Ga naar inhoud

BIOS updaten via MS-DOS opstartbare diskette lukt niet


Aanbevolen berichten

Beste Hensyr,

Ik heb de kabelverbindingen vroeger al eens visueel nagekeken. Heb de datakabel uit moederbord getrokken en daarna er terug in. Heb de verbinding  stroomkabel eens uiteen getrokken en daarna er terug ineen gestoken en ik zie niets abnormaals.Heb vandaag een zo klein mogelijke versie van Ubuntu gebrand (ubuntu 14.04.05 LTS voor 32-bit PC i386 desktop  image) en heb de Smart Data & Self-Tests uitgevoerd. Die kleine versie is voor mij nodig omdat ik ook al eens geprobeerd heb met ubuntu 18.04.1 LTS maar wegens waarschijnlijk te klein RAMgeheugen (1 GB) loopt die altijd vast.

Resultaat: Selftest Result: Last self-test completely successfully

                 Self-assessment: Treshold not exceeded

                 Overall Assessment: Disk is OK

Kan ik op een of andere manier geen MBR of GRUB maken via een MS-DOS-programmaatje of liveCD van Ubuntu  of zo ???

Mijn BIOS ziet de HD. Bij de selftest lijkt alles ok. Wat maakt dat de pc niet wilt opstarten via die HD ???

Ik heb nog een installatiecd van Windows98SE en Windows XP Prof. liggen. Kan ik daar iets mee doen ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral moeten we te weten komen waar uw besturingssysteem zich bevindt, ik bedoel op welke partitie.

Kijk daarom eens met de live cd van Ubuntu naar het programma GParted.

Meestal is de partitie waarop Ubuntu is geïnstalleerd een Ext4 partitie, als u dan kijkt naar de partitie naam is dat bijvoorbeeld /dev/sda1 of /dev/sda2 of 3 of 5

Maak daar eens een screenshot van en post dit hier in een volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hieronder een screenshot gemaakt van de Smart Data & Self-Test en ook een van het gparted-scherm zoals u gevraagd hebt. Voor alle duidelijkheid : ik heb (of had) 2 linuxversies op de HD staan: een ubuntu- en een mintversie. 

Ik gebruik regelmatig de terminal, zonder altijd goed te weten wat ik doe.

Screenshot from 2019-02-04 11:25:27.png

Screenshot from 2019-02-04 12:06:41.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Ruud,

 

Bij het zien van het screenshot van uw harde schijf is de schijf leeg!
Er zijn zelfs geen partities, alleen maar ongebruikte ruimte.
Dat wil zeggen dat ik heel slecht nieuws heb voor jou, er is geen besturingssysteem aanwezig op deze schijf.
Ben je zeker dat daar twee besturingssystemen op stonden of heb je je vergist van schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er 100 % zeker van dat er 2 besturingssystemen op stonden. Ik heb me zeker niet vergist van schijf. Wellicht is er iets gebeurd dat de HD doen crashen heeft waarschijnlijk. Mag ik niet eens proberen in het programma Gparted bovenaan : "Partitietabel aanmaken" en vervolgens komt er : Partitietabel aanmaken op /dev/sda (hij verwittigt wel dat alle datagegevens zullen gewist worden, maar daar verwachtte ik me al aan-waarschijnlijk zijn die toch al allemaal weg ). Wordt er daar dan geen MBR of GRUB gecreëerd ?

Als dat allemaal niet zou lukken, dan vrees ik dat dit het einde wordt van mijn toch al wat oudere pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Ruud,

 

U heeft een schijf met unallocated ruimte, dus een lege schijf.
Als er voor u geen vergissing is gebeurd dan vrees ik dat die schijf het niet lang zal volhouden.

U kunt echter zeker eens proberen om de schijf opnieuw te gebruiken en er een partitietabel in zetten van MS-DOS en daarna gparted afsluiten en beginnen installeren van Ubuntu.
Bij het installeren van Ubuntu kiest u voor schijf wissen en installeren, er zal dan automatisch een grub geïnstalleerd worden bij het besturingssysteem.

Als u hulp nodig hebt met de installatie geef me dan een seintje in een volgend bericht en ik help je zeker op weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hensyr,

Ik heb zojuist met de CD-Rom GParted (versie 0.7.1-5.iso) 2 nieuwe partities gemaakt op de HD. Tijdens het laden van die CD-Rom kwamen er talloze lijntjes op het scherm waaronder:

I/O error, dev sr0, sector 233672  en

Buffer I/O error on device sr0 logical block 58416

Het aanmaken van die partities lukte niet via 'partitietabel maken' maar wel via 'Nieuw'. Dit te uwer informatie.

Nu krijg ik :

/dev/sda1   ext4 439,45 GiB        gebruikt : 7,09 GiB     vrij: 432,36 GiB

/dev/sda2   ext4  26,31 GiB         gebruikt : 594,89 MiB   vrij: 25,73 GiB

 

Daarna probeer ik te herstarten met DVD van Ubuntu 14.04.5 LTS 32-bit in  het DVD-station.

Ik krijg geen foutboodschap maar er gebeurde niets (een wit streepje dat aan het knipperen was)

Terug heropgestart  en naar de BIOS gegaan. Daar was de systeemdatum terug op 10 jaar geleden gezet  en ook een foutief uur.

Bij de bootvolgorde was de volgorde ook gewijzigd waardoor de HDD VOOR  de CD/DVD kwam.

Heb al die gegevens terug goed gezet.

Bij de zoveelste heropstart werd de Ubuntu-DVD wel herkend en kon ik het programma laden en installeren.

Daarna terug nog eens heropgestart en de updates binnen gehaald.  Behalve dat alles nogal traag werkt is alles ok.

 

Oorzaak van dit alles ? MBR vernietigd ? Virus ? Hardware probleem ?? Wie zal het zeggen.

 

Mag ik jullie alle 4 (Hensyr, nokiaprox, Passer en droske) zeer hartelijk danken voor jullie vlugge begeleiding.

Groetjes

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi beste Ruud,

 

Er moet alleszins iets fout zijn gegaan met de harde schijf, maar wat er precies is fout gegaan weet ik niet.
Hou het in de gaten.

Je moest eigenlijk geen partities maken voor het installeren van Ubuntu, gewoon een partitietabel aanmaken was voldoende geweest en daar op installeren.

Maar enfin, je hebt het voor elkaar gekregen en dat is fantastisch, goed werk!

Mocht je nog vragen hebben mag je die altijd nog posten, wij zijn er voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.