Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Vriendelijk verzoek: whitelist www.pc-helpforum.be in je adblocker.

Beste bezoeker. Je ziet deze tekst omdat een adblocker, plugin of andere software onze advertenties blokkeert. PC Helpforum helpt jaarlijks gratis duizenden mensen met computerproblemen. Deze website en server kunnen we enkel onderhouden dankzij de inkomsten uit advertenties. Vandaar een vriendelijk verzoek: whitelist onze site zodat we jullie gratis verder kunnen helpen. Klik hier om te lezen waarom en hoe je kunt whitelisten.

Gilbert van Rumst

Foutmeldingen bij opstart van computer

Aanbevolen berichten

Beste mededenkers,

Iets om over na te denken. Ik vind de foutmeldingen bij een opstart van de pc soms heel onduidelijk, waardoor ik nog eens zo lang opzoekwerk moet verrichten om de juiste oorzaak te vinden.

Als voorbeeld neem ik de foutmelding: Disk  Boot Failure," insert system disk and press enter". Wat ik hier kan uit afleiden is dat het booten van de harde schijf is mislukt en dat ik een andere systeem schijf zoals een cd of dvd moet plaatsen waarop het Windows besturingssysteem staat. Toen ik dit onlangs op het scherm van mijn pc monitor zag verschijnen deed ik wat men vroeg en na de installatie duidde ik "Herstel met recovery" aan. Er kwamen verschillende opties te voorschijn zoals "Opstartherstel" , terugplaatsen herstelpunt met systeemherstel, een systeem back-up terug zetten en een dosprompt om doscommando's te geven.

Na het proberen van al deze hulpmiddelen was het resultaat nul. En daar zit je dan!!! Wat nu? Een herinstallatie van jouw OS Windows en dus alles opnieuw installeren. Maar toen ik dit probeerde kwam er een foutmelding: "Kan station c: niet vinden. plaats schijf" en de installatie stopte. Toen ik Controle Schijf" wilde uitvoeren kwam opnieuw een melding: "Kan station c: niet vinden, plaats schijf"

Toen ging een lichtje branden in mijn hoofd en ik besloot de computerkast e openen en de harddisk te inspecteren. Ik ontkoppelde de sata connector en bekeek hem aan alle kanten. En wat bleek? Er was een scheurtje te zien aan de zijkant bovenaan van de sata connector. Ik koppelde de sata connector opnieuw aan de harde schijf  en startte de computer op tot aan het BIOS. Daar ging ik kijken in "Hard Disk Boot Priority" en zag dat de harde schijf niet was aangeduid en dus ook niet was opgestart wegens geen verbinding met de voeding van de pc. Een nieuwe sata connector bracht redding en alles werkte weer normaal.

Er zijn blijkbaar ook BIOS meldingen zoals " No system disk" maar dan kan het zowel hardware-of software matig zijn, want als de BIOS de sector met de partitietabel waarin de opstartdata staat aangegeven niet kan bereiken duidt dit op een bootfout en dus geen kapotte sata connector. Dus de melding : "NO SYSTEM DISK , CHECK BIOS -HARD DISK BOOT PRIORITY" en je ziet onmiddellijk of de harde schijf aangesloten is of niet aangesloten is, vind ik persoonlijk veel duidelijker

gilbert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Gilbert,

welkom op PCH.

maareuh... wat is nu je vraag? (als je wil dat mensen je kunnen helpen zal je iets beter je vraag moeten gaan omschrijven)

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

@Passer

Er is niet echt een vraag.

Gilbert ventileert enkel zijn mening over de foutmeldingen bij het opstarten.

Ergens heeft hij wel een punt.

De foutmeldingen zijn soms zo onduidelijk of algemeen dat je er alle kanten mee uit kan maar er eigenlijks niks wijzer van word.

En dan heb ik het niet alleen over de foutmeldingen bij het opstarten maar over de foutmeldingen (bvb bij BSOD) in het algemeen.

Jammer genoeg kunnen wij op het forum daat niets aan doen.

De oplossing hiervoor moet komen van de software- of hardware producenten maar die zijn niet geneigd om er werk van te maken.

Ondertussen blijft het voor de gebruikers zuchten en vloeken en veel googelen om toch een antwoord of oplossing te vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
    Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Logo

OVER ONS

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.