar liefst 3GB

Als je instellingen /  datagebruik of zo klik dan ziet je welke apps veel verbruiken.

Bij instellingen / Opslagruimte kan je ziet ook zien hoeveel alles verbruikt zoals download enz.

 

Je moet een tablet niet zoals een pc gebruiken want de opslag is beperkt.

Net zoals met computer moet je verstandig mee omgaan.

Regelmatig opruimen is de boodschap.

Ik kom op de tablet met 4 GB toe om alles te doen wat ik wil.

Op 5 jaar of zo heb ik nog nooit tablet opnieuw geïnstalleerd.

Mijn vrouw haar tablet is zelfs een pak ouder en nooit opnieuw geïnstalleerd en toch is zij elke dag op internet.

Ik snap maar niet dat mensen Windows of Android opnieuw installeren.

 

Nota: Nieuwe Tomtom heb je zelfs helemaal geen computer nodig want de update gaat rechtstreeks via wifi.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 2 soorten Tomtom toestellen.

De oude versie dat je alleen kan updaten via de computer.

De nieuwe versie kan je zonder pc updaten. Je moet enkel wifi instellen.

Bij de nieuwe moet je ook geen kaartupdate betalen zoals de oude. (Zolang dat toestel wordt verkocht)

Je kan op deze pagina (klik) lezen

Nota: de nieuwe die ik heb hoeft je alleen tegen te praten om bijvoorbeeld naar huis te rijden.

Perfect is het niet maar het werkt.

 

Ik had heel toevallig de oude Tomtom kaartupdate door een slimme truc 23 euro betaald voor 6 update of 1,5 jaar.

Hoe ik dat deed zeg ik niet.

De oude zit ook altijd in de auto voor het geval dat de nieuwe zou begeven of de weg niet weet.

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ....wij hebben de start 62, als ik het goed weet.

Ik heb inderdaad verschillende keren het WiFi signaal zien branden op het apparaat.  Neem aan, dat dit voldoende update is ?

 

Maar nu staat de vraag nog onbeantwoord, hoe ik de rommel kan verwijderen van de Asus tablet.

Ik zou het graag lezen.....

 

Groetjes, Betje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu staat de vraag nog onbeantwoord, hoe ik de rommel kan verwijderen van de Asus tablet. 
Ik zou het graag lezen..... 

Reeds gezegd:

Als je instellingen /  datagebruik of zo klik dan ziet je welke apps veel verbruiken.

Bij instellingen / Opslagruimte kan je ziet ook zien hoeveel alles verbruikt zoals download enz.

 

Je weet toch instellingen staan?

Anders moet je App Ccleaner (klik) installeren doch het ruimt alleen rommel op.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stegisoft Jouw tip (App Cleaner) kan nuttig zijn voor een tablet dat draait op een versie van Android, maar de Asus tablet van Betje draait op Windows 8.1. Zie de startpost.

 

Waarschijnlijk zit er 32 GB eMMC geheugen in als opslag. Dat is niet uit te breiden of te vervangen.

32 GB is voor een android tablet of voor een iPad vaak ruim genoeg, maar voor Windows al snel te weinig. Zelf heb ik Windows 8 en 8.1 maar 1 of 2 dagen gebruikt. Met Windows 10 heb ik meer ervaring. Een schone installatie van Windows 10 neemt al circa 14 GB in beslag. Daarna moet je nog je eigen programma's gaan installeren. Er komen updates voor Windows. Er wordt ruimte ingenomen door Systeemherstelpunten enz.

Het gevolg is dat een Windows tablet met slechts 32 GB opslagruimte al snel vol zal lopen. Je kunt dan flink gaan opruimen, maar ik vrees dat je na een half jaar weer hetzelfde probleem krijgt.

Wat mij betreft zou de verkoop van Windows tablets die slechts beschikken over een opslagcapaciteit van 32 GB ten strengste verboden moeten worden. Het absolute minimum voor een tablet dat draait op Windows 8.1 of Windows 10 zou 64 GB moeten zijn, en dan zit dat tablet nog niet ruim in zijn jasje wat opslag betreft.

 

Betje, je zou het volgende artikel over Schijfopruiming kunnen doorlezen en de daarin geboden tips kunnen uitvoeren: https://www.seniorweb.nl/artikel/beginnen-met-onderhoud-windows-8-1

 

Wanneer je na die tips van SeniorWeb nog steeds erg weinig vrije ruimte over hebt, dan zou je dit artikel van Menno Schoone kunnen doornemen: https://www.schoonepc.nl/windows8/schijfopruiming-schijfdefragmentatie.html

De aanvullende tips van Menno Schoone gaan deels een stuk verder en vereisen de nodige computerkennis. Voer die alleen uit wanneer je zeker bent van je zaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb een Asustablet liggen met Windows 10. Ook daar vreet Windows de ruimte compleet op. De boosdoener is het WinSxs-bestand. Dit is een veel genoemd probleem op internet. Het nadeel is dat je daar beter niet in kan gaan rommelen omdat je anders je hele systeem om zeep help. Ik zat eerste met met hetzelfde probleem. Op de een of andere manier heeft WIndoiws toen spontaan zelf iets geschoond. Maar dat bleek nog steeds niet genoeg voor de grote update. Gevolg dat nu bepaalde aps niet bijgewerkt kunnen worden en dus niet meer te gebruiken zijn. Wat oa @Porrelaar al zegt, eigenlijk zijjn tablets of mini-pc's met 32g niet geschikt voor Windows. Voor mij h=geen Windows meer op een 32g-systeem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

Ook voor mij is het inmiddels duidelijk....géén nieuwe tablet met het Windows besturingssysteem.

 

Maar.....gisteren heb ik met de link van het Seniorenweb (voorlopig) flink ruimte gekregen.

O.a. het TomTom bestand verwijderd.

 

Allen bedankt tot zover.....!

 

Groetjes, Betje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.