Ga naar inhoud

sasin

Aanbevolen berichten

@ porrelaar,

 

Hier op 3 Windows 10 computers in de eerder vernoemde lijst, is er toch ook wel .zip en zelfs een .zipx extensie te vinden.

Zoals je merkt worden die bestanden geopend met het progje WinRAR.

 

ScreenShot009.jpg.cad2f9688e4966a2e114d98c7257d46e.jpg

 

Net als jij, weet ik ook niet of die vermelding van .zip/.zipx extensies in die lijst de gangbare regel is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Calvus Tja, een beetje raadselachtig blijft het. Op mijn beide desktop computers zijn .zip bestanden gekoppeld aan de Verkenner en dat is standaard zo. Dat wordt pas anders wanneer je een programma zoals WinRAR installeert.

WinRAR heb ik nog nooit gebruikt. Op beide computers staat wel 7-Zip. Wanneer ik naar de lijst "Standaard-apps per bestandstype kiezen" kijk, dan kom ik daar wel op beide computers het bestandstype .7z tegen (gekoppeld aan 7-Zip  Console), maar niet het bestandstype .zip.

 

Verschijnt het bestandstype .zip misschien pas in die lijst nadat je het programma WinRAR hebt geïnstalleerd? Dat ga ik even testen. Ik pak er een wat oudere laptop bij. Die draait ook op Windows 10. WinRAR staat er niet op, 7-Zip wél. Ik kijk in de lijst "Standaard-apps per bestandstype" .... en geen bestandstype .zip te zien. Ook geen .zipx.

 

Dar gaat ie dan: ik download en installeer WinRAR. Het is een proefversie voor 40 dagen. Wil ik WinRAR na die 40 dagen blijven gebruiken, dan behoor ik een licentie te kopen. Ik schrijf dat hier expres op, omdat veel mensen denken dat WinRar een gratis programma is. Dat is dus niet zo. In het laatste installatievenster staat heel duidelijk vermeld: "Let op dat WinRAR geen gratis software is."

Tijdens de installatie van WinRAR moet je aangeven aan welke extensies WinRAR gekoppeld moet worden. Er staan standaard al veel vinkjes, onder andere voor zip bestanden. Ik wijzig niets en maak de installatie af.

Ik herstart voor de zekerheid die laptop. Daarna neem ik opnieuw een kijkje in de lijst "Standaard-apps per bestandstype kiezen" en... ja hoor, nu zie ik exact hetzelfde als wat jij laat zien in jouw afbeelding: .zip en .zipx zijn nu ook bij mij zichtbaar en gekoppeld aan WinRAR.

 

Voor mij is het nu wel duidelijk: de extensie .zip verschijnt pas in die lijst nadat je WinRAR hebt geïnstalleerd én tijdens de installatie het vinkje niet hebt verwijderd dat al stond voor zip bestanden:

 

5bc1fe9dbca24-Installatie_WinRAR.png

 

Best leuk hè, dat gefröbel met computers, en dat op zo'n mooie dag. Het wordt tijd dat ik mijn computers uitzet en buiten van het mooie weer ga genieten.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bevestig hiermee dat indien je géén WinRAR installeert je ook géén .zip extensies te zien krijgt.

 

Maar ... (en met alle respect) in tegenstelling wat "porrelaar" schreef in een vorige posting, heb ik andere ervaringen ...

 

Daarom ... ik weet niet of dit hier op het forum toegelaten is - indien niet - gelieve zo vlug mogelijk mijn posting te verwijderen!!!

 

Na installatie van WinRAR heeft men de indruk dat ervoor moet betaald worden!

Dat is NIET zo - installeer het progje en telkens bij het openen geeft ie een melding om de betalende versie te nemen.

Gewoon die melding "sluiten" en je kan ongestoord en voor onbepaalde tijd het programma "WinRAR" gebruiken.

 

Ik gebruik WinRAR op 6 computers al ... tig jaren ... en heb er totaal géén probleem mee.

Ik herhaal gewoon nadat je het progje gebruikt om een ingepakt bestand te openen en je krijgt onderstaande te zien--- gewoon kiezen en klikken op "sluiten".

Verder heb je er totaal geen problemen mee.

 

ScreenShot011.jpg.e5993603ce2a64d543952b9ef817df74.jpg

 

Je kan het programma onbeperkt blijvend gebruiken.

 

Nogmaals, ... past deze posting niet in het beleid van PCHelforum, graag verwijderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

WinRAR is shareware: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Shareware

 

Tijdens de installatie van WinRAR ga je accoord met de gebruiksvoorwaarden. Daarin staat: 

2. De software wordt verspreid als 'try before you buy'. Dat betekent dat iedereen de software mag gebruiken gedurende een proefperiode van maximaal 40 dagen zonder enige kosten. Na deze proefperiode moet de gebruiker een licentie kopen om de software te blijven gebruiken.”

 

Bron: https://www.winrar.be/manual/helplicense.html

 

Wanneer je na die 40 dagen proeftijd WInRAR op je computer laat staan zonder een licentie aan te schaffen, zal WinRAR gewoon blijven werken. Er klopt geen deurwaarder aan je deur. Ook zul je geen boete krijgen. Ik ben echter van mening dat je fatsoenshalve na 40 dagen wel een licentie behoort aan te schaffen. Je ging tijdens de installatie immers accoord met de voorwaarden?

 

Calvus, jij gebruikt WinRAR op 6 computers. Misschien vind je het begrotelijk om voor alle zes de computers een licentie aan te schaffen? Wees gerust, dat hoeft niet.

Thuisgebruikers mogen hun gebruikslicentie voor één computer op alle computers en mobiele apparaten gebruiken (USB-station, externe harde schijf, enz.) die eigendom zijn van de eigenaar van de licentie.”

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.