Ga naar inhoud

Doorlopende nummers in Access


jd027

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

De database bevat een aantal persoonlijke gegevens, dus is het moeilijk om die hier door te sturen.

 

In bijlage heb ik een snel gemaakte nieuwe database opgenomen.

 

In Access 2003 kon ik:

1) In het veld 'Nummer' van het zesde (hier nog niet bestaande) record een nummer 6 invoeren, en daarna met de pijltjestoetsen naar beneden gaan (er werd automatisch verder oplopend genummerd: 7, 8, 9, 10, ...).

2) In het veld 'Veld3' van het tweede record het getal 13 invullen, en dan met de pijltjestoetsen naar beneden gaan (er werd automatisch verder oplopend genummerd: 14, 15, 16, ...). Voorbij het vijfde record zou er wel een foutmelding komen: het veld 'Nummer' is de primaire sleutel, dus moet er daar iets zijn ingevuld voor er in andere velden van dat record iets kan worden ingevuld).

 

Om de een of andere reden gaat dit in Access 2019 niet meer.

 

Beste groeten,

 

jd027

 

Database.accdb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u dotchiejack voor het bericht en de link.

Inderdaad slecht nieuws dat deze functie al vanaf Access 2007 niet meer bestaat.

Ik vind het eigenlijk erg ontgoochelend: je stapt over naar een recentere versie van Access en je moet vaststellen dat ze een bijzonder nuttige functie hebben geschrapt.

Voor mij betekent dat een massa extra werk: overal manueel getalletjes moeten ingeven. Je zou verwachten dat nieuwe versies de goeie dingen van oude versies blijven behouden, maar bij Microsoft zijn ze het daar blijkbaar niet mee eens...

Toch één lichtpuntje: alweer een goeie ervaring met dit forum, waar uiteindelijk altijd wel iemand kan helpen. :)

Beste groeten,

jd027

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, jd027 zei:

je stapt over naar een recentere versie van Access en je moet vaststellen dat ze een bijzonder nuttige functie hebben geschrapt.

Zo iets meemaken is idd niet fijn, maar je moet wel bedenken dat ze dat niet voor niets zullen gedaan hebben. Andere gebruikers kunnen andere verlangens hebben - maar daar ben jij dus niet mee geholpen.

 

maar, (ik bekijk nu je eigen voorbeeld hierboven): het 'nummer' is hier een uniek  nummer dat in een dbase maar één maal gebruikt mag worden. Vanaf je in een leeg record gaat typen in een van de velden wordt dat nummer toch automatisch toegewezen (en dus snap ik niet dat je dat nummer al voor meerdere records wil gaan invullen...?  Mja: ik gebruik een dbase wellicht op een andere manier en met een ander doel dan jij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Passer zei:

maar, (ik bekijk nu je eigen voorbeeld hierboven): het 'nummer' is hier een uniek  nummer dat in een dbase maar één maal gebruikt mag worden. Vanaf je in een leeg record gaat typen in een van de velden wordt dat nummer toch automatisch toegewezen (en dus snap ik niet dat je dat nummer al voor meerdere records wil gaan invullen...?  Mja: ik gebruik een dbase wellicht op een andere manier en met een ander doel dan jij)

Dag Passer,

Het 'nummer' is inderdaad een uniek nummer, maar in mijn database heb ik soms velden waar over veel records heen dezelfde waarde moet worden ingegeven. Het is (was...) dan erg praktisch om eerst via de pijltjestoetsen al deze (voorlopig) lege records te maken en daarna op een snelle manier met copy/paste in de betreffende andere velden de identieke waarden in te geven. Dat leverde soms een hele tijdbesparing op.

Beste groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik dan toch een kleine workaround gevonden voor een deel van mijn probleem.

De workaround werkt wel alleen maar voor de 'doorlopende' nummering in het veld met de primaire sleutel (dus het veld met het unieke nummer van elk record).

 

Ik moet het nog eens nader bekijken, maar:

1) Ik maak van het veld met de primaire sleutel (nu ook een nummer) een veld van het type 'automatische nummering'.

2) In Access 2003 werkte ik als volgt: eerst het veld met de primaire sleutel 'doorlopend' nummeren met mijn eerder beschreven systeem (pijltjestoetsen omlaag); daarna in een tweede veld op een snelle manier (copy/paste) dezelfde waarden ingeven in meerdere records.

3) In Access 2019 zou ik deze volgorde kunnen omkeren. Als ik EERST in dat tweede veld via copy/paste dezelfde waarden ingeef in meerdere records, wordt intussen automatisch een nieuw nummer gegenereerd in het veld van het type 'automatische nummering'. Dat lost dan al één reeks nummers op die ik niet meer voortdurend verder manueel moet ingeven.

 

Nadelen zijn wel:

1) Als ik nadien in andere velden ook nog oplopende nummers wil opnemen, zal ik die wél manueel moeten ingeven.

2) Het gebeurt ook wel dat er eens weinig of geen identieke waarden moeten worden ingegeven in dat tweede veld. Dan zal mijn systeempje natuurlijk niet zo vlot werken.

 

Groeten,

 

jd027

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.