Ga naar inhoud

Hoe stel je portforwarding (poorten openen) in?


Gast Masters

Aanbevolen berichten

Wat is portforwarding eigenlijk juist?

Portforwarding komt eigenlijk enkel om de hoek kijken als je met een netwerk werkt, waar je een router in staan hebt (die normaal aan je modem hangt). Al het dataverkeer dan de computers die achter de router hangen moet door die router verwerkt worden (dwz zowel het opsturen naar internet als het ontvangen van internet) en op de juiste computer afgeleverd worden. Normaalgezien gaat dit foutloos zonder dat je daar zelf zaken voor moet instellen, maar er zijn toch een paar programma's waarbij je zelf je poorten moet forwarden. Dit is dus eigenlijk expliciet aan de router zeggen dat ALS erop een bepaalde poort iets toekomt, hij dat naar een bepaalde computer moet doorsturen.

Waarom doen we het?

Veelal gaat dit gaan om downloaden via Torrentprogramma's (zie daarbij de nota dat het om legale bestanden moet gaan, dus files waarop geen royalties rusten. Vooral Linux distributies worden legaal via torrents geshared), of om het opzetten van een eigen server (hetzij een webserver, hetzij een ftp-server of zelfs een mailserver. Kleine nota dat de Belgische providers soms de standaard poorten voor websites blokkeren, waardoor je dus niet de standaard 80 poort kan gebruiken. Eveneens zit je met een dynamic ip, dus daar moet je een service zoals dyndns voor gebruiken)

Hoe doen we het?

Ik ga deze handleiding opstellen adhv de 2 meest gebruikte torrentprogramma's, maar in principe komt het bij het opstellen van een server op hetzelfde neer, als je de poortnummers maar hebt.

1) Achterhaal de poortnummers die geforward moeten worden

Dit doe je in het programma waarmee je je torrents binnenhaalt. Hiervoor zijn eigenlijk niet veel uitleg nodig; de printscreens zouden genoeg moeten zeggen lijkt me.

Bitcomet;

72617450zx2.th.jpg

59430453ff0.th.jpg

uTorrent;

65214010of8.th.jpg

38528662wi1.th.jpg

Schrijf de poort op die open moet staan en hou het papiertje bij.

2) achterhaal de "structuur" van je netwerk

Het gemakkelijkste kan je dit doen met de commandline in windows. Hiervoor ga je naar de startknop, klik je op uitvoeren en daar klik je "cmd" in (zonder de "jes).

Je krijgt dan een zwart dosachtig schermpje. Vul het commando ipconfig in zoals in het onderstaand scherm en druk op enter, en je gaat een lijstje met je netwerkadapters krijgen.

26293299qq6.th.jpg

De stukken die rood weggewerkt zijn die moet je niet op letten, daar staan privégegevens (dit is dus censuur :biggrin:).

Zoek in die lijst de adapter waar je netwerkverbinding van je internet binnenkomt. In mijn geval ga ik draadloos op het internet (wat ook te zien is). Tunneladapters moet je nooit naar kijken, die zijn het nooit. Als je toch verschillende verbindingen zou hebben die in aanmerking komen (naargelang je pc kan dat), dan kijk je naar dat verbindingsspec. Achtevoegsel. Aangezien ik telenet heb, staat daar telenet.Be, als je belgacom hebt zal daar belgacom.be of skynet.be ofzo staan.

Bij die verbinding neem je de cijfers achter de standaardgateway over (dus bij mij 192.168.1.1). Neem ook direct je ipadres over (192.168.1.103 bij mij). Nu mag je dat venster sluiten, aangezien we hier toch geen gegevens meer uit nodig hebben.

3) stel je router in

Dit stuk zal waarschijnlijk het moeilijkste zijn, aangezien dat er naargelang het merk en type router anders kan uitzien. Ik heb voor deze handleiding een Linksys WRT54-GL gebruikt (linux-broertje van de veel gebruikte WRT54-serie). De opties die hierin aangegeven staan moeten ergens bij je instellingen voorkomen, maar waar dat kan ik je niet zeggen. Hiervoor hebben ze ooit iets schitterends uitgevonden; de handleiding ;).

Naar het menu van je router zelf gaan om instellingen in te voeren kan je het beste vanuit internet explorer / firefox doen, en NIET vanuit een of ander meegeïnstalleerd programma van je router doen. Configuratie via de router zelf gaat gewoon gemakkelijker.

Start dus internet explorer / firefox (maakt niet uit welke browser je neemt, dus mensen die met een apple zouden surfen gebruiken dan maar iets anders) en surf naar het ipadres van je standaardgateway (dit hebben we hierboven opgezocht & opgeschreven). Zet hier GEEN http of www voor, gewoon de cijfers en de 3 puntjes tussen de 4 groepjes cijfers.

Nu kom je normaal in het menu van je router (het kan zijn dat hij een wachtwoord vraagt, als je dat zelf nog niet veranderd hebt dan staat dat in je boekje of kan je eens proberen met admin en admin, of admin en test).

Hier moet je ergens de volgende instellingen kunnen vinden (moet niet persé onder games & applicaties vallen, kan ook onder ander kopje gezet zijn. Raadpleeg hiervoor je handleiding.)

53555527og8.th.jpg

48553232vo7.th.jpg

Bij die laatste nog wat uitleg geven;

Je geeft dus een naam op voor wat je doorstuurt (ik gebruik de naam van het programma, dat moet niet persé, maar het is wel handiger).

Als je een start en een end port hebt, tel dan 1tje af van de poort die je nodig had & eentje bij. Zo ben je zeker dat de tussenliggende poort vrijgegeven is (anders zijn sommige routers geen enkele poort aan het vrijgeven als je 2x de eigenlijke poort ingeeft).

Protocol moet je beide protocols doorlaten (kan zijn dat je die keuze niet hebt, maak je er dan niet druk over, dan laat hij standaard beiden door).

Bij het ipadres geef je het ipadres in van de computer waar het signaal naartoe moet (dat hebben we hierboven ook al opgezocht).

Sla de instellingen op, en vanaf nu gaat je router die poorten open houden zodat je je torrents met een listen port kan downloaden (tenzij er nog een firewall dat programma zou blokkeren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.