Ga naar inhoud

Geraak niet op gedeelde harde schijf via draadloos netwerk.


Aanbevolen berichten

Al enige maanden word ik met volgend vervelend probleem geconfronteerd:

In ons gebouw hebben we 3 PC's.

Via het draadloos netwerk kunnen we op internet alsook op een aangemaakte deelschijf op computer 3.

Deze schijf noemen we P-schijf. Hierop zetten we bestanden die we gemeenschappelijk delen voor onze VZW.

Hiervoor is op computer 3 de harde schijf opgedeeld in 2 schijven: de C en de gedeelde P.

Computer 1 kan zonder probleem op internet en op deze P schijf.

Computer 2 kan zonder probleem op internet maar 8/10 keer raak ik niet op de P.

Als ik deze gedeelde schijf aanklik krijg ik dus vooral volgende melding: Er is een fout opgetreden met het herstellen van de verbinding met P:\\fsi_srv\fsi

Microsoft Windows-netwerk : De lokale apparaatnaam wordt al gebruikt.

Deze verbinding is niet hersteld.

Na 50 maal herproberen lukt het soms. Enige oplossing is pc meerdere malen heropstarten tot het lukt.

Soms helpt het om de netwerkverbing met draadloos netwerk te herstellen maar niet altijd.

Extra info: bij het opstarten wordt automatisch een startup.bat gelanceerd met inhoud:

"net use P: \\fsi_srv\fsi /y "

Wat ik vandaag probeerde na was leeswerk was dit bestand aan te passen tot:

"net use P: \\fsi_srv\fsi /y /persistent:no"

Maar wat eerst bleek te lukken na heropstarten faalde weer na een uur.

Is hier een oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe heb je het nu gedaan?

Zijn alle pc's rechtstreeks met de server verbonden of staat er een switch tussen. Welk besturingssysteem draait op de server: windows server 2003/2008?

Als de fileserver ook dienst doet als router/dhcp-server kan je het ip op volgende manier verkrijgen:

Voor windows 7:

ga naar start -->in het zoekvak typ je cmd.

Typ nu ipconfig /all

In xp:

ga naar start -->uitvoeren.

Typ cmd en druk op enter.

Typ nu ipconfig /all

Bij default gateway staat dan het ip van de server.

Staat er bijvoorbeeld bij default gateway het ip-adres 192.168.101.11 dan kan je de schijf benaderen via \\192.168.101.11\naam_schijf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral stel ik misschien best duidelijk dat het gaat om een simpele pc met XP op waarvan een deel gebruikt wordt als gedeeld NTFS netwerkstation. Het is niet echt een "server", de "fsi_srv" kon evengoed 'map' heten ;)

Had dus zoals hier voorgesteld het ipadres ingevoerd in plaats van fsi_srv, in begin leek dat te werken, maar nu krijg ik weer die melding.

Ik heb nu in de startup.bat de standaard gateway ingegeven ipv Ip-adres, geen idee of dit enig verschil zal uitmaken :) ik test het komende uur uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.