Ga naar inhoud

cable select vs master/slave


dikken

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Heb van een vriend volgend systeem gekregen voor upgrade:

CPU Type AMD Duron, 600 MHz (6 x 100)

Moederbordnaam Lucky Star K7VAT (1 ISA,

5 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)

Moederbord Chipset VIA VT8363 Apollo KT133

Systeemgeheugen 768 MB (PC133 SDRAM)

BIOS Type Award Modular (08/17/00)

De upgrade houdt volgende in:

- geheugen upgrade naar max 786 mb --> geen probleem

- toevoegen van cd-rewriter --> geen probleem

- toevoegen van extra HDD.

De aanwezige HDD (met het besturingssysteem win xp sp2) stond op Cable select (CS). Deze heb ik veranderd naar Master. De nieuwe extra schijf bijgevolg op Slave gezet.

Bij het opstarten van het systeem vindt hij de oorspronkelijke HDD niet meer terug. Ook de Slave blijkt spoorloos. Zet ik beide op cable select is er geen vuiltje aan de lucht en start het systeem op zoals het moet.

Ik ben echter niet echt gelukkig met die instellingen (prefereer Ma/SL).

Mijn vraag: Hoe komt dit? Kan het zijn dat een OS, geinstalleerd op een CS systeem, niet werkt als de instelling naar MA/SL wordt veranderd? (vind ik zelf nogal vreemd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit kan verschillende oorzaken hebben en ik heb het zelf al voorgehad. Vooral bij ietswat verourderde modellen. Sommige Bios versie aanvaarden geen combinaties van een cl + ms/sl. Beide op CL is dus een oplossing. Maar het probleem kan ook liggen aan de hd zelf. Vanaf bepaalde groottes van hd kan de bios moeilijk doen.

Het is meestal experimenteren tot het goed gaat. Meer raad kan ik je ook niet geven...

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.