Ga naar inhoud

overklokken oude PC


VickerCee

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb net een nieuwe PC gekocht en ik gebruik mijn oude voor te leren overklokken ( minder erg als er iets mis gaat). Het betreft een MSI ms-7204 moederbord met een pentium D830 en een geforce 6700XL grafische kaart en een voeding van 400W (ongeveer 76% efficient)

Ik kon zonder problemen de CPU verhogen tot 3.2Ghz (komt van 3.0), maar bij 3.3Ghz wil de PC niet meer opstarten, enkel de voeding slaat nog aan. Bios gereset en alles terug OK.

Nu vraag ik mij af wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van het niet meer willen opstarten: te lichte voeding, moederbord ondersteunt de snelheden niet, verhoudingen snelheden FSB, CPU, north bridge en geheugen komen niet overeen,... Aan de hitte van deCPU zal het niet liggen want die lag op 65° bij 3.2Ghz.

Klopt het dat een verhoging van 'slechts' 300mHz niet veel uitmaakt bij het overklokken? Wil je hier ver in gaan dan is het verhogen van de 'core voltage' eigenlijk een must?

Geldt hetzelfde voor de videokaart? Verhoogd van 525 nr 590mhz en 1100 nr 1200mhz. Maakt dat dan ook bijna geen verschil uit in prestaties?

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

De PC loopt vast net na het aanzetten. Ik krijg geen beginscherm meer en kan dus ook niet meer in de BIOS zonder deze te resetten mbv de jumper. Ik heb wel gemerkt dat de koelvin naast mijn processor vrij warm wordt (kan dat die van het FSB zijn?).

Ik heb de FSB verhoogt in stappen van 5, mss moet ik het wat kalmer aan doen. Maar ja 218 of 220, zoveel verschil geeft dit nu ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.