Ga naar inhoud

Audio cd's haperen


Gast ST12

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds een aantal dagen ervaar ik bij veel cd's problemen met het afspelen op de pc. Na drie dagen tevergeefs zoeken op binnenlandse en buitenlandse fora heb ik besloten me hier aan te melden.

Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht, omdat de harde schijf van de oude stuk ging (toeval of niet, maar de disc-drive wilde daar na een herinstallatie uit 't niets geen cd's meer lezen).

Nu heb ik een nieuwe en heb ik opnieuw een probleem met de dvd-drive. Als ik er een cd in doe hapert het geluid vaak. De cd speelt een seconde af, en dan een seconde niet (een beetje alsof het geluid wordt vertraagd). Dit doet 'ie bij zowel Windows Media Player 12 als VLC (al is 't bij VLC minder erg).

Dit gebeurt als ik 't direct na het opstarten doe, maar ook als ik meerdere processen heb lopen. Processorgebruik is meestal rond de 4%, fysiek geheugen rond de 40% (ook als 'ie net opgestart is). Windows 7 Home Premium (64 bit). Processor: AMD A8-3820 APU with Radeon HD Graphics 2.50 Ghz. 4 GB DDR3.

MP3's afspelen vanaf de harde schijf gaat prima en ik kan ook dvd's en cd-roms afspelen. Branden is ook geen punt, het zijn enkel de audio cd's. De pc heeft maar één disc-drive en ik weet niet hoe ik er een drive moet aansluiten. Aan de cd's zelf ligt het niet (meerderen getest).

Het volgende heb ik al gedaan zonder succes:

- Apparaatbeheer gecheckt, nergens uitroeptekens en meldingen

- Dvd-drive verwijderd + reboot

- Drivers 1 voor 1 uitschakelen en testen (ook van bijv. de netwerkkaart)

- Drivers opnieuw installeren/repareren

- DPC Latency Checker toont niets aan

- WMP12 opnieuw geinstalleerd

- Rootkit/spyware/virusscans

- Nieuwe codecs installeren (K-lite)

- Systeemherstel

Online lees ik dat je bij de IDE apparaten DMA aan moet zetten i.p.v. PIO, maar bij mij is deze geloof ik AHCI, dus ik kan dit niet doen in apparaatbeheer. Heb 'm in de BIOS op IDE gezet, maar dan crasht de pc bij het opstarten.

Heb eigenlijk geen zin in de zoveelste herinstallatie in drie weken, en wie weet of 't dan wel werkt. Hopelijk kan iemand me hier verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.