Ga naar inhoud

fan controller met uitschakeling


snarf2

Aanbevolen berichten

Hallo

Wie heeft er ervaring met fancontrollers?

ik zoek er een waarvan:

1) de temperatuur kan in stellen tussen ca 20 en 27 graden, dus 27 graden max toerental en bij 20 graden min toerental.

2) lager dan 20c moet de fan uitschaken !! (de meeste blijven dan toch nog op 30 % draaien)

3) temp en toerental ook graag uitleesbaar via pc (usb?)

2 fans is al voldoende mag ook een electronica printje zijn.

wie weet een mooie oplossing?

groet

Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Frans,

ik weet niet of je vraag realistisch is. De fan (welke fan? deze van de Case, de videokaart, of de processor?) heeft geen temperatuur. De onderdelen die warm worden hebben koeling nodig. Het moederbord heeft overal sensors die de temperaturen in de gaten houden, en ingeval het nodig is de ventilators sneller of langzamer laten draaien. Ga jij dat manueel beter kunnen instellen dan de ingenieurs die het moederbord, de videokaart, de voeding ontwikkelden?

Als het nu om een heel oude PC gaat, dan is het mogelijk nuttig, maar dan spreken we over PC's van 10 jaar geleden, waarvan de fans meestal op 100% draaiden, warm of niet warm.

Met de instelling die jij wenst (uitschakelen aan 20°C) zal het toch niet gebeuren, want anders zit je in de kou achter je PC: 15°C of zo iets xDxDxD

Groetjes,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk is het niet voor een PC

Hallo Frans, ben je dan wel op de juiste site? :hmmmm:

Tandy of dergelijke electronica-winkels kunnen je sensor-gestuurde ventilators (of enkel de electronica) leveren.

Op PC-processoren, PC-voedingen en Videokaarten worden de ventilatoren aangestuurd door miniscule sensors die in de hardware verwerkt is.

Iets dergelijk ga je moeilijk vinden in een PC-shop.

Sorry, ik kan je niet helpen, en electronica is zowat mijn vakgebied.

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Frans,

akkoord dat er bij Case-fans sensoren kunnen zitten, maar die hebben een vaste instelling. De electronica om die fan aan te sturen volgens jou wensen zal uit de electronica-winkel moeten komen. Is zelfs zelf te maken, maar de ijking zal moelijk zijn.

Tandy of LAB-electronics en dergelijke hebben dit kant en klaar in de kast liggen voor een prikje.

Case closed??? :-)

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.