Ga naar inhoud

Hoe 2 routers met elkaar verbinden?


Gast spaust

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn netwerk uitbreiden met een tweede router.

Binnen twee weken is er een evenement in ons jeugdhuis, vroeger gebruikte ik één router (dlink) met adres 10.0.0.10, DHCP enabled.

Range 10.0.0.100 - 10.0.0.199

We sloten computers aan via kabel en sommige draadloos.

deze kregen allemaal een IP-adres, konden met elkaar communiceren en konden op internet.

Nu zou ik graag hetzelfde behouden, maar met een tweede (dlink) router die dan bv een range zou hebben van 10.0.0.200 - 10.0.0.250

op deze router zouden ook computers aangesloten worden via kabel en draadloos.

Kan iemand me hierbij helpen?

hoe moet ik beiden configureren?

hoe de twee routers verbinden? LAN naar WAN?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je dus de tweede router gewoon als switch zou gebruiken, en dus niet als DHCP server, dan kan je de twee routers via de LAN-poorten met elkaar verbinden met aan straight kabel.

indien ik de DHCP functie enzo van de tweede router wil gebruiken kan ik van de LAN router1 naar de WAN router2 gaan, maar dit dan wel met een crossed kabel, want met straight gaat dit niet lukken...

klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen, als je twee dezelfde netwerkapparaten met elkaar verbindt is het best dat je altijd een crossed cable gebruikt. Nieuwere modellen kunnen ook met een straigt cable werken maar als je altijd een cross gebruikt heb je nooit problemen.

Om terug te komen op je eerste vraag, je kunt inderdaad de twee routers als dhcp laten fungeren maar ik denk persoonlijk dat je wat snelheid zal winnen als je de dhcp van router 2 uitzet en zorgt dat router twee ook een dynamisch ip-adres verkrijgt.

Met dit systeem worden je twee routers in feite als één gezien, al je computers zullen perfect in dezelfde range blijven en er is geen miserie door dhcp's die eventueel kunnen interfereren.

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dit onderwerp werd geplaatst in het ARCHIEF. U kan NIET reageren in het archief.

Het onderwerp is ofwel opgelost of er was geen activiteit na 1 maand.

Hebt u een gelijkaardig probleem? post een nieuw onderwerp in:

Internet & netwerk - Pc helpforum

Onderwerp onterecht in archief? contacteer support@pc-helpforum.be en vermeld de link van het onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Pc Helpforum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.