Ga naar inhoud

Hersteld? >>>: OPLETTEN met de oktoberupgrade van Windows 10 die eraan komt !


Passer

Aanbevolen berichten

Alhoewel ik hem zelf - zonder enig probleem - al binnengehaald heb, toch even dit:

 

 

Voor zij die het gemist hebben, even afwachten met updates!

nieuws: Gebruikers klagen over verdwenen data na overstap op Windows 10 Octob...

https://mspoweruser.com/s...-is-deleting-their-files/

https://old.reddit.com/r/...pdate_wiped_my_documents/

https://old.reddit.com/r/...isplaceddeleted_files_in/

Ook hier is mijn documents map volledig leeg na de update, gelukkig staat een maandelijkse backup op de NAS. Maar je leest op reddit berichten van mensen die 220+ gig aan persoonlijke foto's kwijt zijn na deze feature update :X

Files zijn ook niet terug te vinden in Windows.old en niet te herstellen met recovery software, thans - niet op mijn systeem.
 
(met dank aan ThaRabbit )
aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso verstandig niet haantje de voorste te willen zijn bij de 2 jaarlijkse grote Win 10 updates. Eerder is al vaak gebleken dat er in het begin al eens wat gebreken in zitten.

Omdat ik wist dat er ook nu weer hier en daar problemen waren met die update heb ik hem eens op mij testcomputer geïnstalleerd. Alles is perfect verlopen. Ik heb vooraf wel mijn beveiligingsprogramma's tijdelijk uitgeschakeld. Heb niets van mijn documenten kwijtgespeeld en er is keurig een Windows.old map gecreëerd.

Laptop gebruikers doen er goed aan de pc aan "de stroom" te hangen tijdens het updaten !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gelezen dat die update is teruggetrokken - dat hij dus niet meer aangeboden wordt, dat je er dus niet meer aan kan.

 

Ook wordt door MS blijkbaar aangeraden van een rollback te doen naar de 1803  (de upgrade dus ongedaan te maken)  (aangezien ik die windows.old altijd snel beu ben, heb ik die dus al verwijderd en 'k hou het zelf maar zo. We zien wel, 'k heb trouwens nog een systeembackup van veertien dagen geleden in geval van nood)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3 oktober heb ik op 2 van mijn computers de update (eigenlijk upgrade!) naar versie 1809 uitgevoerd. Dat deed ik door Windows Update te openen en te klikken op Zoeken naar updates.

Ja, ik weet het, de meeste mensen kunnen beter wachten totdat ze versie 1809 spontaan krijgen aangeboden, dus niet handmatig de opdracht geven tot Zoeken naar updates!

Maar ik vond het wel interessant om te zien wat voor problemen zich bij mij zouden voordoen. Uit voorzorg had ik van de ene pc een volledige systeemback-up gemaakt. De andere pc is vooral een test pc. Wanneer daarmee iets fout zou lopen, zou ik Windows 10 gewoon opnieuw installeren.

 

Mijn bevindingen:

Ik was geen persoonlijke bestanden kwijtgeraakt. Maar het lijkt er vooralsnog op dat zoiets alleen kan gebeuren (en dan nog lang niet altijd) wanneer jouw map Documenten hier staat: C > Gebruikers > Jouw naam > Documenten. Nu is dat ook de standaard locatie van die map, dus zal die map en die locatie door de meeste mensen gebruikt worden. Op mijn pc's staat de map Documenten echter op een tweede interne harde schijf. Wat dat betreft dus geen problemen.

In het volgende artikel worden echter nog meer bugs genoemd: https://www.onmsft.com/news/some-early-adopters-for-windows-10-october-2018-update-are-reporting-lost-data-after-updating

En daarvan vond ik deze bug wel interessant: " It’s also worth noting that the build 17763 actually shipped with two known bugs causing the Windows 10 Task manager to report inaccurate CPU usage, and also blink constantly when expanding background processes."

Zou ik dat zelf ook kunnen zien op een van mijn pc's?

En jawel, op mijn bijna 11 jaar oude Dell (mijn test pc) was het wel heel duidelijk.

Eerst laat ik een screenshot zien van Taakbeheer op 3 oktober:

 

5bb8a2b222977-taakbeheer_Dell_3_okt_tijd

 

Het bovenstaande taakbeheer is nog van versie 1803, al is de pc op dat moment bezig met de installatie van versie 1809. Dat dit hard werken is voor deze oude pc kun je zien aan het vrij hoge processorgebruik (71%). Maar wanneer je de percentages voor de afzonderlijke processen bij elkaar optelt, dan kom je uit op het totale processorgebruik, en zo hoort het.

 

En dan nu een screenshot van taakbeheer van 5 oktober (gisteren dus), nadat versie 1809 geïnstalleerd is:

 

5bb8a41499bbf-Taakbeheer_Dell_5_okt_met_

 

Er zijn 2 kolommen bijgekomen in versie 1809: Energiebruik en Trend in energiegebruik. Leuk, maar daar gaat het hier niet om. Kijk eens naar het totale Processorgebruik en dan naar de percentages van de individuele processen. Dat komt totaal niet met elkaar overeen. Wat gaat hier fout? Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Het totale processorgebruik klopt niet

2. De percentages van de individuele processen kloppen niet.

 

Ik denk dat mogelijkheid 2 hier van toepassing is. Aan het geluid van de processorventilator kon ik namelijk horen dat die flink moest werken. Het totale processorgebruik (67%) leek mij dus te kloppen. De percentages van de individuele processen worden niet correct aangegeven. En daardoor is taakbeheer niet goed bruikbaar, vind ik.

Om die reden heb ik op de oude Dell zojuist een rollback uitgevoerd: Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel > Teruggaan naar de eerdere versie van Windows 10.

Het processorgebruik wordt daarna weer correct weergegeven in taakbeheer.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, foutje van mij. In die zin moet staan “nadat versie 1809 geïnstalleerd is.”

Kun jij dat voor mij corrigeren, Passer? Bij voorbaat dank!

 

Dan over de 2 nieuwe kolommen in Taakbeheer die er zijn bijgekomen in versie 1809 van Windows 10.

Wat in de kolom Energiegebruik staat is een momentopname.

Het kan zijn dat van  een bepaald proces het energiegebruik op dat specifieke  moment Hoog of Zeer hoog is, maar dat dat eigenlijk zelden voorkomt. Best mogelijk dat op de meeste andere dagen en tijden datzelfde proces voor een Laag of Zeer laag energiegebruik zorgt. En wat meestal het geval is voor dat proces, zie je dan terug in de kolom Trend in energiegebruik.

Een trend kun je echter pas waarnemen of berekenen na een langere periode. 

Toen ik versie 1809 net geïnstalleerd had, was bij mij de kolom Trend in energiegebruik ook nog leeg. De periode was te kort om al een trend te kunnen vaststellen. 

Wanneer jij over een paar dagen Taakbeheer opent, zal de kolom Trend in energiegebruik ook bij jou gevuld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk (herhaal: mogelijk) is het euvel voorbij volgens Windows (<klik!)

En 't schijnt dus wel ok te zijn:  link

 

(al is even voorzichtig zijn en toch maar wat uitkijken/afwachten misschien wel geboden - iig: mijn 1809 doet het voorlopig nog altijd prima)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.