Ga naar inhoud

Stille PC


Gast [S]Darkness

Aanbevolen berichten

Gast [S]Darkness

Het Grote Stille PCTopic.

Hier gaan we bespreken hoe je een computer nou stil kan krijgen, met een zo laag mogelijk budget. Ook bespreken we het onderwerp airflow.

Hoofdzaken van een computer die veel geluid maken

- Hardeschijf

Deze maakt vrijwel het meeste geluid van de hele pc. Dat komt door de trillingen van de hardeschijf die doortrillen op de behuizing. Vooral 10.000RPM hardeschijven (voornamelijk Raptor’s) maken veel geluid omdat de schijven zo snel ronddraaien.

- Processor koeler

De meeste mensen gebruiken de standaard koeler die je geleverd krijgt bij je processor, ook wel boxed koeler genoemd. Deze maakt veel geluid omdat de ventilator die op de koeler zit niet van goede kwaliteit is.

- Standaard computer ventilator

Dit is een ventilator die lucht kan inblazen of uitblazen. Meestal maken de standaard ventilators die bij de behuizing worden geleverd veel geluid denk hier bij aan 30DB per fan. Als je deze vervangt door eentje die van goede kwaliteit is heb je misschien maar 6DB. Dat is wel een groot verschil natuurlijk.

Goed, we hebben de punten doorgenomen, we dan gaan we door naar de kast. De kast zelf heeft veel invloed op het geluid. Als je een computer hebt met dempings matten dan is geluid al een stuk minder. Een kast heeft nog meer functies dan een andere functie namelijk airflow. natuurlijk bepaal jij hoe je de fans neerzet . de meeste logische oplossing is om een fan onder in te zetten die lucht in blaast en boven in de kast eentje die de lucht er uit blaast warme lucht stijgt altijd op.

-Ventilatoren

Er zijn een aantal bekende merken die je al jaren hoog staan op de markt. Denk hierbij aan Coolermaster, Antec,Nexus, Noctua, Panaflo, Silenx en Papst.

De allerbeste fan is natuurlijk de Noctua. Maar deze zijn natuurlijk ook weer een stuk duurder dan bijvoorbeeld een fan van Coolermaster. Toch zijn ventilatoren veel beter, en zijn ze de prijs zeker waard. Deze ventilatoren zijn ook nog eens stil, zéér stil.

Zoals ik hier boven al had verteld ventilatoren zijn bedoeld om de lucht in en uit te blazen. ze zijn in verschillende maten te koop dit kan lopen van 200mm naar 45mm, maar de veel gebruikte maten zijn 120mm, 90mm en 80mm. De kleinere fans maken meer geluid. Waarom eigenlijk, ze moeten toch juist stiller zijn? Het antwoord is erg simpel, de kleinere ventilatoren moet even veel lucht kunnen verplaatsen als de grotere ventilatoren dus zullen ze harder moeten draaien. En zo, maken ze dus meer geluid.

Verschil in Casefan's

Glijlager: Voordelen:goedkoop,geruisloze loop, als het lager nog in goede staat is.

-Nadelen:vaak bijzonder korte levensduur,ratelend bijgeluid, zodra enige slijtage aanwezig is.

KogellagerVoordelen: meestal langere levensduur dan een glijlager.

Nadelen: Door onvermijdelijke speling, mogelijke trillingen en als gevolg daarvan, versnelde slijtage aan het lager.

Dubbel Kogellagers Voordelen: zeer lange levensduur, dit gaat echt heel lang mee.

Nadelen: - niet zo stil als een in goede staat verkerend glijlager, de hogere aanschafprijs van zo'n fan.

Een verder voordeel van kogellagers is, dat de stand van inbouw de smering niet kan beïnvloeden.

Het vet zit in het lager, in plaats van uitwendig zoals bij een glijlager.

-Harde schijven

Er zijn genoeg merken op de markt die hardeschijven aanbieden. Toch zit hier een behoorlijk verschil in. Je kijkt dan naar snelheid, energie verbruik en natuurlijk hoe stil hij is.

niet alleen de snelheid maar ook hoe stil hij is 1 van de betere schijven de laatste tijd die zeer snel is 100MB's en ook nog eens zuinig is, is de Western Digital WD Green. ook Samsung heeft een product op de markt die met 5400 toeren zuinig en stil is en redelijk snel is.

-Grafische kaart

Een ander onderdeel is de grafische kaart die behoorlijk wat geluid kan maken op hoge fansnelheid tijdens het gamen. Een oplossing hier tegen is een passief koelblok. Deze houdt de kaart volledig stil, het nadeel is wel dat er warmte ontstaat. Meer warmte dan bij een actief koelblok. Dit kan een reden zijn voor aanschaf van een casefan, deze kan voor een optimale airflow zorgen. Zo heb je toch nog een koele en redelijk stille computer.

We zouden het bijna vergeten, maar ook de voeding speelt mee in het geluid’s proces. De wat oudere voedingen zijn meestal erg luidruchtig. Tegenwoordig zijn er betere voedingen en zijn ze ook redelijk stil. Een goed voorbeeld is de Coolermaster Silent power je betaalt een klein beetje extra maar je krijgt er een hoop stilte voor terug. buiten silent voedingen gebruiken alle voedingen tegenwoordig een curve die bepaalt hoe hard hij draait bij welke belasting.

1236018130-780.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gemaakt en prettig leesbaar!

Hardeschijven zijn op het moment de luidruchtigste in mijn systeem, zijn twee -niet zo'n stille- velociraptors, en dan nog wat Seagate's en Samsung van 7200rpm.

Ik heb een Coolermaster Mystique 632, en ik heb men raptors opgehangen met een soort elastiek systeem, ik had vroeger op andere fora gezien dat mensen dat deden, nu heb ik het ook, wel beetje anders, want anders valt je hd eruit met het verhuizen van je pc...

Ik heb soort van isolatie karton rond mijn HD kooien gedaan, en met een soort tunnel word er lucht van buiten de case gezogen, en dan bovenaan de case word de lucht naar buiten gedaan(warme lucht stijgt), nu maken men hd's bijna geen geluid meer, en ze zijn lekker koel.

Grafische kaart is een Sapphire HD4850 Toxic, met Vapor koeling, heerlijk stil, omdat het die vapor koeling heeft met dat speciaal koelsysteem, lekker stil dus!

Als CPU koeler gebruik ik OCZ Vendetta 2 (review komt nog), niet echt de beste of grootste koeler die er is maar koelt best goed. Heb wel de standaard OCZ fan eraf gehaalt, en er een Papst opgedaan.

Voeding is een Coolermaster M620, ook weer andere koelers erin (Noctua) en zo stil als maar zijn kan.

Er zitten momenteel 6 x 120mm fan's in, nu heel wat modden standaard maar 2, en tussen grafische kaart, en geluidskaart, dus gewoon PCI en PCIe sloten zitten er 2, zo blijven die ook lekker koel, en moet de grafische kaart koeler niet te hard gaan werken, dan word die wel luidruchtig.

DVD-brander zit ook in soort isolatie karton(ik ben de naam even kwijt, niet brandbaar trouwens), want die maken ook graag kabaal.

En boven de NB hangt een 80mm Scythe koeler, want die word ongelooflijkheet, voltage is verhoogd om toch met men Q6600 de 4Ghz te halen :D

Ik zit nu dus met een heerlijk stil systeem, goed overgeklokt, en staat 24/7 aan. Dit was eerder een projectje om te kijken hoe stil het kan, maar ik ben ervan overtuigd dat het nog stiller kan, op lucht bedoel ik.

Je kan er dus echt ver in gaan, Papst was vroeger trouwens een merk dat erom bekend stond stil te zijn. Nu minder omdat hun fabriek verhuist is enzo....

Maar zijn wel stiller dan Noctua's, maar wel heel duur, gewone Coolermasters of Antec's zijn bijlange niet zo goed, maar wel goedkoper.

Naai-olie werkt goed tegen ratelende fan's, en drupje ertussen en loopt weer lekker, gewoon een tip!

Alsook een fancontroller is handig. Moet daarom niet duur zijn, Revoltec heeft er van 10 euro, die passen in een floppy slot, kan je 4, 3 pin kabels aansluiten. Want als de koelers standaard nogal hoog draaien is het leuk om die wat naar beneden te doen....

Ook koelers met molexen kan je zachter laten draaien, door bepaalde "draden" eruit te halen gaat de koeler op 7 of 5v draaien ipv 12v -> minder geluid.

Dit is alles wat ik weet :D, maar bedankt voor de tip!

Van die lagers enzo wist ik niet het fijne fan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.