Ga naar inhoud

Hardeschijf probleem...

Gellincks

Aanbevolen berichten

k even uit leg ik heb een laptop van sony

specs:

sony vaio VGN-FZ11E

1.80 Ghz Dual Core

Ram: 1024Mb

HDD: 120Gig (staat op de papieren)

dit is dus het probleem mijn harde schijf als ik mijn specs lees

op mijn boekje van sony zelf dan rekent gij aan 120 gigabyt's

nu blijkt dat windows zelf 102 Gigabyte aangeeft:stupid:

Na Verbijstering ben ik treeSize gaan downloaden

deze geeft wonderbaarlijk 104 Gigabyte aan:hmmmm2:

Dus ik verlies eigenlijk 16 gigabyte's mhmm raar

na enig denken dacht ik aangezien ik met vista werk

dat vista dit opzich nam deze 16 gig maar dan zou windows toch nog 120 gig moeten aangeven terwijl windows zelf 102 maar aangeeft...

en na enig extra controle zag ik dat windows zelf 83,2 gig free space had van de 102 die hij aangaf.

maar TreeSize geeft nog 85,25 free space van de 104 gig?

systeemherstel staat uit heb geen logs van norton ofzo deze zijn ook al verwijderd iemand nog tips waar er nog vretende mappen kunne staan?

en begin niet over BIOS... want ik heb geen zin om te flashen:pcguru:

of andere dingen te gaan veranderen in BIOS :rofl:

dank bij voorbaad :ciao:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik denk wel dat Windows Vista de vrije ruimte aangeeft hoor (102GB momenteel)... Het kan volgens mij echt niet dat het hier om een fout gaat van sony. Ik verwijs je door naar de volgende site: Overview. Natuurlijk in het engels. Op deze site staat een download en zo zie je exact de indeling nu van je harde schijf. Je meot niets in Bios (basic input output system) gaan veranderen hoor! U moet u echt geen zorgen maken hoor de 120 GB is wel aanwezig hoor. Doe eens het volgende ga naar deze computer ga naar de partitie dus in jou geval de c schijf klik met je rechter muisknop op de c schijf en kies eigenschappen... Nu krijg je een kaderke kan je hier even een print screen van nemen en plakken in een volgend berichtje...

Nuttige post vergeet de bedankknop niet!!!

Grtz Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik denk wel dat Windows Vista de vrije ruimte aangeeft hoor (102GB momenteel)... Het kan volgens mij echt niet dat het hier om een fout gaat van sony. Ik verwijs je door naar de volgende site: Overview. Natuurlijk in het engels. Op deze site staat een download en zo zie je exact de indeling nu van je harde schijf. Je meot niets in Bios (basic input output system) gaan veranderen hoor! U moet u echt geen zorgen maken hoor de 120 GB is wel aanwezig hoor. Doe eens het volgende ga naar deze computer ga naar de partitie dus in jou geval de c schijf klik met je rechter muisknop op de c schijf en kies eigenschappen... Nu krijg je een kaderke kan je hier even een print screen van nemen en plakken in een volgend berichtje...

Nuttige post vergeet de bedankknop niet!!!

Grtz Bart

C:%5CUsers%5CDimitri%5CPicturesattachment.php?attachmentid=834&stc=1&d=1213817134

dit is dus wat ik krijg van eigenschappen

maar hij zegt free space 83,6 van die 102gig

post-1912-1417703752,3217_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Oke dit is wel vreemd. Je hebt inderdaad een harde schijf van 102 GB. Heb je soms geen andere partities op je computer want dit is echt wel vreemd ???

Nuttige post vergeet de bedankknop niet!!

Grtz Bart

zieje dit snap ik dus niet

dat is dus raar hij geeft bij diskdata maar 106 gig aan en TreeSize 104 gig

en dit snap ik niets

enig idee? mijn idee was laptop buiten raam smijten maar das al ver gezocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Heb je ooit 2 partities gehad op je computer ???? Een partitie is een ander woord voor een indeling van je harde schijf!! Want het is bizar!

Nuttige post vergeet de bedankknop niet!!

Grtz Bart

nee kweet wel wat een partitie is maar ik heb mijn hdd niet ingedeeld

dus ik versta ermij gewoon niet aan ofwel moet ik eens terug naar MediaMarkt met de laptop :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is volstrekt normaal.

De grootte van een harddisk is ALTIJD kleiner dan die die erop staat. Harddiks producenten verkopen je een harde schijf met 120 gigabyte namelijk als eentje met 120.000.000.000 byte op.

Een megabyte is echter 1024 megabyte, dus als je die 120.000.000.000 drie keer deelt door 1024 kom je neer op 112 gigabyte effectieve ruimte.

Dit komt omdat er een nieuwe reeks SI-voorvoegsels op de markt zijn die rekening houden met de alsmaar groter wordende afwijking (op een schijf van 500 gig scheelt dat al gouw een goede 30 gigabyte), en zou je pc eigenlijk moeten spreken over 112 gibibyte oftwel 120 gigabyte. Aangezien het gebruik van gigabyte al jaren geintegreerd is blijven ze bij MS (en bij Linux & Apple) echter de gigabyte gebruiken voor wat eigenlijk een gibibyte is.

Een tabel met alle correcte termen staat op wiki:

Terabyte - Wikipedia

Het is verwarrend, maar het is nu eenmaal zo.

De overige 10 gigabyte die "lijkt" te mankeren zit hem in de recoverypartitie die gegarandeerd op die laptop staat (doet sony altijd) om bij een crash gemakkelijker te kunnen herinstalleren. Als je met je diskmanager zou kijken (dus configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer) dan ga je normaal nog een 2de kleine partitie zien staan. Daarop staat alle info die je laptop nodig heeft om na een crash te kunnen herinstalleerd worden. Doe deze dus ook NIET weg ;)

Je moet er niet mee terug naar MM, dit is volsterkt normaal. Ik heb vb een Fujitsu met een 100 gig harde schijf en de mijne geeft in het schermpje dat jij toont 93 gig aan. Ten eerste een stukje verlies aan aan effectieve schijfgrootte, en ten tweede een (veel kleinder) stukje verlies aan mijn hersteldata (maar ik heb windows XP ipv vista en op en FS worden er geen programmas voorgeinstalleerd, wat op een Sony wel het geval is. Dat scheelt veel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd dit is ***** aan sony heb 7.5 gig aan voorgeinstaleerde progjes verwijderd van sony was een uurtje of 4 zoet ermee

maar deze zijn dus alemaal verijwderd

ik heb systeem herstel enzo wel afgezet want dit scheeld ook al snel 5 gig

en als jij zegt op disksdata staat er wel spijtig genoeg geen 2de partitie met een herstel op want ik heb systeem herstel afgesteld dus hij maakt geen back-ups van men pc dus moest er iets mislopen ben ik wel de pineut maarja :)

dus als die systeemherstel is daty ik bedoel en als het dezelfde is die jij bedoelt dan mkom ik toch nog 10 gig tekort é

grtzz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Systeem herstel van windows is iets anders dan het systeemherstel dat er van Sony zelf op gezet is.

Systeemherstel van windows zorgt ervoor dat bij een "kleine" fout je terug kan keren naar een vorig tijdstip van je windows installatie.

De recovery die Sony er zelf op gezet heeft zorgt dat bij gelijk welke (lompe) fout je kan herstellen naar de situatie waarin je je laptop gekocht hebt. Als je vb je harde schijf volledig formatteert (dus je windows weggooit) dan kan je starten vanaf die partitie, en dan wordt alles weer gezet zoals toen je je systeem gekocht hebt. Uiteraard vraagt dit de nodige ruimte op alles op op te slaan, en dat kan inderdaad gemakkelijk 10 gigabyte zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.