Ga naar inhoud

Converteren FAT32 naar NTFS


Ivan

Aanbevolen berichten

Onlangs 2de-handsPC gekocht met 2 partities op de harde schijf. C-partitie bevat alles van het systeem en heeft als bestandssyteem NTFS. Partitie D (alle persoonlijke data) heeft FAT32 als bestandssyteem. Ik weet dat NTFS beter, sneller is enz dan FAT32. Raad u mij aan om de D partitie te converteren naar NTFS? Zal wel eerst een kopie maken van de persoonlijke data op ext. harde schijf.

Het commando is "convert D:/FS:NTFS" neem ik aan?

Graag uw advies op basis van uw ervaring.

Thanks

Ivan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je ook aan om over te schakelen naar NTFS, hierdoor wordt de datatransfer weer een beetje sneller etc..

Gelieve wel eerst een backup te nemen van de bestanden die je nodig hebt, die belangrijk zijn etc..

Effe wat rand informatie :

NTFS

NTFS is gebaseerd op HPFS, het bestandssysteem dat door Microsoft en IBM is ontwikkeld voor OS/2 als een vervanging voor het oudere FAT-bestandssysteem dat MS-DOS gebruikte. HPFS heeft enkele verbeteringen ten opzichte van FAT, zoals de ondersteuning van "metagegevens" en bestandsbeveiliging. Bovendien maakt het gebruik van bepaalde gegevensstructuren die de prestaties, betrouwbaarheid en gebruik van schijfruimte verbeteren. NTFS voegde hier zaken als beveiliging aan toe.

FAT

De File Allocation Table (afgekort tot FAT) is een tabel in het bestandssysteem dat ontwikkeld is voor MS-DOS en Windows. Het bestandssysteem wordt zelf ook FAT genoemd. Het FAT-systeem wordt beschouwd als redelijk simpel en is daarom een populair formaat voor floppydisks; meer zelfs, FAT wordt ondersteund door bijna alle bestaande besturingssystemen voor de pc, daarom wordt FAT dikwijls gebruikt om gegevens te delen tussen verschillende besturingssystemen die op een zelfde pc staan (een multiboot environment). Het wordt ook vaak gebruikt op andere media zoals geheugenkaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg ook niet dat het problemen zal geven, maar het probleem is dat je clustergrootte met fat32 meestal groter is dan op ntfs en deze niet verkleind kan worden met het "convert" commando waardoor je meer slack creeërt en dus ook ruimte en snelheid verliest.

Ik vermoed dat de meeste mensen weten hoe het zit met clustergrootte en die toestanden, maar ik zal het snel toch even uitleggen:

een harde schijf is opgedeeld in sporen, de sporen zijn opgedeeld in sectoren en de sectoren zijn opgedeeld in clusters. Die clusters zijn het kleinste wat een bestand kan beslaan (zie bijv in de eigenschappen van een bestand < 4kB bij de groote bijv 192B, groote op schijf 4kB)

Stel: je hebt een bestand van 9 kB bij een clustergrootte van 8kB

9-8=1

1-8= -7

je hebt dus één cluster die volledig bezet is en één cluster waarvan je 7kB ruimte hebt die niet meer gebruikt kan worden (=slack)

Hoe kleiner de clustergrootte, hoe minder slack je hebt en hoe meer materiaal je dus op je pc kan zetten.

Op zich is het geen slechte manier om het commando te gebruiken, maar ik raad toch aan om het via partitionmagic te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.