Ga naar inhoud

Nexus TDD-9000


aarondk1

Aanbevolen berichten

Vandaag reviewen we de Nexus TDD-9000, een ongewone laptop koeler!

De koeler is ter beschikking gesteld door Nexus zelf, waarvoor dank.

nexuslogo.jpg

Introductie & specificaties

Toen ik het eerst hoorde over een laptop koeler vroeg ik mij af of het echt noodzakelijk is.

Je gaat tenslotte niet constant gamen met een laptop, en al zeker niet gaan overklokken. Ik was dan ook een beetje sceptisch ... of dat ik nog steeds ben zal je merken op het einde van deze review.

·Grootte: 40 x 29cm

·Universele koeler

·Passief en dus geluidloos

·Geen energie verbruik

·De koeler is verkrijgbaar voor 18-20 euro

Verpakking

De verpakking is vrij simpel gehouden, maar levert toch genoeg informatie. Het is, zoals we van Nexus gewoon zijn, een zwarte doos, met grijstinten en oranje lijnen. De doos is ook niet super groot, juist groot genoeg om de koeler zelf erin te houden, en niet te beschadigen tijdens transport.

Op de doos staan onder andere specificaties en een test van een onafhankelijke organisatie. Zij zeggen dat er een verschil is van 17°. Of dat echt zo is ga ik uitzoeken.

dscn1850.jpgdscn1849d.jpg

De koeler nabij bekeken

De koeler is helemaal in het zwart, en linksonder staat er subtiel het embleem van Nexus. Je kunt de koeler vergelijken met een soort zwarte mat, althans zo ziet hij eruit. Het is een zachte zwarte stof, maar wel een materiaal dat stof aantrekt. Dus met huisdieren in huis is dat geen pleziertje, ik heb geprobeerd om de koeler voorzichtig te stofzuigen en dat lukte. De koeler was weer ontdaan van stof!

dscn1836.jpg

Deze koeler is zo speciaal omdat deze niet werkt met ventilatie of met een heatpipe constructie. Nee, deze werkt met een vloeistof, het is een soort “zak” gevuld met een speciale vloeistof. Hierdoor moet je de koeler nergens op aansluiten voor stroom, en maakt de koeler ook geen geluid.

De koeler is ook opplooibaar zodat je hem zonder veel moeite overal mee kan nemen!

dscn1840q.jpg

Wel moet je met de koeler om de 20 minuten draaien en keren. Zodat de vloeistof kan afkoelen, en je terug verder kan. Anders gaat de TDD-9000 een averechts effect geven, omdat de laptop dan juist de warmte opneemt. Als je met de koeler draait voel je die ook effectief kouder worden, hoe dat zit weet ik niet juist.

Temperaturen

Ik heb een Acer Aspire 5735Z gebruikt om te testen, deze heeft een T3200 processor aan boord. Deze is geklokt op 2Ghz maar is wel “undervolted” op 1.1V (standaard is 1.25V), in rust (idle) heeft deze een snelheid van 995Mhz en een Vcore van 0.95v.

De grafische kaart is een Intel Graphics Media Accelerator 4500M, dit is dus tevens ook de chipset.

De chipset kan erg warm worden, eens zien wat de TDD-9000 hiermee aanvangt.

De processor wordt gestrest met behulp van OCCT Linpack, de temperatuur is gemeten door Realtemp. De kamertemperatuur varieerde van 26-27°.

procd.jpg

Het verschil in temperaturen is merkbaar, wat wel heel belangrijk om te vermelden is, is dat de koeler van de laptop veel trager begint te draaien. En daarom ook veel minder geluid produceert. Dus de temperaturen moet je met een korrel zout nemen, omdat de koeler zachter draait!

Als de koeler op dezelfde snelheid zou blijven draaien, zouden de temperaturen een pak lager liggen.

chipset.jpg

De chipset verschilt hier ook weer niet zoveel, maar hier is het verschil in geluid dat de laptop procuceert groter. De chipset is gestresst door 3Dmark03 herhaaldelijk te loopen. Normaal maakt de laptop dan een hels geluid, nu hoorde je hem amper, juist een zacht briesje.

Gebruiksgemak

Het werken met de koeler vond ik zeer prettig. Zeker omdat het een fijne stof is, en als de laptop op je schoot ligt worden je benen minder warm, wat dus aangenamer is om te werken. De koeler is ook onopvallend en is geen groot gevaarte. De laptop koeler is makkelijk opplooibaar en daarom gemakkelijk te vervoeren. Wel een minpuntje is dat de koeler minder goed koelt als deze niet op een recht oppervlak, zoals op je benen, staat. Daar zou Nexus een nog soort drager voor mogen maken.

Conclusie

De koeler doet goed zijn werk, en maakt zijn beloftes helemaal waar. De temperaturen dalen misschien niet zo heel veel, maar het geluid dat de laptop maakt vermindert aanzienlijk. Een minpunt is dat de laptop koeler snel vuil wordt, omdat die stof aantrekt. Dus zeker een aanrader!

UPDATE: Nexus zegt ook over één maand met een witte variant te komen.

Speciaal bedoelt voor Mac's...

voori.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.