Ga naar inhoud

Nieuwe harde schijf installeren


Wiske001

Aanbevolen berichten

Goede namiddag,     Mijn interne harde schijf van mijn laptop ACER heeft het begeven.   

Helaas geen backup gemaakt,  ik heb ook geen herstelschijf.

Voor de defecte harde schijf had ik een sata-kabel gebruikt om te zien of ik nog aan de bestanden kon geraken.

Ik zie de mappen staan maar krijg ze niet open.

 

Ik heb ondertussen een nieuwe harde schijf gekocht en deze ook ingebouwd,  ze wordt ook herkend in de bios en werkt perfect.

Nu is mijn vraag,   hoe installeer ik er nu Windows op,  of is dat niet mogelijk zonder herstelschijf? 

 

Ik heb nog een andere ACER laptop die perfect werkt,  is wel een jongere versie.    

Kan ik vanaf deze laptop een herstelschijf maken om de andere laptop te herstellen?

 

Hoe begin ik er het beste aan? Ik heb in het verleden al meermalen geformatteerd en Windows opnieuw geïnstalleerd. 

Maar een nieuwe harde schijf installeren heb ik nog nooit gedaan. 

 

Alvast bedankt om te antwoorden.  

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Wiske001 zei:

Hallo,   er stond bij aankoop windows 7 op,    en voor de crash windows 10

Als het goed is staat er nog een sticker onder op je laptop met de Windows OEM key (Windows 7) want deze key is verbonden aan je moederbord.

Je kan via het volgende programma een iso downloaden en die dan op cd of usb stick zetten.

Software updater

Of kijken of het lukt hier de iso te downloaden Windows 7

 

Lukt dit niet kan je kijken of je hier via acer recovery cd's bestellen aser recovery.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie.     Er staan nog twee stickers onder de laptop,   één sticker met de serienummer van de laptop en eentje van de batterij,    er staat niks bij van Windows of die sticker staat er niet meer bij.   De laptop is een Acer ES1-711-C73W 

 

Ik ga bovenstaande bestanden downloaden en proberen.     Ik hou u op de hoogte.

 

Nogmaals bedankt.  

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Wiske001 zei:

Hallo,   er stond bij aankoop windows 7 op,    en voor de crash windows 10

En wat wil je nu op de nieuwe harde schijf zetten: Windows 7 of Windows 10? Die keuze moet je eerst maken.

 

Als je er weer Windows 10 op wilt hebben, dan hoef je niet eerst Windows 7 te installeren. Je kunt dan direct Windows 10 installeren. Je hoeft dan ook niet te gaan zoeken naar een productcode, want die heb jij helemaal niet nodig voor Windows 10. Omdat Windows 10 al eerder op deze laptop heeft gestaan, is jouw laptop bekend bij Microsoft. Tijdens de installatie van Windows 10 zal wel gevraagd worden naar een productcode, maar dan moet je klikken op ‘Ik heb geen productcode’.

Nadat Windows 10 geïnstalleerd is en er verbinding met internet is, zal automatisch contact worden gezocht met de server van Microsoft, waarna Windows 10 geactiveerd zal worden. Enige voorwaarde: je moet dezelfde versie van Windows 10 kiezen die je eerder had, dus als je eerst Windows 10 Home had, dan moet je diezelfde versie weer kiezen, en niet Windows 10 Pro.

Dus laat even weten wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wiske001, ben je er 100% zeker van dat Windows 7 op deze laptop stond toen je hem kocht?

Ik heb namelijk met hulp van Google gezocht naar jouw type laptop: Acer ES1-711-C73W.

Ik kwam hem slechts twee keer tegen. Beide keren werd deze laptop niet geleverd met Windows 7, maar met Windows 8.1 (64 bit).

 

Dit type laptop was bij MediaMarkt in de aanbieding van 4 febr. 2015 tot en met 10 febr. 2015 voor € 349,-

Hieronder een knipsel uit de folder van die periode:

 

5bcb0453f140d-2018-10-20_12_17_55-Media_

 

En klik ook eens op deze link: https://snlookup.com/acer-aspire-es1-711-notebook-nx-ms2eh-022-p46442#ffs-tabbed-16

Wel even geduld oefenen, want die website opent traag. Wanneer de website geopend is, zie je de specificaties van je laptop. Besturingssysteem was Windows 8.1 with Bing.

 

Als jouw Acer laptop oorspronkelijk geleverd werd met Windows 8.1, dan is het logisch dat er geen sticker met de productcode te vinden is. Dat werd namelijk niet meer gedaan bij Windows 8.1.

 

Sinds de komst van Windows 8 wordt de sticker, ook wel certificaat van authenticiteit genoemd, ook niet meer op de computer geplakt. De licentiesleutel wordt voortaan in de computer zelf opgeslagen en kan je standaard niet in Windows opzoeken.

Bron: https://www.timdehoog.nl/2017/10/19/windows-8-of-10-oem-licentie-sleutel-achterhalen/

 

Maar nogmaals, wanneer je direct Windows 10 gaat installeren, dan heb je geen productcode/licentiesleutel nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,    Ik ben zowat de hele nacht bezig geweest met de laptop,  en inderdaad,  daar stond Windows 8.1 ...64 bit op,  met een Acer recovery is met dat nu gelukt om te installeren.    Ik was zelf ook verbaast dat het Windows 8.1 was,    nu ja... ik had de laptop al heel lang niet meer gebruikt ,   waarschijnlijk was het mijn vorige Toshiba die voorzien was van Windows 7 en heb ik dat verward.       Ik heb met  Product-key de sleutel kunnen vinden,   dat heb ik gebruikt om de nummer te noteren,  je weet maar nooit.    Windows werd automatisch geactiveerd.    Opvallend is wel dat de pc heel traag is, veel trager als vroeger... Misschien omdat ik nu een grotere schijf heb  (1TB)  voorheen 500 GB .    Draadloos internet gaat ook (nog) niet.    Voorlopig gebruik ik de internetkabel.         Bij apparaatbeheer zie ik dat bij "andere apparaten ...netwerkcontroller,   en nog andere... niet werken (geel aangevinkt)    Ik heb al van alles geprobeerd ...  bij probleemoplosser apparaat laten zoeken,  hij vindt het niet...  ook al updates gedaan, ook dat heeft niet mogen baten.       Ik ben er dus nog even mee bezig.     Alle raad is nog steeds welkom.     Nogmaals dank.          

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijf je nu bij Windows 8.1?

Als er in Apparaatbeheer uitroeptekens staan, dan betekent dat meestal dat de juiste drivers voor die apparaten nog niet geïnstalleerd zijn.

Open Windows update, en klik dan op Naar updates zoeken. Laat alle updates installeren die gevonden worden en herstart daarna de laptop.

Daarna opnieuw naar updates laten zoeken. Blijf dat herhalen totdat je na een klik op Naar updates zoeken de melding krijgt dat er geen updates beschikbaar zijn. Ik vermoed dat je heel wat updates binnen moet halen.

Als je geluk hebt, dan komen de juiste drivers voor je hardware ook binnen via Windows Update. En als dat niet het geval is, dan ga je naar de support website van Asus voor jouw laptop: https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/support-product/5573?b=1

 

Zorg ervoor dat je eerst het juiste besturingssysteem selecteert: Windows 8.1, 64 bit.

Daarna krijg je de drivers voor jouw laptop te zien. 

Installeer als eerste de driver voor de chipset. Let op: daarna de laptop opnieuw opstarten.

Kijk dan in apparaatbeheer bij welke hardware nog een uitroepteken staat. Download en installeer dan de drivers voor die hardware. Liefst na de installatie van iedere driver de laptop weer opnieuw opstarten, voordat je verder gaat met drivers installeren.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.