Ga naar inhoud

HD laptop vervangen door SSD


reddevel

Aanbevolen berichten

Van de Acer Aspire 8530G bestonden verschillende types, maar als ik even snel kijk, dan bestonden de verschillen enkel uit de opslagcapaciteit van de harde schijf: 320 of 640 GB.

Dit zijn de specificaties van de Acer Aspire 8530G-724G32MN: https://nl.hardware.info/product/82674/acer-aspire-8530g-754g32mn/specificaties

Je kocht die laptop ooit nieuw, schreef jij, maar dat zal zo'n 8 tot 9 jaar geleden zijn. Het nieuwe is er nu wel van af.

 

Wanneer je de harde schijf vervangt door een SSD, dan zal Windows een stuk sneller opstarten. Ook je programma's zullen sneller opstarten.

Maar het blijft natuurlijk wel een laptop van 8 of 9 jaar oud. Een laptop van die leeftijd kan problemen gaan vertonen. De leeftijd gaat meetellen.

In jouw laptop zit 4 GB werkgeheugen, en volgens diverse websites die ik geraadpleegd heb, is dat ook het maximum voor die laptop. Opwaarderen van het werkgeheugen zou niet kunnen.

Nu draait Windows 10 wel met 4 GB werkgeheugen, maar als je vaak veel programma's tegelijk open hebt staan, dan is 8 GB werkgeheugen wel fijner, omdat er dan niet geswapt hoeft te worden. Die mogelijkheid tot het installeren van meer werkgeheugen heb jij dus niet.

 

Zou ik zelf een SSD gaan aanschaffen voor een pc of laptop van die leeftijd? Nee. Maar ik heet geen reddevel en jij moet die afweging zelf maken. Alleen een SSD kopen blijft natuurlijk veel goedkoper dan een compleet nieuwe laptop aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de snelle reactie wat de opslag kwaliteit van de laptop betreft zat er standaard 500 Gb opslag in en heb er 500 Gb bij gestoken dus 1000 Gb in totaal. Het geheugen is inderdaad een beetje aan de lage kant, programma's starten heel traag op ook al houd ik er rekening mee dat er niet te veel programma's samen draaien maar zoals ik al zei hij heeft dit al van in het begin bij de aankoop (2009)) toen nog Vista Home waar ik toen een upgrade bij kreeg naar Windows7. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf bij mijn mening dat ik het niet verstandig vind om nog geld te gaan investeren in een 9 jaar oude laptop.

Natuurlijk kun je alleen de gewone harde schijf vervangen door een SSD en daarna Windows 10 opnieuw gaan installeren. Maar de rest van de laptop blijft dan toch oud.

Modernere processors zijn sneller dan de processor die in je laptop zit. En die processor kun je niet vervangen door een moderne processor.

Daarnaast zit je met de maximale hoeveelheid werkgeheugen.

 

Maar als jij het experiment wilt aangaan, dan kan dat natuurlijk. Dan koop je een SSD van 240 of 256 GB. De twee gewone harde schijven haal je eruit. Je monteert alleen die SSD. Dan installeer je Windows 10 en kijk je of de snelheid je bevalt.

Dat hoeft je niet de kop te kosten. Voor 40 à 50 euro heb je zo'n SSD, bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pricewatch/1237647/crucial-bx500-240gb.html

En daarna monteer je een van de gewone HDD's er weer bij in de laptop. Windows en alle programma's installeer je op de SSD; op de gewone harde schijf zet je al je persoonlijke bestanden.

 

Je kunt natuurlijk eerst wachten of er nog andere leden reageren op dit topic.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit topic ook geplaatst om anderen hun mening te horen omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb maar verschillende meningen op internet had gelezen die hierover heel positief waren met plaatsen van een SSD schijf in hun ouwe laptop vandaar dat ik hier de vraag had gesteld en ik uw mening ook heel erg waardeer en hoop dat er ook nog andere leden een reactie plaatsen want elke mening is hartelijk welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ik kan Porrelaar bijtreden: een ssd gaat sneller werken dan je huidige hd - alleen: je laptop is en blijft een 'ouwertje': 4 gig is het minimum en er zullen nog wel een paar 'bottlenecks' zijn: dingen die je snelle ssd dan niet kunnen volgen en die je ssd niet gaan laten renderen voor wat ze kan.

 

6 minuten geleden, abbs zei:

omdat een SSD niet zo duur meer is als eerder zou je het zeker kunnen gaan uittesten

Klopt, maar als het niet voldoet zit je met een nieuw gekochte ssd - en als je die niet meer zou kunnen gebruiken in een volgend systeem, zijn het overbodige kosten.

Als je ze in een volgend systeem wèl kan inbouwen, is het zeker te overwegen...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de SSD betref moest het niet voldoende afdoen bij de laptop zou het niet verloren zijn daar ik nog een desktop heb van Acer namelijk de Aspire M7720 met het besturingssyteem Windows10 en  6 Gb geheugen ook 9 jaar oud maar zou het daar dan in gebruikt kunnen worden. Want de laptop is voor de rest momenteel nog in orden buiten dat hij traag is maar zoals eerder al gezegd dit is al vanaf dag 1 en een nieuwe laptop kopen is redelijk hoge onkost en deze word eigenlijk enkel op reis gebruikt voor een document te schrijven, een foto de verkleinen en iets op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is duidelijk: de Acer laptop vind jij nu te traag, maar je wilt vanwege de hoge kosten (nog) geen nieuwe aanschaffen, vooral omdat je de laptop ook niet zo vaak gebruikt, maar alleen wanneer je op reis bent.

Dan zou ik het gewoon doen. Koop een SSD, bouw die in en doe een schone/verse/nieuwe installatie van Windows 10. Niet gaan klonen (waarbij de inhoud van de HDD een op een wordt gekopieerd naar de SSD), maar echt een nieuwe installatie van Windows 10. Dat geeft de beste resultaten. Je kunt dan meteen nagaan welke programma's je weer wilt installeren en welke niet.

 

Omdat je laptop nu al draait op Windows 10, hoef je tijdens de installatie geen product key in te typen. Je mag kiezen voor "Ik heb geen productcode" of voor "Overslaan". Je moet wel voor dezelfde versie kiezen. Als er nu Windows 10 Home op staat, dan moet je weer de Home versie installeren. Nadat Windows 10 geïnstalleerd is op de SSD en jij verbinding met internet hebt, zal automatisch contact worden gezocht met de servers van Microsoft. Daar is jouw computer bekend en Windows 10 zal dan automatisch geactiveerd worden. Mochten er toch (onverhoopt) problemen zijn met de activering van Windows 10, dan is dat op te lossen door een belletje naar Microsoft tijdens kantoortijden.

 

En ja, mocht het allemaal wat tegenvallen, of mocht je laptop om andere redenen later kapot gaan, dan kun je de SSD eruit halen en gaan gebruiken in je desktop. Natuurlijk moet ook dan Windows weer opnieuw geïnstalleerd worden, want de geïnstalleerde drivers voor je laptop zijn niet geschikt voor de desktop pc.

Wanneer je de SSD later voor je desktop zou willen gebruiken, dan moet je er enkel een bracket bijkopen voor minder dan een tientje. In je desktop pc zitten immers 3,5 inch harde schijven, terwijl een SSD een 2,5 inch harde schijf is. Met zo'n bracket zorg je ervoor dat je de 2,5 inch SSD kunt inbouwen in een 3,5 inch bay. Dit is een voorbeeld van zo'n bracket: https://www.bol.com/nl/p/ewent-3-5-inch-bracket-voor-een-2-5-inch-hdd-ssd/9200000070404966/?suggestionType=browse&bltgh=p9n80leqLpI47Fqg5itKvA.1.6.ProductTitle

 

Maar zo'n bracket hoef je nu natuurlijk nog niet aan te schaffen. Je gaat eerst die SSD inbouwen in je laptop. En als de SSD goed bevalt, dan besluit je later misschien wel om er ook een te kopen voor je desktop pc.

Het is wat abbs eerder schreef: SSD's zijn de laatste tijd een stuk goedkoper geworden.

Ik heb een van mijn desktop pc's drie jaar geleden voorzien van een SSD. Toen waren ze ongeveer twee keer zo duur als nu (bij dezelfde opslagcapaciteit).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt jongens voor de reacties ik denk dat ik jullie tips ga opvolgen en het eens ga uit proberen, moest het tegenvallen op de laptop ga ik hem in de desktop installeren en inderdaad een nieuwe installatie doen want laptop is 32 en de desktop 64 bit. Ik laat jullie in ieder geval binnen enkele weken weten of het iets heeft uit gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.