Ga naar inhoud

Desktopcontrole


Aanbevolen berichten

Je hebt slechts 1 harde schijf en dus kan je geen RAID hebben want daarvoor heb je er minstens 2 nodig.

Sinds wanneer krijg je die vraag over de optimalisatie van de schijven?

Heb je in de tijd dat de vraag voor het eerst opdook, hardware of drivers (bvb videokaart) van NVidia geinstalleerd?

Je kan wel degelijk een RAID met één schijf hebben. In de PC zit een WD scsi RAID controller met één schijf.

RAID 0 kan je met 1 schijf doen, voordeel is snelheid, nadeel is kwetsbaarheid.

Je kan dus RAID 0 opgeven en optimaliseren.

Zoals met elke ingrijpende disk operatie zorg voor een goede backup vooraleer je hier aan begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus in principe hoef ik het dus niet te doen.

Zal ik veel hebben aan die snelheid? Ik bedoel: in welk opzicht zal ik dat terug zien.

En wat houd die kwetsbaarheid dan in?

Ik heb trouwens geen keuze van "RAID 0" of "..."

Er staat: RAID-modus: (en dan kan ik kiezen tussen: )"Bezig met strippen" of "bezig met uitstrekken"

daarna: Stripgrootte: (keuze tussen) "4k", "8k", "16k", "32k", "64k" of "128k"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral een RAID 0 is niet kwetsbaarder dan een gewone schijf, maar biedt geen veiligheid zoals RAID 1 waar uw data gedupliceerd wordt op 2 schijven.

RAID 0 houdt extra controle data bij die in geval van een beschadige byte via een pariteits controle deze kan herstellen. Dit klint waarschijnlijk chinees en het is ook niet zo belangrijk voor u.

U zou echter wel de optimalistie moeten doen, het systeem heeft eigenlijk niet genoeg ruimte meer om de extra gegevens weg te schrijven. Het risico op problemen is klein, maar een backup van uw data zou u eigenlijk altijd moeten hebben.

De theoretische snelheidswinst zit in de manier dat het systeem een byte met een pariteitsfout kan lezen. In dit soort configuratie eigenlijk niet relevant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:hmmmm:

goh ik snap er nu nog steeds niet veel van. :embarassed:

Ik zal in ieder geval een back-up maken.

En wat moet ik dan doen? moet ik voor RAID 1 kiezen? (dacht dat dat de uitstrek optie was?)

en wat moet ik kiezen bij stripgrootte?

(jammer dat ik geen "chinees" kan;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is een vrij technisch verhaal maar het komt erop neer dat een RAID 0 snelheidswinst oplevert.

RAID 0

In a RAID 0 array, the controller ʺstripesʺ data across multiple drives in the RAID

subsystem. RAID 0 breaks up a large file into smaller blocks and then performs disk reads

and writes across multiple drives in parallel. The size of each block is determined by the

stripe size parameter, which you set during the creation of the RAID 0 set. Performance of

applications running with a RAID 0 can vary greatly depending on the stripe size

configured when creating the array. The default stripe size is 64K, but 32K or 16K may be

more efficient if the application issues many smaller I/O operations. Some amount of trial

and error may be appropriate to find the optimum stripe size.

RAID 0 is ideal for applications that require high bandwidth but do not require fault

tolerance. RAID 0 has the best performance and capacity of any RAID level, but the lowest

availability (no fault tolerance). If one drive fails, the entire array fails because part of the

data is missing with no way to recover it other than restoring from a backup.

In uw configuratie (laptop) heeft het bovenstaande niet veel belang. Men heeft gewoon dezelfde chipset gebruikt die men in sommige desktops gebruikt, waar je wel eventueel gebruik kan maken van de meer geavanceerde mogelijkheden.

Concreet :

Als u de prompt krijgt laat dan de optimalisatie lopen RAID 0 met een block size van 64k. Zoals gezegd het risico is erg klein maar een goede backup is altijd aan te raden.

Moest u zich willen verdiepen in dit onderwerp u vindt het hele verhaal hier (klikken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.