Ga naar inhoud

RAM geheugen doet het niet!


dreezy

Aanbevolen berichten

Hallo,

Onlangs kocht ik op ebay (nieuw) 1gb ram bij. Ik heb op het net eerst gecheckt welk latje bij mijn moederbord paste. Ik heb het reeds op alle mogelijke combinaties (met en zonder origineel latje v 512 mb) geprobeerd maar mijn pc flipt telkens ik hem terug opzet. Hij herkend het latje blijkbaar niet want bij de opstart vertoont hij telkens nog dimm 400...

What to do???

Link naar reactie
Delen op andere sites

welk moederbord gaat het om?

Welk latje ram geheugen?

Dimm 400 duidt gewoon op de snelheid van het geheugen (in dit geval wss DDR400 geheugen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je eens memtest draaien?

Memtest86.com - Memory Diagnostic

Daar de derde link nemen ( Download - Memtest86 v3.4a ISO image (zip) )

Dat moet je downloaden, de .zip uitpakken en dat op een CD'tje schrijven (mag een rw zijn, maakt niet uit). Dan je pc opnieuw opstarten vanaf die CD, en dan wordt je geheugen getest op eventuele fouten. Laat dit liefst een uur of 12 nonstop draaien (tenzij je fouten tegenkomt; van het moment dat er 1 fout komt is het toch kapot & komen ze normaal gezien met hopen ineens).

Als je 12u memtest aankan, dan is je geheugen in perfecte staat. Flikker & strepen doen me eerder denken op een videokaart met een probleem dan aan ram (daarom ook memtest, dan kan je het direct uitsluiten waar het aan ligt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou direct met het nieuwe latje erbij proberen, dan weet je of de combinatie wel juist werkt. Als dat fouten geeft kan je proberen met enkel het nieuwe latje.

Het kan namelijk altijd zijn dat de latjes appart geen fouten geven, maar dat ze om een of andere reden niet samen willen werken.

Die videokaart haal ik gewoon maar aan omdat het vreemd is dat je vreemde strepen + flikker hebt in je beeld als er iets met je ram scheelt. Normaal start dan je pc totaal niet op, of je krijgt alleen dat mooie blauwe scherm, maar storingen in je beeld veroorzaakt door ram heb ik nog nooit gezien (wat niet betekend dat het niet kan natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yo Masters,

Noem mij een volledige computer analfabeet...

ik heb het pakje ge-unzipped en de boekjes mooi op rw cd gebrand, maar pc reboot niet van cd bij opstarten... Hij gaat gewoon door. Dus ik heb nog niets kunnen testen.

Dedju. Hebt het al paar keer geprobeerd. Wat doe ik nu weer verkeerd?

Alvast bedankt voor je hulp en je geduld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry dat ik gisteren weggelopen was :)

Normaal kan je bij het opstarten opgeven van welke device hij het eerste moet starten (dus harde schijf / floppy / CD). Dit kan je over het algemeen doen door op de knop te drukken waar op het scherm van komt "press Fxx to enter boot menu". Bij Fujitsu Laptops is dat vb F12...

Als je dat niet vindt dan kan je het ofwel manueel in de bios instellen (als je niet weet hoe dit gaat, geef dan gewoon ff je type moederbord / je computer op, dan zoek ik wel ff hoe het bij jou specifiek gaat).

Ik was het gisteren eigenlijk vergeten zeggen; maar zo een iso bestand moet je niet branden gelijk een standaard CD (dus niet bij nero een nieuwe compilatie aanmaken & dat bestand erop gooien). Een iso moet je in Nero branden door de wizard af te sluiten, en dan in nero zelf naar "file - open" te gaan den dan dat .iso bestand opgeven.

Een .iso is namelijk een exacte kopie van een CD/DVD, en daar staat ook alle info zoals dat hij bootable moet zijn, wat de cdnaam is... in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal boot hij automatisch van cd/dvd station. Zie ik ook gebeuren maar hij vind waarschijnlijk dan geen bootable file... Dus ik kies bij nero: wat wilt u branden: opstartbare dataschijf. en brand dan het iso file(file memtest.iso toevoegen en brand)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.