Ga naar inhoud

Trage opstart PC.


Rolle Gmail

Aanbevolen berichten

Dag  porrelaar,

 

Eerst naar "Geavenceerde opties" in msconfig , waar ik vast stelde dat "Aantal processors "aangevinkt" stond.

Ik stelde tevens vast dat het aantal = 1 is. (Ook na de dubbelklik op het getal 1).

 

Ik riskeerde me toch in BIOS !!

Daar was het verhaal anders dan door u beschreven, in "ADVANCED" zag ik 4 items, die niet overeenkomen met uw

printscreen.

Ikzelf kan geen printscreen maken van mijn Bios, ik had u anders kunnen meegeven in dit bericht.

Ik koos vervolgens voor "MAIN" en zag daar een item - "Processor Core Count" = 2.

 

Ik deed verder niets, en ging over naar ESC, zelfs na de vraag of ik niets diende op te slaan.

 

Is dit voor u voldoende - graag een seintje.

 

Bedankt voor de duidelijke beschrijving van uw advies.

Rolle.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rolle zei:

Eerst naar "Geavenceerde opties" in msconfig , waar ik vast stelde dat "Aantal processors "aangevinkt" stond.

Ik stelde tevens vast dat het aantal = 1 is. (Ook na de dubbelklik op het getal 1).

Ga opnieuw naar msconfig > Geavanceerde opties en haal dan het vinkje weg voor "Aantal processors".

Er hoort namelijk standaard geen vinkje te staan. Wanneer je wel zelf een vinkje zet en dan een aantal processorkernen kiest, kan dat op sommige computers tot problemen leiden. Daar las ik gisteren een en ander over op diverse websites. In een enkel geval werden daardoor 1 of meer processorkernen zelfs blijvend uitgeschakeld! Ik verbaasde me daar ook over, maar blijkbaar is dat sommige mensen toch overkomen.

Nadat je het vinkje voor "Aantal processors" hebt weggehaald, klik je onderaan in dat venster op OK.

In het nog openstaande venster Systeemconfiguratie klik je eerst op Toepassen en dan op OK.

 

Belangrijk: start daarna je computer opnieuw op via deze manier: klik op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten. Alleen dan maakt Windows 10 echt een nieuwe start.

Met een afbeelding erbij:

 

5c13bb5fd8acb-Opnieuw_opstarten.png

 

Nadat je computer weer helemaal opnieuw is opgestart, start je het programma CPU-Z op. Kijk weer onderaan in het venster van CPU-Z hoeveel Cores en Threads daar worden vermeld. Als daar nu 2 staat, dan ben je klaar en hoef je niet verder te lezen. Meld het resultaat natuurlijk wel even.

------------------------------------------------------------

Alleen wanneer in CPU-Z nog steeds maar 1 Core wordt genoemd, dan moet je weer het BIOS in.

 

1 uur terug, Rolle zei:

Ik koos vervolgens voor "MAIN" en zag daar een item - "Processor Core Count" = 2.

Dat is een goed teken. Je BIOS herkent 2 processorkernen. Nu moeten we alleen nog uitvinden waar we in jouw BIOS beide kernen kunnen inschakelen. En daar hebben we van jou meer informatie voor nodig. Niet iedere computer heeft namelijk hetzelfde BIOS, dat had je zelf al gemerkt.

Start je computer op en ga naar het BIOS.

In mijn UEFI BIOS kan ik printscreens maken door op functietoets F12 te drukken. Maar dan moet er wel een USB stick aangesloten zijn op de computer. De printscreens worden dan na een druk op functietoets F12 volautomatisch opgeslagen op de USB stick als .BMP bestand. Ze lijken dan automatisch een rare naam te hebben gekregen, bijvoorbeeld 181213164704.BMP, maar eigenlijk is dat een heel logische naam: het is de datum- en tijdnotatie op Amerikaanse wijze. 18 is het jaar; 12 is de maand; 13 is de dag; 16 het uur; 47 de minuten en 04 de seconden. Dat printscreen is dus genomen op 13 december 2018 om 16:47 uur en 04 seconden.

Als jij ook op die manier printscreens kunt maken, dan staat dat rechtsonder vermeld in de vensters van je BIOS.

 

Als jij echter een ouderwets BIOS hebt waarin je alleen met het toetsenbord kunt werken (met de pijltjestoetsen, de Enter-toets en de functietoetsen), dan kun jij geen printscreens maken.

Maak dan foto's van de verschillende schermen van je BIOS met een fotocamera of met je smartphone (als je die hebt). Controleer op je camera of smartphone of de foto's goed gelukt zijn. Maak bij voorkeur steeds foto's van het volledige scherm

Zet die gemaakte foto's over op je pc en plaats de foto's van het BIOS dan in een volgende reactie.

 

Om een afbeelding die op jouw pc staat, op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: https://www.imgdumper.nl/

Op die website klik je in de groene balk op de knop ‘Bladeren…’

Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld. In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat. Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop ‘Upload’ (die knop staat ook in de groene balk).

Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan ‘Kopiëren’. Die link komt daardoor op je klembord te staan.

Dan ga je naar de website van het PC Helpforum. Misschien heb je die al open staan in een ander tabblad van je browser. Prima. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waar jij je reactie schrijft en je kiest dan ‘Plakken’. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.

Je kunt die werkwijze herhalen voor de andere foto's van je BIOS.

 

Hopelijk komen we er dankzij de foto's achter waar je kunt instellen dat beide processorkernen ingeschakeld moeten worden.
 

aangepast door porrelaar
link naar imgdumper aanklikbaar gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste porrelaar,

 

Ik ging naar "geavanceerde opties" in "msconfig", haalde het vinkje weg bij "Aantal processen" en herstarte

de PC.

Na de heropstart (20 min.) kreeg ik een blauw veld, met de melding dat er een fout was opgetreden, en hersteld

zo zijn bij een volgende opstart, hetgeen ik ook deed!!

DAN BEGON DE MISERIE !!

 

Ik heb gedurende +/- 6 uur, alle hoeken en kanten gezien van Windows 10 - zonder ooit eens mijn Bureaublad

te hebben gezien - tot op een moment ik een keuze kreeg, om mijn PC naar de "Fabrieksinstellingen" te herstarten

met behoud van mijn persoonlijke documenten en bestanden.

Dit duurde +/- 90 min.

 

Eenmaal op mijn Bureaublad, was de helft van mijn (pictogrammen), zeg maar bestanden, verdwenen.

Enfin, ik kon terug aan de slag !!

 

Ik heb wel een probleem, mijn Microsoft Office is ook verdwenen, en ik heb heel wat bestanden die gelinkt

zijn aan dit programma, zoals Excel- en Word bestanden.

Hoe ga ik tewerk om deze bestanden terug te kunnen openen, moet ik een ander Office installeren, of wat

adviseert u mij ??

 

Graag een seintje, het is zeer belangrijk.

 

Gegroet.

Rolle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, ik heb jou wel van de wal in de sloot geholpen. Natuurlijk was dit niet mijn bedoeling. Ik had zoiets echt niet voorzien. Maar het spijt me zeer dat het gebeurd is.

Eén ding is zeker: wat er ook gebeurt, we gaan niet meer proberen om die tweede processorkern in te schakelen, want daar lijkt (voor mij althans) echt iets mis mee te zijn.

 

Wanneer je al eerder een image (schijfkopie) van de computer had gemaakt, dan had je die terug kunnen plaatsen. Maar die had jij blijkbaar niet, zoals zoveel mensen.

 

Je kon aanvankelijk niets meer met je computer en toen je uiteindelijk de kans kreeg, greep je de volgende oplossing:

 

5c1623eb97167-Deze_pc_opnieuw_instellen_

 

Daarmee worden je persoonlijke bestanden behouden die je geplaatst had in de mappen Documenten, Afbeeldingen, Downloads. Dat je voor die oplossing gekozen hebt, begrijp ik goed, want je zag zelf geen andere mogelijkheid.

Wat raak je kwijt met deze manier van de pc opnieuw instellen? Alle programma's die je zelf hebt geïnstalleerd, dus denk daarbij aan Microsoft Office en alle andere programma's die je zelf hebt geïnstalleerd, nadat je deze pc voor het eerst in gebruik hebt genomen.

 

Je schrijft dat je nu veel bestanden op het bureaublad kwijt bent. Waren dat echt bestanden (Word bestanden en foto's bijvoorbeeld) of waren het snelkoppelingen naar programma's? Dat je snelkoppelingen naar programma's kwijtraakt is logisch, want die zelf geïnstalleerde programma's zijn immers verwijderd door deze manier van herstellen, waarbij Windows opnieuw geïnstalleerd wordt.

 

Je zult Microsoft Office nu opnieuw moeten gaan installeren. Heb je de installatie dvd nog van Microsoft Office? Dan is opnieuw installeren makkelijk, wanneer je ook de bijbehorende licentiesleutel hebt.

Of misschien heb jij destijds het installatiebestand van Microsoft Office opgeslagen in de map Downloads, samen met de licentiesleutel? Dan moet je die daar terug kunnen vinden.

Ik weet niet om welke versie van Microsoft Office het gaat. Als het om een recente versie van Microsoft Office gaat (2013 of 2016) en die versie van jou is geregistreerd bij Microsoft, dan ga je naar deze website: https://setup.office.com/

Log daar in met je Microsoft account (ja, je hebt er wel een Microsoft account voor nodig!) via de knop Aanmelden, daarna wordt gevraagd om de licentiesleutel en dan kun je je eigen versie van Microsoft Office weer downloaden, zonder extra kosten.

Gaat het om een oudere versie van Microsoft Office, dan vrees ik dat je zelf nog de installatie dvd en de bijbehorende licentiesleutel moet hebben.

Heb je die niet en heb je ook niet het geld om een nieuwe versie van Microsoft Office aan te schaffen, dan zijn er ook nog gratis mogelijkheden. Ik noem 2 gratis kantoorpakketten (maar er zijn er meer), waarmee je bestanden kunt openen en bewerken, die je gemaakt hebt met Microsoft Office:

1. LibreOffice: https://nl.libreoffice.org/

2. OpenOffice: https://www.openoffice.org/nl/downloaden.html

 

Zelf geef ik dan de voorkeur aan LibreOffice, omdat die versie beter/sneller wordt bijgewerkt. De programma's in LibreOffice en OpenOffice heten anders dan in Microsoft Office. Word heet daar Writer, en Excel heet daar Calc.

Moet het voor jou toch per se weer Microsoft Office worden, maar wil je niet de volle mep betalen, dan zijn er adressen waar je een stuk goedkoper een licentie voor Microsoft Office aan kunt schaffen. Ik noem hier 1 voorbeeld: https://www.varsio.nl/nl/home/56-office2016professionalplus.html

Via die website koop je een licentiesleutel voor Microsoft Office 2016 voor minder dan de helft van de normale prijs. Je krijgt daarna via e-mail de licentiesleutel toegestuurd plus instructies hoe je deze Office versie kunt downloaden via de website van Microsoft Office. Ik heb zelf een keer die versie van Microsoft Office daar gekocht en dat verliep prima.

Hier een nog goedkopere webwinkel, waar ik zelf echter geen ervaring mee heb: https://www.ictofficecentre.nl/microsoft-office-2016-professional-nederlands-32-64-bits-download-legitieme-microsoft-licentie-code

Daar kost dezelfde versie maar € 24,80.

 

Ook andere programma's die je ooit zelf geïnstalleerd hebt, zul je nu opnieuw moeten downloaden en installeren. Voor veel programma's die je moet kopen, zijn echter ook gratis alternatieven beschikbaar, die vaak net zo goed werken. Dus stel hier zeker vragen over als je die hebt.

 

Tenslotte nog een tip: als je programma's koopt, bewaar dan altijd de installatie dvd en de bijbehorende licentiesleutel.

Koop je programma's via internet, dan krijg je vaak geen dvd, maar moet je het installatiebestand zelf downloaden en dan krijg je de licentiesleutel via een e-mail.

Ik maak zelf voor ieder programma dat ik heb aangeschaft een eigen map aan met een duidelijke naam, bijvoorbeeld MS Office 2016 Professional Plus. In die map stop ik het installatiebestand, een tekstbestandje met de licentiesleutel en alle bijbehorende e-mails. Al die mappen zet ik zelf in de map Downloads / Programma's. En regelmatig maak ik een kopie van die map die ik op een externe harde schijf zet. Mocht mijn computer kapot gaan, dan heb ik in ieder geval al die programma's nog en dan kan ik ze later opnieuw installeren.

 

En nog een extra tip: jij wilt nu zo snel mogelijk weer je Word en Excel bestanden kunnen openen. Dan zou ik nu eerst LibreOffice downloaden en installeren. Als dat programma jou bevalt, dan kost het je verder niets. Als het programma je niet zo goed bevalt, kun je altijd later nog Microsoft Office gaan aanschaffen.

Hoe download en installeer je LibreOffice?

Ga naar deze website: https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/

1. Klik eerst op de groene knop met de tekst Download versie 6.1.3 (270 MB)

2. Als dat downloaden klaar is, klik je op de groene knop met de tekst Help voor offline gebruik (dat is een klein bestand van slechts 2,2 MB, dus zo binnengehaald)

 

5c163269dfd13-download-LibreOffice.png

 

Nadat je beide bestanden hebt gedownload, installeer je eerst het hoofdbestand van 270 MB.

Daarna nog niet LibreOffice opstarten, maar eerst het Help bestand installeren.

Als dat gebeurd is, mag je LibreOffice opstarten.

 

Mocht je verder nog vragen hebben over LibreOffice of iets anders, stel ze gerust.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag porrelaar,

 

Bedankt voor uw zeer vlug antwoord.

 

Neen het zijn niet enkel de snelkoppelingen naar het Bureaublad die verdwenen zijn, doch ook de programma's zelf.

Kwestie van Microsoft Office, dit was een oud programma (2007) nog geïnstalleerd door een vriend van mij, die nu aan

de andere kant van onze aardbol woont.

Bedankt voor de aankooptips !!

 

Ik ben een nogal secuur iemand en spaar, of sla alle nodige documenten op, in daartoe voorzien mappen, met licenties,

betalingsbewijzen, handleidingen en garanties.

 

Ik installeerde reeds LibreOffice, nog voor ik uw antwoord ontving.

Het is nu een kwestie om daarmee te leren werken.

Zo heb ik last met één bepaald item, dat is namelijk, met het toevoegen (vanuit een bronbestand) van een waarde (cijfer)

in een grafiekkolom, ik vind niet de juiste knop, na alle waarden geselecteerd te hebben, om deze in de kolommen te plaatsen.

Ik zoek wel verder.

Intussen zijn, door het downloaden van LibreOffice, al mijn bestanden die een link hadden met Office, nu ook reeds uitgerust

met het nieuwe office icoontje voor het bestand, en gaan dus automatisch open.

 

Nog eens bedankt voor de geleverde info, die zeer nuttig was.

 

Gegroet.

Rolle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk vervelend dat je Microsoft Office 2007 nu kwijt bent, maar wist je dat die versie van Office al ruim een jaar geen beveiligingsupdates meer kreeg? 

Goed van je dat je nu al uit de voeten kunt met LibreOffice. Als je er niet uitkomt met je vraag over de grafiekkolom, kun je daar het beste een nieuw topic voor aanmaken in het onderdeel andere software: https://www.pc-helpforum.be/forum/30-andere-software/

 

Groeten,

porrelaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste porrelaar,,

 

Bedankt voor de info, ik moet deze nog eens bekijken, helpen zal het wel, hoop ik.

 

Ik had een zeer goeie fotoslideshow programma - "PicturesToExe" - deze werd ook geïnstalleerd

door mijn vriend (na aan de andere kant van onze aardbol).

Kent u een goed programma voor een fotoslideshow te maken, liefst "FREE" of laagprijzig ?

 

Graag een seintje a.u.b.

Rolle.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het programma PicturesToExe is nog steeds te koop, maar tegen een forse prijs: $69 voor de standaard versie en maar liefst $139 voor de luxe versie. Zie hier: https://www.wnsoft.com/en/picturestoexe/buy/

 

Ik weet niet of dat programma in het verleden ooit gratis is geweest. Zo niet, dan is de installatie destijds door je vriend misschien niet helemaal legaal geweest... 😱

 

Ik heb zelf geen ervaring met dat programma, maar wanneer ik zoek naar een alternatief voor een bepaald programma, dan tik ik de naam van dat programma in in het zoekvak van Google, en daarachter type ik dan ‘alternatief’ of ‘alternative to’.

Je kunt dan bijvoorbeeld op de website alternativeto.net uitkomen. Daar kun je fiteren: alle alternatieven of alleen gratis alternatieven.

Ik hen voor jou gefilterd op “alleen gratis” en dit was het resultaat: https://alternativeto.net/software/picturestoexe/?license=free&platform=windows

Lees wel de beschrijvingen van die alternatieven. Ze zullen niet hetzelfde kunnen als PicturesToExe. Bovendien moet je bij de installatie van gratis programma’ oppassen dat er geen ongewenste software mee wordt geïnstalleerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.