Bedankt al voor alle tips. Een wat late reactie, maar was er nog niet toe gekomen. Ik zal wat meer uitleg geven over het doel van de lijst...
In deze lijst moet een overzicht komen van wie wanneer de wachtdienst verzekert. De wachtdienst loopt van maandag tot maandag, vandaar had ik de datum links gezet.
In de kolommen rechts komen de namen van de mensen die beurtelings (onwillekeurig) een week van wacht zijn.
Op dit moment zijn er 15 mensen die deze uitvoeren.
Ik dacht eraan om de cel overeenkomend met persoon en datum handmatig een kleur te geven, zodat duidelijk is dat die persoon de wacht heeft die bepaalde week.
De toewijzing kleur is in een ontwerpfase oranje, van zodra mensen hun fiat hebben gegeven die week van wacht te kunnen zijn, verander ik de kleur naar groen.
Op die manier weet iedereen wie definitief zijn week heeft, en met wie nog kan gewisseld worden.
In die vakjes vul ik dan een '1'tje in, zodat het onderaan met som ook zichtbaar is wie er hoeveel heeft gehad.
Simpel maar toch duidelijk systeem leek mij
De lijst wordt met regelmaat geconsulteerd, door verschillende diensten, die op deze wacht beroep kunnen doen.
Het zou handig zijn om een lijst over de jaren te kunnen maken, zo kunnen we makkelijk terugzien wie wanneer wacht had, dit om ondermeer een faire verdeling mbt feestdagen, vakanties te bekomen.
Maar, wanneer mensen de lijst opendoen, zou het aangenaam zijn indien ze niet naar de datum moeten scrollen. Soms wordt de lijst net op 'crisis' momenten geopend, dan weet je graag snel wie er wacht heeft.
...
wat raden jullie mij aan, in de wetenschap dat mijn ervaring met excel zeer beperkt is.
groetjes