Ga naar inhoud

geluid


Mattias92

Aanbevolen berichten

beste,

Mijn computer maakt nogal veel geluid:boring:. Ik vind dit niet zo normaal vermits hij helemaal nog niet zo oud is. Het is eigl geen blaasgeluid, maar meer een ronkend geluid.

Vroeger maakte hij dit geluid ook maar enkel bij het opstarten.

Nu heeft hij het vaker. kan ik hier iets aan doen?

,Mattias92

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de pc eigenlijk?

Na verloop van tijd komt er stof in de pc, en hierdoor kan de lucht minder aan de componenten waardoor deze minder goed gekoeld worden.

Omdat deze dan warmer worden grijpt de koeling in, en begint harder te draaien wat resulteert in meer geluid.

Zeker bij OEM bakken, zoals Dell, Acer, HP en dergelijke maken die nogal veel geluid.

Omdat hier de koeling juist voldoende is om alles koel te houden (er zijn wel uitzonderingen), en als er dan stof in komt gaat deze koeling echt op volle toeren moeten draaien.

Of is het een zelfbouw pc?

Als dit zo is, is het vrij gemakkelijk om op te lossen.

Sowieso maakt een grafische kaart meestal het meeste geluid, omdat dit kleien koelertjes zijn.

Met een programma zoals Rivatuner kan je de fanspeeds aanpassen en lager laten draaien als de pc in idle is.

Dit vereist wel enige kennis van pc's...

Via Speedfan kan je de overige snelheden aanpassen van andere koelers, hiervoor moet je weer de nodige kennis hebben.

(Hoe warm mag iets worden, wat is een veilige waarde etc)

Of hardware matig wat nog de beste oplossing is.

De bestaande koelers vervangen door stillere exemplaren, zoals Nexus Real Silent of Yate Loon's.(goedkope maar wel goede koelers)

Of als je écht stil wilt kan je gaan voor Noctua maar deze kosten al 20 euro terwijl de Nexus ongeveer 5-6 euro kosten.

Ook een andere processor en grafische kaart koeler kan een oplossing zijn, dit vereist echter wel veel kennis van hardware.

Ik weet niet of je die kennis hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.