Ga naar inhoud

wat doen met dergelijke files

Lendal
 Delen

Aanbevolen berichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat geen files die je krijgt als je openstaande docx's hebt?

Normaal zijn het een soort 'werkfiles' die gemaakt worden om wijzigingen aan te brengen, dan opgeslagen te worden onder de oorspronkelijke naam en bij het opslaan gewoon automatisch verwijderd te worden.

Of:  je opent NGProeven voor 1 op 50.docx  in Word.

Nu moet je weten dat je nooit in het document-zelf werkt (al heb je wel de indruk), maar dat Word een tweede 'copie-docx opent en je daarin laat werken (Word niet alleen trouwens)

Je gaat dan het document aanpassen en kiest voor Opslaan. Op dat ogenblik wordt je werkdocument enz... (zie boven)

Dus denk ik aan 2 mogelijkheden:

- ofwel heb je dus die documenten open staan omdat je er in bezig bent (en zullen ze vanzelf gewist worden bij het opslaan)

- ofwel vergeet het programma ze te wissen bij het opslaan en blijven ze gewoon staan.

Dus mijn vraag aan jou: Als je Word afgesloten hebt, zijn ze er dan nog of zijn ze dan weg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatie van Passer is volledig en correct.

Lendal heeft een Mac, maar hetzelfde kun je waarnemen op een Windows pc.

Als test heb ik een nieuw Word bestand aangemaakt met de naam Lendal.docx. Er zal dan direct ook een tijdelijk bestand worden aangemaakt met de naam ~$Lendal.docx.

Dat tijdelijke bestand kun je onder Windows alleen te zien krijgen, wanneer je het vinkje weghaalt voor 'Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen':

image.thumb.png.f7cfababbbaee6414b7dabcd4e8b9475.png

Hoe groot is zo'n tijdelijk bestand? Bij mij was dat tijdelijke bestand 162 bytes groot:

image.png.b53f743812ceabb2ef70c314ace9bf52.png

De tijdelijke bestanden in de afbeelding van Lendal zijn ook allemaal 162 bytes groot.

En, zoals Passer al schreef, die tijdelijke bestanden horen automatisch te verdwijnen, wanneer je het openstaande Word document opslaat en daarna het programma Word afsluit.

Kun je zo'n tijdelijk bestand zelf openen? Nee, dat gaat niet, dat heb ik zojuist geprobeerd. Dan krijg je de melding dat het bestand waarschijnlijk is beschadigd en niet geopend kan worden.

Het bestand is ook zo klein (slechts 162 bytes) dat daar geen voor de gebruiker zinnige informatie in kan staan.

162 bytes is ongeveer een zevende deel van 1 KB (kilobyte).

Als je een Word bestand maakt waar slechts 1 regel tekst in staat, dan zal dat bestand al meer dan 10 KB groot zijn. dat is dus al circa 70 x 162 bytes.

Lendal moet eerst ervoor zorgen dat het programma Word is afgesloten. Daarna mag hij al die tijdelijke bestanden die beginnen met $ of ~$ weggooien.

Maar waarom ziet Lendal die bestanden? Dat betekent voor mij dat hij de verborgen bestanden op zijn Mac zichtbaar heeft gemaakt. Die verborgen bestanden zijn niet voor niets onzichtbaar. Je kunt ze dus beter verborgen laten.

Ik meen dat je op een Mac met de toetsencombinatie Cmd + Shift + . (punt) de verborgen mappen en bestanden zichtbaar maakt.

En als je nog een keer diezelfde toetsencombinatie gebruikt, dan worden die zichtbaar gemaakte bestanden weer netjes verborgen, zoals het hoort.

Gaat Lendal ruimte winnen wanneer hij die tijdelijke bestanden gaat verwijderen? Die ruimtewinst zal niet merkbaar of meetbaar zijn. In zijn afbeelding staan 5 bestanden die ieder 162 bytes groot zijn. Samen is dat 810 bytes. Dat is nog minder dan 1 (één) KB, want 1 KB is 1024 bytes.

Lendal kan er daarom beter voor zorgen dat verborgen bestanden niet zichtbaar worden gemaakt. Hij ziet die bestanden die beginnen met $ of ~$ dan niet meer en hoeft zich ook niet meer af te vragen wat hij daarmee kan of moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...