Ga naar inhoud

Msi 770-c45


aarondk1

Aanbevolen berichten

Zoek je een goedkope upgrade oplossing? Wil je een internet pc die niet te veel kost? Dan moet je zeker deze review lezen! Dit bord van MSI valt onder hun nieuwe naamgeving. De 770-C45 is een goedkoop AM3 moederbord dat mijn verwachtingen heeft overtroffen!

Inleiding

MSI is inmiddels een bekende in de wereld van de moederborden. Ze verkopen veel moederborden en ze zijn meestal goed geprijsd. Ook heeft MSI altijd iets meer moeite gestoken in hun AMD borden dan in hun Intel borden. MSI heeft onlangs een mooi 790GX bord gelanceerd dat bedoeld is voor de high-end klasse. De MSI 770-C45 is voor de budget of low-end klasse, maar daarom is het zeker geen slecht bord! De C staat voor Classic, in de oude naamgeving zou dit Gold zijn. Je hebt ook de C35 variant deze is bijna hetzelfde behalve dat APS (Active Phase Switching) er niet bij zit.

Active Phase Switching is een feature dat je alleen bij MSI vind. De stroom gaat naar de verschillende componenten op het moederbord, als een onderdeel niks te doen heeft, omdat de computer in idle is. Dan gaat het moederbord verschillende fasen (Phase) van de stroomvoorziening "afsluiten" zodat het moederbord minder verbruikt. Of dit echt nuttig is? Voor de groene onder ons kan het een leuke feature zijn, alle kleine beetjes helpen natuurlijk!

MSI levert ook de Easy OC Switch mee, waarmee je de FSB kan aanpassen zonder in het BIOS te moeten duiken. De FSB kan je met 3 stappen verhogen. Het is leuk om te hebben, of voor de beginnende overclocker, maar dezelfde tool vinden we ook terug op Asus' borden, en die werken aangenamer.

teken.jpg

(alle afbeeldingen zijn in deze review klikbaar voor de high-res versies)

De verpakking en handleiding

De verpakking is zoals verwacht, de doos waarin het moederbord geleverd wordt is stijlvol en rustig gehouden, wat natuurlijk niet meer dan normaal is voor een bord van rond de 65 euro kost. Verder zit er niet echt veel in de doos, een sata kabel, een IDE kabel, een handleiding en het I/O shield, en uiteraard de driver cd. Het moederbord zit beschermd in een anti-statische verpakking.

De handleiding is nogal mager, er staan geen uitgebreide instructies op. Zo mis ik bijvoorbeeld een instructie hoe je het geheugen moet plaatsen om in dual channel te werken.

Na wat pruts -en opzoekwerk kwam ik erachter dat de latjes in dezelfde kleur sloten moeten.

Ook gaat er maximaal 16GB geheugen op het moederbord, wat dus zeker voldoende is voor elke gebruiker.

Zeker nu 4GB gangbaar is, een ook gewoon betaalbaar is, ook DDR3.

doosu.jpg

De MSI van nader bekeken

Het moederbord ondersteunt het socket AM3, en elke AM3 processor, dus de Phenom II en Athlon II serie passen erin. Ook heeft het moederbord 4 geheugen sloten die DDR3 1600Mhz geheugen ondersteunen. De geheugen sloten zitten wel dicht bij het socket aan, dus extreem groot geheugen kan niet in Slot 1 en 2 geplaatst worden!

Alle condensators op het moederbord zijn de zogenaamde solid capacitors, wat we nu op elk modern bord wel tegenkomen.

Vroeger kwamen we nog oude condensators tegen welke, na een bepaalde tijd konden gaan lekken. Hierdoor word het moederbord instabiel, en dat is wel het laatste wat we willen. MSI maakt er niet zo'n heikel rond als Gigabyte met hun Ultra Durable.

Maar toch belangrijk om te vermelden, want sommige goedkopere borden -zoals Asrock- hebben nog wel slechte condensators.

Het bord heeft een rood PCB, wat goedkoper is om te maken, maar het ziet er niet zo mooi uit als een zwart PCB. Je kan je natuurlijk afvragen hoe belangrijk dit is in de keuze van een moederbord.

De lay-out is wel in orde, alleen de IDE kabel is moeilijk aan te sluiten omdat de grafische kaart boven het slot bengelt. Er is maar één PCIe 2.0 x16 slot, dus crossfire behoort niet tot de mogelijkheden. Verder zijn er nog 2 PCIe x1 en 3 PCI sloten aanwezig, dus een extra geluidskaart of netwerkkaart is geen probleem.

prod_d1b697f6dea8a89f886a8c608205cb44.jpg

Wat wel jammer is, is dat MSI geen Firewire of eSata poort op het moederbord heeft gezet, dit is dan wel een budget bord maar dit kost niet veel en kan toch voor sommige doorslagevend zijn. Er zijn dan weer wel zes USB poorten en twee PS/2 poorten aanwezig.

70082190.jpg

Het geluid wordt geregeld door een Realtek ALC888S, deze is zeker geen wonder maar doet wat er van verwacht wordt. Goed genoeg om een 5.1 of zelfs 7.1 setje op aan te sluiten! Dit is dezelfde chip die we op sommige P45’s ook terug vinden.

Er zit natuurlijk ook Gigabit Lan op, die verder niets speciaal bied.

De southbridge is een SB710 hierdoor heb je zes Sata aansluitingen en de mogelijkheid voor RAID 0, 1 en 1+0. De Northbridge is de AMD 770 chipset, deze wordt vooral gebruikt in goedkopere moederborden als deze, maar hij doet uitstekend zijn werk. Je hebt wel geen IGP, daarvoor moet je een 780G/785G chipset hebben of hoger.

De 770-C45 aan het werk

Ik heb de 770-C45 getest met het volgend systeem:

AMD Phenom II X2 550

OCZ Platinum DDR3-1066 CL7 AMD Edition (2 x 2GB)

Asus ATI Radeon HD3850 256mb

Western Digital Caviar Blue 500GB

Antec Basiq Power 550W Plus

systeem.jpg

Dit alles werkt gewoon goed samen, en vormt een zeer prettig systeem. De processor wordt direct herkend en het installeren van Windows Vista Ultimate is geen enkel probleem.

Het geluid werkt direct vanuit Windows, alhoewel de drivers wel leuke opties hebben. Voor internet zijn drivers wel vereist , dit is geen probleem met de meegeleverde MSI Software. Ook worden er enkele andere utilities meegeleverd, zoals MSI Overclocking center alsook AMD Overdrive.

De software is makkelijk om te installeren en zou voor niemand een probleem mogen zijn. Het meegeleverde Overclocking Center is een ander paar mouwen. Dit werkt bij mij zeer traag en laat het systeem vast lopen. Ook na een overclock gaat er een alarm af zodra het programma start, hoewel het programma Overclocking Center noemt.

Het BIOS en Cell Menu

Het doorlopen van de POST gaat redelijk snel, ik heb sneller gezien maar je hoort mij niet klagen.

Het BIOS is van AMI en ik herken het van sommige Gigabyte borden. Alle functies zijn duidelijk onder verdeeld zodat bijvoorbeeld de Boot Sequence en dergelijke makkelijk te vinden zijn.

Je kan zelfs BIOS’en opslaan, je hebt bepaalde instelling ingesteld, je slaat het op, en dan kan je het elk moment laden.

biostablad.jpg

Het Cell Menu is voor de geavanceerde gebruikers dit is de thuisbasis van de overclocker waarover ik straks meer vertel. Het is redelijk gemakkelijk om alles snel te vinden. Het instellen van de RAM timings is iets beter verstopt, maar als je het eenmaal allemaal weet staan kost het geen moeite meer.

cellmenu.jpg

Het BIOS flashen gaat nogal moeilijk en onduidelijk. De tools die Gigabyte en Asus meeleveren zijn gemakkelijk in gebruik. De M-Flash van MSI is vrij onduidelijk, als je het BIOS geflasht word, zie je geen statusbalk. Het beeld freezed gewoon even, en daarna heb je een nieuw BIOS. Dit zou wel gemakkelijker kunnen, zodat je kan zien dat het BIOS goed geflashed is.

Overclocken

Alhoewel dit een low-end moederbord is kan het goed overclocken, hierover was ik het meest verbaasd. Ik heb een Black Edition processor, dus overclocken is een eitje, ik had de processor dan ook binnen een kwartier stabiel op 3.8Ghz lopen. Natuurlijk heb ik de HT Link en Northbridge Link wat omhoog gegooid dit ging tot 2400Mhz, dan stopte het moederbord. Want de processor heb ik op een ander moederbord getest en dan stopte het op 2600Mhz.

Er zijn genoeg voltages die je kan aanpassen, ik vind het alleen eigenaardig dat je het geheugen niet op 1.65v kan laten lopen. Het verhogen van het voltage gaat zo dat je oftewel 1.63 of 1.67v kan lopen, terwijl 1.65v toch het meest gangbare is.

Het maximum dat ik op lucht behaalde is 4.256Ghz met een HT en NB snelheid van 2.6Ghz en het geheugen op 1600MHz. Hiermee kan SuperPi 1M doorlopen worden, maar meer ook niet.

Conclusie

MSI heeft een mooi en vooral betaalbaar moederbord uitgebracht. De handleiding is wat karig, de geheugensloten zijn te dicht bij het socket geplaats en de M-Flash functie is niet je van het.

Maar naast deze nadelen zijn er ook veel voordelen, wat mij vooral nablijft is de goede overclockbaarheid!

voornadelen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.