Ga naar inhoud

Hoe een grafische kaart kiezen?


Qwertis

Aanbevolen berichten

Mijn grafische kaart is kapot, dus een nieuwe. Maar welke van de 1001?

Dus mijn vraag, waar moet ik allemaal op letten?

Ik ben er al uit dat je moet kijken welke aan sluiting moet hebben;

“PC Wizard 2009” zegt dat ik een PCI-E aansluiting heb, Google zegt een AGP... En hoe zit dat met de voeding? En al het anderen? (als dat er is..). Waar moet ik dus allemaal op letten? Welke getallen moet ik vergelijken?

Mijn dode kaart: nvidia 7600gt

[ik heb hier inderdaad geen info over m’n computer bij gezet, want ik wil zelf de goeie uit de 1001 kiezen, met een beetje hulp van jou dan ;-) > dus niet dat iemand een leuke videokaart noemt, daar heb ik niks aan]

Groetjes & Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dit, dit is mijn dode kaart nu. (maar ik wil een betere). Stel je voor dat ik deze wil, hoe weet ik dat dat gaat lukken met m’n computer, waar kan ik dat controleren?

Mijn dode kaart: GeForce 7600

GeForce 7600 GT

Graphics Bus Technology PCI Express®

Memory 256MB

Memory Interface 128-bit

Memory Bandwidth (GB/sec) 22.4

Fill Rate (Billion pixels/sec) 6.7

Vertices/Second (Millions) 700

Pixels per clock (peak) 12

RAMDACs (MHz) 400

bv, “of tie dezelfde aansluiting heb, in dit geval: Graphics Bus Technology > PCI Express®”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt al de helft van het werk gedaan :D

Waar je op moet letten is het volgende:

De aansluiting moet juist zijn, dit kan AGP(oud) of PCIe(nieuw) zijn.

Nu bestaat PCIe in een paar vormen,over het algemeen is een PCIe slot waar jouw 7600GT heeft ingezeten gewoon juist.

Je moet een PCIe x16 slot hebben, of anders gezegd een PCIe slot met 16 lanes.

Nu is er PCIe 1.0 en PCIe 2.0 en dit met maximaal x16 lanes (je hebt ook x8 x4 x1)

Maar als je een PCIe 2.0 verdubbelt de bandbreedte dus er kan over een PCIe 2.0 x8 slot evenveel als een PCIe 1.0 x16 slot.

Gewoon grafische kaarten en dus niet te high-end van nu, heeft genoeg met PCIe 2.0x16, als je PCIe 2.0 x8 hebt kan dat ook nog perfect evenals PCIe 1.0 x16 dan ook nog gewoon goed gaat werken.

Dan heb je nog de voeding die genoeg moet kunnen leveren. Zeker bij OEM's is de voeding juist genoeg voor het systeem te draaien.

Daarom is het handig om te kijken hoeveel je voeding kan leveren, je kast eens opendoen en naar je voeding kijken.

Daar staat veel informatie op, je moet vooral kijken hoeveel op de +12V lijn(en) geleverd kan worden!

Dan ga je kijken hoeveel je systeem gebruikt, dit doe je gewoon door te Google-en.

Er zijn ook handige tools voor het bereken hoeveel je pc verbruikt, dit vind ik een goede.

Neem dan een voeding die wat meer kan leveren op de +12V lijnen! (sommige merken zoals Sweex,trust leveren bijvoorbeeld 200W op de 3.3 en 5V terwijl dit amper gebruikt word, en je met 100W of minder zelfs toekomt!)

En ook een voeding die de juiste aansluitingen heeft voor je grafische kaart van stroom te voorzien.

Zo kan een PCIe slot op je moederbord zo'n 75W (of soms zelfs 95W) leveren, maar dat is bijlange niet genoeg voor alle voedingen!

Daarom zijn er PCIe stroomaansluitigen.

Deze bestaan in 6 pin en in 8 pins varianten. De 6 pins kan 75W leveren, en de 8 pins kan daarvan het dubbele leveren!

Er kunnen ook twee 6 pins op een grafische kaart zitten of een 6 -en 8 pin kan ook! Dit kan je best gewoon even opzoeken.

Ziezo dat was mijn verhaal ;-) Ik hoop dat je hebt kunnen volgen, als je vragen hebt stel ze gerust :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.