Ga naar inhoud

Indy De Jong

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Indy De Jong zei:

Die zit vooraan op een verhogingkje precies dezelfde als die je aangaf

je bedoelt deze: image.png.a4783c2e4bf8223983befb5d503e76dc.png

 

maar 'k heb eens een screenshotje uit je filmpje gepikt en dat is dus je grote 1TB HDD - en dus geen SSD van 200 Gig:  image.png.20d72ce8eb9188a370ed5f2dfacbf1b6.png

(zie je er staan: HDD en erachter 7K1000-1000 ?

Die 1000 is dus 1000GB .

dus: een HDD van 1000 Gb.

 

Maar goed, om even samen te vatten:

 

als je er klaar voor bent, geef dan een seintje (maar spreek met je pa af dat jullie het samen gaan doen want de bootvolgorde moet in de bios aangepast worden en 'k denk dat dit voor jou Latijn is en voor je pa (hopellijk) niet - want je gaat moeten booten (opstarten) van een us-stick die je nog moet maken.

 

Bedenk dus dat àlles van die schijf gaat gewist worden ! !

 

Je gaat een usb-stick moeten hebben van een 6/8 Gig (die leeg moet zijn - enfin: moet niet, maar windows gaat hem wel leeg maken, dus als er nog dingen op staan kan je ze beter vooraf elders gaan opslaan of je kan er nadien ook niet meer aan)

 

Je gaat dan op de computer van je pa die stick klaarmaken om een clean install op jouw systeem te gaan doen.

Via de computer van je pa gaan er allerlei bestanden op gezet worden, dan nemen jullie die mee naar jouw computer, pluggen hem in, vertellen aan de bios dat hij van die stick moet gaan opstarten en dan verlopen veel dingen automatisch.

 

En bedenk: veel stof in je computer doet de temperatuur oplopen en het zou te gek zijn bij zo'n druk gebruik van je syteem door die herinstallatie - dat je systeem de temperatuur niet meer aankan en gaat uitvallen terwijl de installatie bezig is.

Dus: stofvrij maken vooraleer je aan de herinstallatie begint - en je zal verstomd staan wat voor stof er allemaal vrij komt :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy,

 

Nu we weten welke schijf er in je PC zit, kunnen we beginnen de herinstallatie van Windows 10 voor te bereiden:

Je zei dat je ook een laptop hebt.
In afwachting van het stofvrij maken van je desktop, zou je een opstartbare USB-stick kunnen aanmaken op die laptop. Dit gaat volgens de uitleg op de pagina die Passer gegeven heeft (deze <klik).


Clarkie heeft daar een handleiding voor gemaakt:

 

https://www.pc-helpforum.be/topic/59284-windows-10-gratis-en-legaal-downloaden/?tab=comments#comment-467706

 

Daar kan je aan de hand van een paar screenshots volgen hoe alles in zijn werk gaat.


Zoals Passer al zei moet je wel een USB-stick van 6 à 8 GB hebben. Let erop dat er geen bestanden op staan die je nog wil bewaren, want die stick wordt volledig gewist.

 

Je ziet daar ook dat je in het begin enkele vragen moet beantwoorden. Om zeker de juiste keuzes te maken, gaan we je defecte desktop nog eens nader bekijken:


Geef het commando wmic os get osarchitecture . Dit moet vertellen of het over een 32- of 64-bits systeem gaat (onthoud het resultaat).


Geef hierna het commando wmic os get caption | findstr /v caption (let op de spaties!). Dit vertelt welke versie op je PC stond: home of pro.


Meer heb je niet nodig om die USB-stick te laten maken.

 

Dus in feite komt het erop neer dat je op die Microsoft-pagina klikt op de blauwe knop 'Hulpprogramma nu downloaden' en daarna dat gedownloade programma opstart. Na die paar antwoorden loopt alles vanzelf.

 

Nadat de stick succesvol gemaakt werd, verwijder je hem op de veilige manier uit je laptop. Met die stick moet je dan je desktop opstarten, maar daarvoor moet je in de BIOS zijn en daar kan hopelijk je vader bij helpen.


Indien je tot zover nog aan iets twijfelt of als het niet duidelijk is, vraag je het maar.

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog enkele aanvullingen - niet noodzakelijk, maar handig om te weten:

 

 

soms lijkt de installatie te blijven hangen op vb 30%? Maar geen nood: je systeem is data/gegevens aan het binnenhalen - geef het er maar de tijd voor. Dit kan wel 5/10 minuten duren, afhankelijk van je systeem en je internetverbinding(snelheid), maar daarna schiet het wel terug in gang.
    (Als je toch twijfelt of alles nog doorgaat:  kijk naar het ledje van je computer: zolang dat blijft branden/flikkeren zit je goed.)

 

1.    downloaden hulpprogramma
2.    keuze: ofwel installatie herstellen (hiervoor kiezen) ofwel: installatie op usb om te gebruiken op een ander systeem
3.    downloaden downladbestanden duurt wel 15 min
4.    controle download
5.    media voor windows maken
6.    er wordt netjes opgeruimd
7.    updates downloaden (duurt even)
8.    we bereiden een paar zaken voor
9.    (kwam er nog ergens een vraag om akkoord?) < wat was dit?
10.    (opnieuw) naar updates zoeken (ondertussen was ik al 25/30 min ver sinds het begin)
11.    installatie wordt voorbereid
12.    controleren vrije ruimte
13.   scherm met : je gaat installeren - windows wordt volledig vernieuwd of: je pers bestanden en programma’s worden behouden (HIER MOET JIJ DUS DE KEUZE MAKEN VOOR EEN VOLLEDIG NIEUWE 

        INSTALLATIE ) Dit moet je gaan bevestigen - je bent ondertussen al 35 min ver.

 

 

Ook krijg je geregeld een paar verstandige vragen (waarvan je soms het nut van afvraagt, mja...)

Zo ergens rond het einde krijg je nog deze vragen (waarop Porrelaar steeds dit antwoordt:)
Spraakherkenning gebruiken: Nee
Laat Microsoft uw locatie gebruiken: Nee
Mijn apparaat zoeken: Nee (Maar als je een laptop hebt die je regelmatig ook buitenshuis gebruikt, dan zou ik hier Ja antwoorden. Daarmee kun je een verloren apparaat misschien terugvinden)
Diagnostische gegevens. Niet volledig, maar alleen Basis.
Herkenning handschrift: Nee
Op maat gemaakte ervaringen: Nee
Reclame-ID: Nee.  

Wanneer je dat later zou willen wijzigen, dan doe je dat via Start > Instellingen > Privacy

(voor dit laatste: met dank dus aan Porrelaar die het een tijdje geleden eens postte en waarvan ik het pikte :) )

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2019 om 20:47, Passer zei:

 

Op 12-2-2019 om 20:47, Passer zei:

En bedenk: veel stof in je computer doet de temperatuur oplopen en het zou te gek zijn bij zo'n druk gebruik van je syteem door die herinstallatie - dat je systeem de temperatuur niet meer aankan en gaat uitvallen terwijl de installatie bezig is.

Dus: stofvrij maken vooraleer je aan de herinstallatie begint - en je zal verstomd staan wat voor stof er allemaal vrij komt :xd:

Oke eersr stofvrij dus hij heeft zon compressed air busje.

Ik ga vanavond naar me pa toe en dan gaan we het samen doen.. 

Dus als ik een handleiding voor de bios mag :) voor het geval hij het niet (meer helemaal precies) weet.

 

Dankjee

 

(Ik kan btw die D schijf niet vinden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vanavond is het het grote moment?  Succes!

 

Een handleiding van de Bios: dat hangt allemaal af van het merk / de soort van bios - elke bios is anders (er zijn er dus soorten, zoals er ook soorten besturingssystemen zijn: Windows, Linux, ...)

 

Wat die D-schijf betreft: zowel Nokiaprox als ik denken dat je geen tweede schijf hebt - a. als we je het commando lieten uitvoeren om te zien welke schijven er in je systeem zitten, kwam er maar één schijf uit de bus   en b. we zien allebei geen tweede schijf in je kast zitten.

Mogelijk verwar je met een tweede partitie ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 12-2-2019 om 23:29, nokiaprox zei:

Geef hierna het commando wmic os get caption | findstr /v caption (let op de spaties!). Dit vertelt welke versie op je PC stond: home of pro

Hij zegt dit. 

Maar hij is wel geupdate van windows 8 naar windows 10. Dus misschien de home versie??

 

2e partitie??? Geen idee wat dat betekent... ik weet ik had een c schijf en er stond ook een D schijf bij mijn pc die aanzienlijk kleiner was

1550234231609630976754.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk trouwens dat ik het wel snap!

Ik kijk namelijk wel eens in me bios

(wist ik veel hoe het heette)

Om te kijken voor temperatuur enzo. Maar nou zat er onderaan een grootte balk met 1 plaatje van een schijf die ik vervolgends naar links en naar recht kon slepen. (Welke de prioriteit is voor t opstarten)

Deze schijf is me c schijf van 1 tb.

Waarschijnlijk willen jullie zeker dat ik met behulp van die usb (E:)

Die als prio in stel zodat hij hem zo opstart en dan gewoon een nieuwe  windows opstart.

 

Of niet?

 

15502348040341907297669.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foutmelding zou kunnen komen omdat je systeem zodanig in de knoop zit dat Windows zelf niet kan achterhalen welke versie geïnstalleerd was.
(Bij het maken van de USB-stick kies je voor de Home versie, dat is het meest aannemelijk.)

 

Je weet dus hoe je in de BIOS komt, dat is al heel wat !

 

Over het laatste plaatje:
 

Quote

Waarschijnlijk willen jullie zeker dat ik met behulp van die usb (E:)

Die als prio in stel zodat hij hem zo opstart

 

Inderdaad.

In die balk onder Boot Priority (die bedoel je toch?) staat nu slechts 1 schijf. Als je de opstartbare USB-stick aan je PC aansluit, en dan bij het opstarten naar de BIOS gaat (datzelfde scherm dus :)), zou daarnaast ook die USB moeten getoond worden. Sleep die naar de eerste plaats (voor die HDD) en herstart de PC. Die zou nu moeten starten van de USB-stick en Windows gaan installeren (na een paar vragen of keuzes die je moet maken)

 

Veel succes !

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Indy De Jong zei:

Dus misschien de home versie??

Normaal gesproken heb je als thuisgebruiker gewoon de home-versie.

 

3 uren geleden, Indy De Jong zei:

Maar nou zat er onderaan een grootte balk met 1 plaatje van een schijf

Weer een aanwijzing dat je maar één schijf hebt

 

3 uren geleden, Indy De Jong zei:

Waarschijnlijk willen jullie zeker dat ik met behulp van die usb (E:)

Die als prio in stel zodat hij hem zo opstart en dan gewoon een nieuwe  windows opstart.

yep, daar zal het op aankomen.

 

Wat betreft de bootvolgorde ('k merkte dat je een Asus-bios hebt, dat maakt het makkelijker): kijk even op dit flimpje van het net -  die heeft (onderaan) twee keuzes om van te booten:

image.png.b5c2ba8ebdc5a9dd97ddcb0ae5d95a61.png en inderdaad: met verslepen kan je bepalen waar hij het eerst van moet booten.

(bij jou moeten er - als jij je systeem afsluit, daarna de MCT-stick in plugt en terug opstart - dus ook twéé mogelijkheden komen (nu staat er maar één: je 1 TB-schijf)

BEMERK WEL :   als je de bios verlaat (via Escape) moet je dus de wijzigingen laten opslaan (lees de opties goed! )  - en nadien (als alles gelukt is) moet je terug rebooten en in de bios je 1TB terug als eerste gaan plaatsen.

 

BELANGRIJK ! !  

 

Op zeker ogenblik krijg je dit te zien:  installatie wordt voorbereid

Daarop volgt:   controleren vrije ruimte
En na deze controle krijg je de keuze voor installatie: ofwel een clean install  ofwel   mèt behoud van je bestanden.

Kies hier dus NIET voor die 'met behoud van mijn bestanden'   maar voor een volledig nieuwe installatie.

 

Ook nog belangrijk: nà het installeren gaat je systeem nog van alles binnenhalen en 'op poten zetten' - dit kan een half uur / een uur duren. Laat je computer gewoon doen, hou het activiteitenledje op je kast in de gaten. Pas als dit tot rust komt, kan je gaan afsluiten als je wil  en NU PAS kan jij je stick verwijderen.

 

Ook nog: tijdens het installeren wordt je systeem verschillende keren gereboot. SCHAKEL DE STROOM NIET UIT tot je computer ècht tot rust gekomen is (of je kan van nul terug beginnen)

 

succes - en 'k ben benieuwd :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.