Ga naar inhoud

Thuisnetwerk


Cortez

Aanbevolen berichten

Hey!

Ik zou graag een klein thuisnetwerk maken maar dat lukt niet. Het gaat om een netwerk tussen een XP en een 98.

Op de XP kan ik een 'gedeelde map' maken op de C:\, dan in deze computer, extra, netwerkverbinding maken. (station letter kiezen, dan \\mijnip\mapnaam) dat lukt allemaal.

Maar nu zit ik met het probleem dat ik op die 98 (waar ik nu aan zit) geen gedeelde map kan maken (het staat er niet bij als je op eigenschappen drukt) en dan nog in het netwerk dat ik niks (Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken) kan toevoegen (als ik druk op toevoegen, service toevoegen doet hij niks)

Ze zitten allebij op dezelfde router.

Zou er dus een mogelijkheid zijn dat ik op de 98 wel mappen kan delen en die service toevoegen, (die 'netwerkverbinding maken' vind ik ook niet op de 98 )

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

delen in windows 98:

Onder Windows 9x, NT, ME en 2000 is het delen van bronnen relatief eenvoudig. Je kunt op een schijf, map of printer met de rechtermuisknop klikken. In het snelmenu kies je voor Eigenschappen. Via het tabblad Delen kun je instellen hoe je de bron op het netwerk beschikbaar wilt maken.

het belangrijkste volgens mij is dat je dezelfde protocol moet installeren op je pc waar windows xp als die van windows 98 en dat is: NetBEUI.

Je zou dat moeten downloaden en installeren, want dat komt er niet standaard bij met windows xp.

NetBEUI installeren onder Windows XP:

Link : Link om NetBEUI te installeren

De bestanden die u nodig hebt voor de installatie van het NetBEUI-protocol onder Windows XP, zijn Netnbf.inf en Nbf.sys. Ga als volgt te werk om NetBEUI te installeren:

1.Plaats de cd van Windows XP in het cd-rom-station en ga naar de map Valueadd\MSFT\Net\NetBEUI.

2.Kopieer het bestand Nbf.sys naar de map %SYSTEMROOT%\System32\Drivers.

3.Kopieer het bestand Netnbf.sys naar de verborgen map %SYSTEMROOT%\Inf.

Opmerking U kunt een verborgen map als volgt weergeven:

a. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ Explorer en klik op OK.

b. Klik op Extra en Mapopties en open het tabblad Weergave.

c. Klik onder Geavanceerde instellingen op Verborgen bestanden en mappen weergeven bij Verborgen bestanden en mappen.

4.Klik op Start, Configuratiescherm en dubbelklik op Netwerkverbindingen.

5.Klik met de rechtermuisknop op de adapter waaraan u NetBEUI wilt koppelen en klik op Eigenschappen.

6.Klik op het tabblad Algemeen op Installeren.

7.Klik op Protocol en klik op Toevoegen.

8.Selecteer NetBEUI in de lijst en klik op OK.

9.Start de computer desgevraagd opnieuw op.

Het NetBEUI-protocol is nu geïnstalleerd en actief.

bron: http://www.abforum.be/showpost.php?p=10302&postcount=4

Laat gerust weten of dit u heeft kunnen helpen

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie maar netbeui heb ik geinstalleerd op mijn xp en geprobeert te installeren op de win98 maar dat lukt dus niet omdat ik geen service of protocol kan toevoegen.

Ik heb nu wel iets anders NetOp Remote Control (is niet hetzelfde als een netwerk, weet ik) dat ga ik morgen proberen op die 98 (op de xp staat het al (host en guest (guest ga ik dus nodig hebben op de xp om in de 98 te geraken, en alleen host installeren op de 98, juist?)))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien is netbeui standaard geinstalleerd onder windows 98 dacht ik.

Controleer even of beide pc onder dezelfde werkgroep ingesteld staan.

voor xp:

Start de Windows XP-pc op en ga via Start naar het Configuratiescherm. Dubbelklik op Systeem en kies het tabblad Computernaam. Klik op Wijzigen en geef de werkgroep de naam Thuis, bevestig de instellingen met OK en herstart de pc. Herhaal deze stap op alle Windows XP-computers.

voor windows 98:

Start de Windows 98-pc op en ga via Configuratiescherm naar Netwerk. Kies het tabblad Identificatie, en geef hier de naam van de pc op (Werkkamer). De werkgroep wordt hetzelfde als de andere pc's: Thuis

Optioneel kunt u bij Omschrijving nog een omschrijving van de pc opgeven.

Om bronnen (mappen en printers) beschikbaar te maken voor andere pc's in het netwerk is de service Bestands en printerdeling nodig. Deze wordt standaard geïnstalleerd bij Windows XP. Controleer of het vinkje actief is bij de eigenschappen van de netwerkadapter via Configuratiescherm, Netwerk-verbindingen.

Dezelfde service is ook terug te vinden onder Windows 98. Ga naar Netwerk in het Configuratiescherm en klik op Bestanden en printers delen. Hiermee is alleen de service geïnstalleerd. Windows XP deelt standaard een map genaamd Gedeelde documenten. Onder Windows 98 moet u dit handmatig doen (zie verder) Als de service Bestands- en printerdeling is geïnstalleerd onder Windows XP kunt u andere pc's toegang geven tot bronnen op uw pc. Activeer bij Windows 98 Bestanden en printers delen om andere pc's in het netwerk toegang te geven tot uw bestanden en\of printer.

Het enige wat u nu nog hoeft te doen is andere , gebruikers toegang geven tot bestanden. Deze optie vindt u door rechts op een map te klikken die u wilt delen met andere gebruikers en te kiezen voor Delen (Windows 98) of Delen en beveiligen (Windows XP), Volg, afhankelijk van het besturingssysteem Windows XP of Windows 98, de aanwijzingen op en lees vooral het kader 'Gebruikers en gedeelde netwerk bronnen' goed door. Wilt u ook een printer delen? Herhaal dan deze stap in het Configuratiescherm bij Printers. U kunt de gedeelde bronnen eventueel beveiligen met een wachtwoord. Sleep in Windows XP de documenten en mappen die u met andere netwerk-pc's wilt delen naar de map Gedeelde documenten in Deze computer.

De pc's met gedeelde mappen of printers zijn terug te vinden via Mijn netwerklocaties (Windows XP) of Netwerkomgeving (Windows 98). Een schijfletter onder Windows XP toekennen aan een gedeelde map is eenvoudig. Ga via Mijn netwerklocaties naar de gewenste map, klik rechts op de map en kies Netwerkverbinding maken.

gebruikte bronnen:

google

pchits.be

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.