Ga naar inhoud

internet en netwerk toegang


ptah003

Aanbevolen berichten

Ik heb een wifi netwerk met router en 2 access point voor eigen gebruik. De pc's en laptops binnen dit netwerk draaien op windows 7 en opereren binnen een thuisgroep.

Via AP-router en modem is er een internetverbinding.

Dit geheel is operationeel en werkt goed.

Nast mijn eigen woning heb ik ook een gastenverblijf. Mijn bedoeling is ook hier een internet mogelijkheid te bieden,

via een eigen AP naar dezelfde router en modem als ik gebruik.

Ik wil natuurlijk niet dat de gasten ook op mijn netwerk komen en ook niet dat mijn share's zichtbaar zijn.

Mijn vraag is hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal via een apart subnet moeten werken en dus ook via twee draadloze devices, in dit geval waarschijnlijk best een bijkomende draadloze router.

Op die manier kan je twee netwerken maken, één voor jezelf en één voor je gasten.

Door twee verschillende IP ranges te maken kan je verhinderen dat de netwerken elkaar "zien".

Als je meer details nodig hebt post je maar terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie,<br><br>Ik ben helaas niet echt technisch, maar als ik je goed begrijp zou ik een tweede router moeten installeren met een andere IP range. Ik kan echter maar 1 router aan mijn modem koppelen.<br>Kan het werken als is een extra AP met een ander SSID en een IP adres buiten de range installeer en koppel aan mijn bestaande modem?<br><br>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan wel twee routers aan elkaar koppelen.

Een AP kan wel als DHCP server fungeren maar alleen binnen hetzelfde subnet als waar hij zelf deel van uitmaakt.

In dit geval stel je de eerste router na het modem in als "gast" router die gewoon toegang geeft tot het internet.

De tweede router verbind je met een een LAN poort van de eerste naar de WAN poort van de tweede.

Deze geef je een andere IP range waarop je eigen netwerk draait en zet DHCP aan. Je sluit je eigen bekabelde verbindingen aan op de LAN poorten van de tweede, wireless maak je ook verbinding met de tweede router, je geeft hem dus ook een eigen SSID en beveiliging.

AFhankelijk van het type routers zul je eventueel een "static route" moeten instellen van de tweede router naar de eerste, sommige doen dit automatisch. In feite fungeert de tweede router als "bridge" (een verbinding tussen twee verschillende netwerken, een term die een beetje in onbruik is geraakt).

Als je voor deze weg kiest is het aan te raden de tweede router van dezelfde fabrikant te kiezen als de eerste, het is niet echt noodzakelijk maar het vermijdt dikwijls problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.