Ga naar inhoud

Zwakke internetconnectie (WiFi)


Aanbevolen berichten

Beste,

Mijn broer kocht enkele dagen geleden een Macbook Pro.

Hele configuratie gelukt zonder enige problemen, alleen doen zich enkele problemen voor met het internet. De signaalsterkte blijft vrijwel goed, de streepjes zijn altijd tot op 1 na gevuld, maar na enige tijd surfen op safari kunnen pagina's soms plots tergend traag laden of valt zelfs even de volledige internetverbinding weg.

Hier hebben we nog tal van andere computers in huis die hier geen last van hebben (wel allemaal Windows).

Het verleggen van het internetkanaal levert geen verbeteringen op, we werken op kanaal 11 (2.462 Ghz) en er zijn in de buurt geen andere gebruikers op dit kanaal (gecontroleerd met inSSIDer).

Gek genoeg bleek gisteren alles vrijwel snel en zonder problemen te verlopen als bij de DNS servers een ander adres werd ingegeven van een Public DNS server ipv onze standaard DNS-server van de ISP. Maar alle gekheid op een stokje werkte dit vandaag niet meer/minder goed (lees: wel vertraagd internet).

Eerst dacht ik aan een routerprobleem, gezien de verbetering met de DNS, maar daar begin ik nu aan te twijfelen... overigens is dit misschien nog handige informatie; wanneer de laptop met een kabel aan de router is verbonden treden geen problemen op.

Iemand enige mogelijke oplossingen?

Samengevat:

Probleem: plotse uitval van de internetverbinding op 1 computer

Vaststellingen:

  • Via kabel naar router gaat alles zonder problemen
  • Andere DNS-server instellen werkte even maar geeft over termijn zelfde probleem
  • Internetkanaal veranderen leverde niks op

Algemene gegevens:

MacBook Pro met OS X Lion 10.7

Router: Bbox2 (ISP: Belgacom) geconfigureerd zoals te lezen op het Apple support forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de instellingen vind ik 802.11 a/b/g/n

Maar waar kan ik dan precies terugvinden welk protocol hij gebruikt?

Alvast bedankt voor je reactie!

-edit- Vermoedelijk gevonden: werkt via G protocol, gebaseerd op volgende scherminformatie

post-30057-1417704700,2314_thumb.jpg

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Apple heeft een N type wifi adapter maar moet "terugschakelen" naar G omdat de BBOX2 geen N ondersteund (de meeste types toch niet, niet elke BBOX2 is hetzelfdexD.) Ik weet niet of je je wifi kaart op de Apple vast kunt zetten op G, soms verbeterd dat de situatie omdat de kaart niet steeds probeert over te schakelen.

Verder is je radio signaal op het moment van de screenshot toch vrij zwak, maar dit soort gegevens zijn gewoonlijk niet erg betrouwbaar door de fluctuaties in het signaal, wat waarschijnlijk ook een factor in het probleem is.

Dus samengevat lijkt het me een radio probleem.

Probeer ook eens of de situatie verbeterd als je van plaats veranderd tegenover de router.

Blijft het een probleem zou je kunnen overwegen een extra Wireless router te installeren die wel N protocol ondersteund.

Ideaal is natuurlijk dat je zo'n toestel even kan testen door er even één te lenen. Radio verbindingen blijven erg onderhevig aan veel factoren die eigenlijk alleen maar door te testen kunnen uitgezocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Apple heeft een N type wifi adapter maar moet "terugschakelen" naar G omdat de BBOX2 geen N ondersteund (de meeste types toch niet, niet elke BBOX2 is hetzelfdexD.) Ik weet niet of je je wifi kaart op de Apple vast kunt zetten op G, soms verbeterd dat de situatie omdat de kaart niet steeds probeert over te schakelen.

Waar baseer je je op dat de Apple een N protocol gebruikt? Of is dit altijd het een soort standaard wanneer je beschikt over meerde uitzendmogelijkheden zoals a/b/g/n?

Verder is je radio signaal op het moment van de screenshot toch vrij zwak, maar dit soort gegevens zijn gewoonlijk niet erg betrouwbaar door de fluctuaties in het signaal, wat waarschijnlijk ook een factor in het probleem is.

Het signaal is op meerdere momenten even zwak. Er zijn inderdaad wel enig wat fluctuaties hier in het netwerk. Heeft het een toegevoegde waarde als ik hier even een grafiek van inSSIDer plaats (signaalsterkte), genomen op de locatie waar de laptop gebruikelijk staat? De grafiek zou dan wel opgesteld zijn door mijn laptop (Windows)

Probeer ook eens of de situatie verbeterd als je van plaats veranderd tegenover de router.[/Quote]

Heb ik ondertussen al gedaan. Internetverbinding gaat beter van zodra hij zijn kamer buiten stapt (al blijft het niet verbijsterend). Noemenswaardig is wel dat een zijn vorige laptop (Windows) geen problemen ondervond op diezelfde locatie. Al vermoed ik dat je Apple en Windows hierop niet mag vergelijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een grafiekje gemaakt van de signaalsterkte op verschillende locaties in huis. Zo is afbeelding 'bureau' op zo'n 1 à 2 meter van de router genomen. Afbeelding 'Lennart' is de betreffende locatie waar de Apple laptop staat en afbeelding 'Laurens' is genomen hier op mijn eigen kamer. De signaalsterkte op deze laatste 2 zijn ongeveer gelijk, is het dan mogelijk dat een Apple veel meer moeilijkheden heeft zo'n laag signaal op te pikken dan Windows computers?

post-30057-1417704702,5824_thumb.jpg

-edit- Op mijn laptop vind ik bij de eigenschappen van mijn netwerkkaart 802.11b met waarde long and short.

post-30057-1417704702,528_thumb.jpg

post-30057-1417704702,5594_thumb.jpg

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd zijn radioverbindingen afhankelijk van vele factoren en netwerkverkeer ook.

In dit geval zit je met waarden tussen de -70 en - 80 dBm ongeveer op de limiet voor een 11mbps verbinding (802.11 B).

Wanneer een wifikaart probeert een hogere snelheid aan te houden wordt de kans op storing wel erg groot.

Nu de gegevens die je krijgt van een PC zijn maar indicatief maar in dit geval bevestigen ze toch het vermoeden dat signaal eigenlijk te zwak is om een betrouwbare en snelle verbinding op te zetten. En de ene keer zal het al eens beter lukken dan de andere, afhankelijk van externe omstandigheden zoals van je eigen toestellen tot en met het weer ;-).

Hoe korter je bij de "kritieke" grens komt hoe makkelijker je last krijgt hiervan.

Wil je dit probleem oplossen zal je waarschijnlijk toch moeten overwegen een bijkomende wireless router te zetten, liefst dan nog bekabeld vanaf de BBOX op een locatie dichter bij de plaats waar je de Wifi meest gebruikt.

Als extra bekabeling een probleem is kan je ook via het elektriciteit net werken (homeplug systeem).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.